Hur viktigt är PH-värdet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    Hur viktigt är PH-värdet?

    Hej!
    Mitt kranvatten har ett PH-värde på 8,0 (mätt med Tetras PH-dropptest) och mitt akvarievatten likaså - trots massor med rötter (uppmätt före vattenbyte). Jag har skalarer och de ska ju ha ett PH på 6-7,5. Borde jag göra mig av med skalarerna och skaffa tanganyika-fiskar istället? Egentligen gillar jag ju SA bäst men fiskarna ska ju trivas också.

    Hälsningar
    Jennifer
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Har du bara ett stabilt pH kan du gott fortsätta med de fiskar du har.
    Kanske gruset som höjer ditt pH, annars borde det sjunka något över tiden iaf.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Kolla KH värdet!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • jenmad
        • March 2009
        • 579

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Har du bara ett stabilt pH kan du gott fortsätta med de fiskar du har.
        Kanske gruset som höjer ditt pH, annars borde det sjunka något över tiden iaf.
        Hm, jag har övervägande engelskt sjögrus med en liten sandlåda (mindre än 10% av bottenmaterialet) bestående av strandsand från Gotland. Så fiskarna får nog leva med detta om du inte tror att de far illa!

        Hälsningar
        Jennifer

        Kommentar

        • jenmad
          • March 2009
          • 579

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Kolla KH värdet!
          Kan du förklara det här närmare? Jag trodde KH hängde ihop med GH men tydligen inte...

          Hälsningar
          Jennifer

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av jenmad
            Kan du förklara det här närmare? Jag trodde KH hängde ihop med GH men tydligen inte...

            Hälsningar
            Jennifer
            Kh= karbonathårdhet, det är det absolut viktigaste parametern! Du bör ligga på minst 4 för att få ett stabilt vatten! vid för lågt Kh så kan ph sjunka drastiskt vilket kan ta död på fiskarna, kh (karbonater) måste det också finnas tillräckligt av för att biologiska filter ska fungera eftersom nitrifieringen förbrukar karbonater! Ph är inte så viktigt för dina fiskar utan det är viktigare att det är stabilt och inte svänger upp och ner vilket det kan göra om Kh är lågt! Kan vara bra att köpa ett kh test och kolla vilket Kh ditt vatten har!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av jenmad
              Hm, jag har övervägande engelskt sjögrus med en liten sandlåda (mindre än 10% av bottenmaterialet) bestående av strandsand från Gotland.
              Där har du säkerligen svaret på ditt lite högre pH.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              Arbetssätt...