Sänka Hårdheten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prettot
    • September 2010
    • 2

    Sänka Hårdheten?

    Jag bor i Ystad o har ett KH på 12-13 och ett GH på ca 18. Jag planerar att starta ett biotopakvarium med Amazonasfiskar. Hur gör jag för att få ned dessa värden till rätt nivå??
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Kokar du vattnet och undviker grumset som faller ut så blir du av med den icke-permanenta hårdheten. Det hjälper knappast.

    Med torvfiltrering och olika typer av vattenbehandlingsmedel åt torvhållet så binder du upp en del av hårdheten. Det hjälper men det beror sig på vad du har för mål om det blir tillräckligt.

    Det som definitivt löser problemet är filtrering med omvänd osmos. Utrustningen kostar en del, det förbrukar vatten som du inte får nytta av och det är lite bökigt att hantera det hela. Men du får garanterat rent vatten, så rent så du kan behöva tillsätta lite salter.

    När du bor i Ystad så kanske det kan vara så också att bara de rotat färdigt i Bolmentunneln så har du mycket mindre problem med hårdhet.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Klotte
      • February 2007
      • 621

      #3
      Ett effektivt sätt är att tillsätta CO2, trycksatt eller via mäsk. Bra för växterna också om du har lite bättre ljus. Sänker både PH och KH.
      540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
      100 liter blandat...

      Kommentar

      • Prettot
        • September 2010
        • 2

        #4
        Tillsätta co2 via mäsk eller trycksatt, hur funkar det? Mitt mål är att ha ett ph på ca 6 och en acceptabel hårdhet för tetror, ancistrus o andra amazonasfiskar.

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Co2 sänker pH men inte Kh

          Du kan sänka med saltsyra
          Blogger är ett bloggpubliceringsverktyg från Google som gör att du enkelt kan dela dina tankar med världen. Med Blogger är det enkelt att lägga upp text, bilder och video på din personliga blogg eller på din teamblogg.

          I denna tråden kommer även en annan metod fram


          Du kan också köra med RO vatten (osmos)
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Faltaren
            • July 2005
            • 1453

            #6
            Ska du hålla på med det så se till att du kan ha en tunan eller något så du kan kolla att vattnet alltid är samma. Ofta mår fiskarna bättre av att ha samma värden än att man håller på så. Även om de är fel. Jag bor i kristianstad och har lika hårt vatten. Har lekande viltfångande scalarer och diskus från stendker som leker. Så det går allt . Kör trycksatt co2.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

            Kommentar

            Arbetssätt...