Ph mätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Michael Legnér
    • January 2002
    • 467

    #31
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>

    Vet du om den jag nämnde är något att ha? Den verkar hyfsat seriös, med två kalibreringspunkter för pH.

    /Micke
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Tyvärr, jag har ingen digitalmätare själv.
    /Joakim

    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Nu har jag beställt en Hanna 98129, tror jag den heter. Mäter pH, temp, EC och TDS. De senare har vad jag förstått med konduktivitet att göra. Tänkte det kunde vara kul att se om det går att få fram några intressanta uppgifter den vägen också.

    Har även beställt kalibreringsvätskor.

    /Micke
    /Micke
    Mitt akvarium

    Kommentar

    • JE
      • January 2002
      • 719

      #32
      Kombimätare som visar både pH och EC/uS är bättre än endast en pH-mätare. Eftersom ledningsförmågan påverkar stabilitetan/bufferten av pH´t.
      EC/uS - talar om hur mjukt eller hårt vattnet är = ledningsförmåga
      TDS - Total Dissolved solids = Totala mängden lösta spårämnen/mineraler.

      Om man låter givaren stå i en special-lösning som också går att beställa, så slipper man kalibrera de så ofta. Om den torkar så måste man kalibrera den varje gång.

      Ville bara nämna det om ni inte visste om det.

      M.v.h / Janne E

      http://www.goc.se

      Kommentar

      • Michael Legnér
        • January 2002
        • 467

        #33
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        Kombimätare som visar både pH och EC/uS är bättre än endast en pH-mätare. Eftersom ledningsförmågan påverkar stabilitetan/bufferten av pH´t.
        EC/uS - talar om hur mjukt eller hårt vattnet är = ledningsförmåga
        TDS - Total Dissolved solids = Totala mängden lösta spårämnen/mineraler.

        Om man låter givaren stå i en special-lösning som också går att beställa, så slipper man kalibrera de så ofta. Om den torkar så måste man kalibrera den varje gång.

        Ville bara nämna det om ni inte visste om det.

        M.v.h / Janne E


        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

        Tack!

        Jag köpte faktiskt även rengöringsvätska och förvaringsvätska (KCl tror jag det är). Ska bli kul att se om den fungerar bättre än min Clas Ohlson-mätare (som kanske börjar fungera bättre även den tack vare dessa vätskor).

        /Micke
        /Micke
        Mitt akvarium

        Kommentar

        • imported_n/a
          • January 2002
          • 585

          #34
          Hej

          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Kombimätare som visar både pH och EC/uS är bättre än endast en pH-mätare. Eftersom ledningsförmågan påverkar stabilitetan/bufferten av pH´t. <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

          Man kan inte utifrån konduktiviteten avgöra alkaliniteten(buffertförmågan). Konduktiviteten anger ledningsförmågan, men t.o.m vätejonen leder ström.

          TDS anges i enheten vikt/volym (mg/l), men konduktiviteten i uS/cm eller mS/m. I litteraturen hittar man t ex. eC 100uS, vilket betyder en konduktivitet på 100uS/cm(10mS/m). Det går att omvandla konduktiviteten till TDS med en enkel matematisk formel. Detta betyder att TDS och konduktivitet är i princip samma sak.

          Häng et monnshlepann, ötan knäppes.
          Rickard Berg
          **********************
          http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
          /Rickard
          don Quijote och KA.
          http://www.killifish.tk

          Kommentar

          • Michael Legnér
            • January 2002
            • 467

            #35
            Nu har min Hanna 98129 kommit. Dessutom alla kalibrerings-, rengörings- och förvaringsvätskor... Puh, rena kemilabbet här nu.

            http://www.hannainst.com/products/testers/combo.htm

            Det ska bli kul att se vad den går för --- återkommer. Den ger i alla fall ett helt annat intryck än den gula från Clas Ohlson!!!

            /Micke

            310L med Corydoras agassizii, C peru sp. "gold", C sterbai, L001, L092, L148, L168, L183(L59?), LDA9, Otocinclus, svarta fantomtetror, siamesalgätare.
            /Micke
            Mitt akvarium

            Kommentar

            Arbetssätt...