proteinhinna eller alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oskarljunggren
    • June 2010
    • 88

    proteinhinna eller alger?

    för bara någon dag sen så började denna jäkla proteinhinna komma, några bra tips på hur man får bort den,, har aldrig lyckats få en fören nu:S?
    eller kan det va alger vet ej, men när man stoppar fingret på ytan tex så blir det som ränder i ytan., jag testade att tömma lite vatten så vattnet redigt slog på ytan då försvann det men nu är det tillbaka igen när det är fyllt
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tidningspapper eller hushållspapper som du bara lägger på ytan och lyfter direkt upp igen. Då följer hinnan med men du får upprepa några gånger innan det är helt borta.
    Ta sedan reda på orsaken, annars kommer den tillbaka som ett brev på posten. Har du ändrat fodersort, matar mera, mindre ytcirkulation osv...?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • oskarljunggren
      • June 2010
      • 88

      #3
      har börjat med pmdd värkar vara efter det detta kom:S jag menar det ska väll inte bli en sån hinna för man har mera växter än innan?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nej, det har troligen andra orsaker.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          förmodligen från maten

          Kommentar

          • Fridas
            • September 2007
            • 629

            #6
            Jag har fått en sådan hinna i ett kar en gång, men då var det utströmmaren från pumpen som hade glidit snett och inte längre höll ytan vid liv på samma sätt. När jag reglerade den så att det blev mer ytrörelse igen så försvann hinnan lika fort som den kommit. Det är inte pumpen som strömmar sämre eller har blivit igenkorkad eller nått?
            ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2876

              #7
              Har vid två tillfällen nu konstaterat att den oljiga ytan försvinner i samband med rengöring av ytterfiltret? Förstår inte riktigt sambandet. Trodde ett tag att den dök upp när jag bytte fabrikat på torrfoder. Men efter rengöring av filtret förra helgen försvann den direkt. Dessutom känner jag igen det hela sen förut. Verkar alltså uppstå när filtret varit i drift utan att rengöras i 4-5 månader.

              Kommentar

              Arbetssätt...