Nytt akvarium - döda fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan82
    • September 2010
    • 89

    Nytt akvarium - döda fiskar

    Hej,
    jag köpte ett akvarium (mitt första) begagnat. Killen innan sa att han hade haft nån sjukdom i tanken som dödat all fisk och därför ville sälja. Jag undrar om jag måste rengöra akvariet och pumpen på något sätt? Finns det någon form av tidsgräns som grejerna ska stå torrt så att naturen kan lösa det själv? vad säger ni?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Eftersom du inte vet vad det var som orsakade sjukdomen så nog jag tvättat alltihop i T-sprit, bytt filtermaterial och växter, och kokat bottensubstratet.

    Parasiter kan ligga i dvala, svampsporer överlever lång tid osv osv. Better safe than sorry!
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Johan82
      • September 2010
      • 89

      #3
      Tack för ett snabbt svar, men jag dog lite på insidan nu. Precis fyllt upp och kört igång. Men du har nog rätt.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        varför ställer du en fråga o inte väntar på svaret?? jag hade med skubbat rent hela karet emd t-röd o kokat substratet.

        Kommentar

        • Johan82
          • September 2010
          • 89

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          varför ställer du en fråga o inte väntar på svaret?? jag hade med skubbat rent hela karet emd t-röd o kokat substratet.
          Hej Hannes,
          Jag hade fyllt upp igår och kört igång med enbart vatten och sand när jag kom på vad han berättade om varför han slutade. Fick precis tag på killen jag köpt det av. Han säger att han rengjort filtren och karet samt haft det avstängt i 2 månader. Jag tror jag chansar på att det funkar.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            okej. do so

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Hm. Svamp är ändå rätt lättbotat. Kanske du kunde köpa en kur Aquafuran eller liknande storslägga och kör en vända med dubbel dos eller något. Det slår ut allt vad du har i burken, men filtret är ju ändå inte igång?
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Johan82
                • September 2010
                • 89

                #8
                Ursprungligen postat av Jens A.
                men filtret är ju ändå inte igång?
                Vill först och främst understryka att jag är total rookie. Pumpen, med filter i (?) är igång. har ett Mpakvarium med pumpen på insidan. Kan vara lite begreppsförvirring här från min sida.

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  hoppas nu inte då slängt i massa fiskar än. har du läst "starta ett akvarium"-tråden?

                  gör det o lär

                  Kommentar

                  • Johan82
                    • September 2010
                    • 89

                    #10
                    Har inte lassat i nån firre, men har läst tråden och som jag förstår det är detta alles som ska i? Det var allt som följde med i vart fall och killen innan hade kört med det i två år. Det är ett "internal filter" som suger in vatten och drar det genom filter för att sen stoppa i lite luft och sedan cirkulera det i akvariet.

                    (att jag ska vänta med fisk ett tag eller tillsätta medel för att fixa bakteriekultur och pH har jag koll på)

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      skit i bubblorna. om det är någon slang som går från utanför till filtret så skippa den. bubblorna drar bara ur koldioxid ur vattnet o det är dåligt för växterna.

                      det kallas innerfilter det du har. finns otaliga märken o modeller. andra kör med ytterfilter. då står filtret utanför karet o slangar går till o från det. fördelen med det är att du får större filteryta och det tar inte plats i karet. o andra sidan tar de plats utanför karet o kan vara lite krångliga om man är ovan.

                      inner filter har man som sagt i karet o fördelen med dom är att de är enkla o lätta att ta hand om. nackdelen är väl att filterytan är mindre och de tar plats i karet.

                      tillsätt medel du. det gör man på en gång. fisk kan du stoppa i på en gång, men bara ett par st. typ 2-3 st kanske. hur stort var karet?! låt de gå o "pinka in" karet i en månad ungefär innan du köper ett par fiskar till.

                      en akvarist främsta (och svåraste) egenskap är tålamod! att skynda långsamt!

                      Kommentar

                      • Johan82
                        • September 2010
                        • 89

                        #12
                        Hej igen!
                        Kul att få kontakt med nån erfaren jävel så här.

                        Det är på 180L. Jag skyndar långsamt, köpte i söndags. Slog på igår och shoppade ett par tre växter idag för att se vad jag gillar. Tänker kanske ett litet fiskinköp till helgen.

                        Kommentar

                        • Jens A.
                          • March 2007
                          • 5026

                          #13
                          Hold it, hold it....med "inte igång" menade jag att det inte finns några bakterier ännu i filtret. Därför kan man lika gärna behandla med någon sådan storslägga jag pratade om, så man tar kål på allt farligt som möjligtvis kan finnas där. S e d a n startar man upp med bakteriekultur osv. Då sopar du rent i hela akvariet innan du startar upp "på riktigt".
                          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            jens har rätt här. i med bakteriekultur. kanske överdosera lite för att just att sopa rent. använd oxå vattenberednigsmedel. köp några billiga fiskar först. tex guppy, som kan pinka in karet. bakterikulturen kan inte börja jobba förrens det finns någon som skitar ner.

                            var bor du johan?

                            Kommentar

                            • Johan82
                              • September 2010
                              • 89

                              #15
                              Grabbar! Jag har redan gjort detta. Dels det där joxet som balanserar pH och slaktar klor, men också sånt som är nyttiga bakterier. Hade inte tillräckligt med bakteriemedel för min storlek så jag tänker att om jag avvaktar halva "vanliga väntetiden" eftersom jag hade bakterier för halva tanken innan jag slänger i några billiga firrar borde det funka. Eller?

                              Jag bor i Göteborg Hannes.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...