Hur ska jag starta om ett akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bus-Bosse
    • September 2010
    • 9

    Hur ska jag starta om ett akvarium?

    Jag har ska ta hand om ett akvarium med fiskar som har stått ostädat i flera månader. Jag vill veta hur jag ska kunna städa akvariet så att fiskarna inte blir sjuka av det nya vattnet? Vattnet ett mycket lågt PH-värde och det är en del slam på bottnen.
    Fiskarna är Scalare, Svart Neontetra, Skäggmunsmal, Koppartetra.
  • Grothras
    • July 2009
    • 401

    #2
    Sug upp slammet på botten och byt 20% av vattnet men rör inte filtret. Sen byter du samma mängd varje vecka så lir det nog bra.

    Kommentar

    • Bus-Bosse
      • September 2010
      • 9

      #3
      När jag såg akvariet så var det rena kloaken, fiskarna har antagligen vant sig vid dom förhållandena. Kommer dom inte att bli sjuka eller dö av det nya vattnet?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        nejnej. de kommer bara må bättre. bara du inte byter allt på en gång. ben gör en riktigt slamsugning. byt snarare 50% vatten. i med vatten beredningsmedel, gör om igen om ett par dagar eller en vecka

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          Håller med....

          Byt 30-50% av vattnet... Om du tar det långsamt så vänjer sej fiskarna.. på samma sett som dom vänjer sej vid sämre vattenkvalitet.
          Men om du gör allt på en gång, byter vatten, tvättar grus, rensar filter, det är DÅ fiskarna får en chock och kan således bli sjuka och dö
          När det gäller akvarium så är "Skynda långsamt"
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            tja....jag skulle inte gjort så....

            när jag kom hem efter semestern, borta 4 veckor, så hade min fiskvakt totalt havererat alla karen.

            så jag började med att byta kanske 5% / dag i en vecka, och när veckan gått, så bytte jag en normal dos,
            dvs 20-30%.

            om ett kar har gått ner sig ordentligt, och PH't är i botten, så behöver fiskarna flera dagar på sig att
            vänja sig vid nya nivåer.



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              okej men då gör vi en kompromiss då. ca 20% i två veckor i sträck??

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av hannesc
                okej men då gör vi en kompromiss då. ca 20% i två veckor i sträck??

                vad jag tycker är att man skall i första läget inte göra ett "normal" byte på 20-30%.

                det KAN bli en för häftig effekt på PH't om det är riktigt lågt.

                då tycker jag att det är bättre att ta mindre pytsar lite oftare, så att de små liven hinner vänja sig.

                men.....det är vad jag tycker.....




                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Keibo
                  • November 2008
                  • 468

                  #9
                  Håller med kensa här, hade själv ett kar där pH pga fiskvakten gått ner till 3-3,5. Jag bytte 25-30% av vattnet och detta var nog för att döda alla mindre firrar i hela karet. De andra blev riktigt hängiga och jag bytte därför en tjugondel en gång per dag istället. Och efter ca. 2 veckor var alla firrar som överlevt det första vattenbytet hur pigga som helst och fiskvakten har sedan dess aldrig fått en ny chans!
                  Mvh. Peter

                  500L - Pelarakvarium

                  1500L - Under förändring

                  Kommentar

                  • karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    vad jag tycker är att man skall i första läget inte göra ett "normal" byte på 20-30%.

                    det KAN bli en för häftig effekt på PH't om det är riktigt lågt.

                    då tycker jag att det är bättre att ta mindre pytsar lite oftare, så att de små liven hinner vänja sig.

                    men.....det är vad jag tycker.....




                    .
                    Men det låter faktiskt vettigare som du säger kensa...
                    Små pytsar oftare Men att tvätta ur hela skiten på sturt är det sämsta man kan göra.. det är vi alla överens om va?
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      japp! okerj. gå på kensas linje. men! när du sen fått det "rent" o bra värden så håll ca 30% vattenbyte per vecka

                      Kommentar

                      • solis
                        • July 2008
                        • 5064

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bus-Bosse
                        Jag har ska ta hand om ett akvarium med fiskar som har stått ostädat i flera månader. Jag vill veta hur jag ska kunna städa akvariet så att fiskarna inte blir sjuka av det nya vattnet? Vattnet ett mycket lågt PH-värde och det är en del slam på bottnen.
                        Fiskarna är Scalare, Svart Neontetra, Skäggmunsmal, Koppartetra.
                        Har du tagit hem karet och hur stort är det? tänkte bara på hur du ska flytta det om du inte redan gjort det, lite svårt att flytta ett helt kar fullt med vatten.
                        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                        Kommentar

                        • Bus-Bosse
                          • September 2010
                          • 9

                          #13
                          Tack för alla bra och snabba svar! Trevlig helg

                          Kommentar

                          Arbetssätt...