Bäst i test för testen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TheDude
    • September 2009
    • 45

    Bäst i test för testen?

    Hej!


    Jag har nu för andra gången startat ett kar, denna gången gick det mycket bättre då jag lärde mig en läxa av det första, att vara mycket noga! Så nu sitter jag här och tittar på mitt nya Juwel Rio 240L och känner mig väldigt nöjd. Nitrit och PH-värden ser bra ut och mäts jag flera gånger om dagen!


    Men jag tycker inte att mitt PH-test är tillräckligt lätt att läsa av. Givetvis så ligger det på en acceptabel nivå, färgen ser ut att vara mellan 7.0 och 7.5, annars hade jag inte släppt i några fiskar, men jag vill ändå ha lite synpunkter på vilket test som folk tycker tar hem förstapris? Förutom mätare då


    Ps: Det testet som jag använder nu är Sera. Och jag tar gärna emot tips på andra test också, KH No2 osv.
    220L Ciklid
    240L Sällskap
  • Oskar Ahlner
    • August 2010
    • 90

    #2
    Dropptest är ju alltid mer precisa än remsor =)

    Kommentar

    • TheDude
      • September 2009
      • 45

      #3
      Ursprungligen postat av Oskar Ahlner
      Dropptest är ju alltid mer precisa än remsor =)
      Ja precis, ser att jag var lite otydlig i min trådstart, jag använder seras dropptest nu, men jag är inte nöjd alls med denna för jag tycker att det är så svårt att se vilken färg det är. Så därför undrar jag ifall det finns andra preparat som är lättare och bättre att läsa av
      220L Ciklid
      240L Sällskap

      Kommentar

      • tulle89
        • March 2006
        • 1183

        #4
        Har bara erfarenhet av JBL och tyckte det märket var rätt lätt att läsa av
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

        Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

        Kommentar

        • Hvarulf
          • April 2010
          • 75

          #5
          Åleds PH-test är en klar favorit. Går att avläsa enkelt i intervaller på 0.2 istället för 0.5 som många andra kör på.

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Jag har api som har lite tätare mellan intervallerna har också kört med sera men api var nog bättre, men ibland när det inte är direkt på skalan utan mellan färgerna kan man bli lite förrvirrad men man ser ju om det är mycket eller lite iallafall och var det ligger på ett ungefär.
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #7
              Jag tycker att JBL (den varianten som bara har 0,2 mellan värdena) har fungerat väldigt bra. Jag är färgblind men tycker ändå att jag kunnat läsa av testen väldigt enkelt. Hade Sera förut och håller med om att de är ruskigt svåra att läsa av.

              Kommentar

              • TheDude
                • September 2009
                • 45

                #8
                Ursprungligen postat av Hvarulf
                Åleds PH-test är en klar favorit. Går att avläsa enkelt i intervaller på 0.2 istället för 0.5 som många andra kör på.
                Ursprungligen postat av solis
                Jag har api som har lite tätare mellan intervallerna har också kört med sera men api var nog bättre, men ibland när det inte är direkt på skalan utan mellan färgerna kan man bli lite förrvirrad men man ser ju om det är mycket eller lite iallafall och var det ligger på ett ungefär.

                Intressant! jag har varken sett Åled eller API tester någong gång, tips på vart man kan köpa dessa?


                Ursprungligen postat av tulle89
                Har bara erfarenhet av JBL och tyckte det märket var rätt lätt att läsa av
                Ursprungligen postat av LoGeek
                Jag tycker att JBL (den varianten som bara har 0,2 mellan värdena) har fungerat väldigt bra. Jag är färgblind men tycker ändå att jag kunnat läsa av testen väldigt enkelt. Hade Sera förut och håller med om att de är ruskigt svåra att läsa av.
                hmm jo jag kan stämma in på att JBL känns väldigt bra! hade detta när jag startade upp mitt förra kar, så funderar faktiskt på den igen, men det är denna ni snackar om då eller? http://www.pwss.se/image.php?productid=1813
                220L Ciklid
                240L Sällskap

                Kommentar

                • tulle89
                  • March 2006
                  • 1183

                  #9
                  Jag hade malawiciklider så använde den som rikta sig till ph över 7. Tror det var 7,4 - 9.0.
                  Samt att jag använde JBL´s KH test
                  Med Vänliga Hälsningar Tulle

                  Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #10
                    Jag köpte api i djuraffären dom hade slutat med sera och köpte in api istället.
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      #11
                      Ursprungligen postat av TheDude

                      hmm jo jag kan stämma in på att JBL känns väldigt bra! hade detta när jag startade upp mitt förra kar, så funderar faktiskt på den igen, men det är denna ni snackar om då eller? http://www.pwss.se/image.php?productid=1813

                      Just den ja.

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #12
                        Mina absoluta favorittester är Tropic Marine. De har bra känslighet, är relativt lätta att läsa av, har glas istället för plast, och inkluderar även standarder så att man lär sig läsa av dem vid kända värden. Kvalitet rätt igenom!
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • Henrik_A
                          • August 2010
                          • 146

                          #13
                          Åleds ph test.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...