Grönt/Alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DarkAngel_83
    • April 2010
    • 244

    Grönt/Alger

    har haft mitt akvarium på 52liter nu i 3-4 månader. "guppy och några yngel och en mal. Nu sista 2 veckorna har det blivit massa grönt på stenarna..Börjar fundera på om det kan bero på weekend tabletterna? La i en förra helgen och en nu i veckan! och är efter detta som de blivit massa grönt!

    Något förslag på hur jag kan få bort detta och är det farligt för fiskarna?
  • Pontusosd
    • March 2010
    • 124

    #2
    Enligt mina erfarenheter så måste man skrapa stenarna med en kniv i varmvatten för att få bort alger.
    Ja algtabletter skyndar på algproduktionen har jag märkt.
    FArligt för fiskarna vet jag inte direkt om det är men det är bra att slamsuga botten och försöka få bort den större delen av algerna för annars blir det jätte mkt rätt så snabbt.
    Mvh Pontus
    45liters fisksoppa
    30liters kar.

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #3
      Alger är inte farligt för fiskarna! Det naturens buffert mot obalans i vattnet när växterna inte kan jobba fullt ut av någon anledning. Fiskar brukar snarare gilla det men akvaristerna får nog när det blir för mycket!

      Eller är det inte Cyano även kallat blå-grönaalger i folkmun du har då? Är det som en kletig svagt sammanhängande film i en mörkare grön nyans? Detta är inte an egentlig alg utan bakterier som fungerar på liknande sätt och är heller inte skadlig såvitt jag vet. Finns många sätt att kontrollera detta på. Jag väntar ut mina (tålamod!), har snabbväxande växter, okej ljus och gödning. Andra använder medel så som General Tonic och/eller uv-c filter för att verkligen eliminera den.
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • DarkAngel_83
        • April 2010
        • 244

        #4
        Ursprungligen postat av VisualDarkness
        Alger är inte farligt för fiskarna! Det naturens buffert mot obalans i vattnet när växterna inte kan jobba fullt ut av någon anledning. Fiskar brukar snarare gilla det men akvaristerna får nog när det blir för mycket!

        Eller är det inte Cyano även kallat blå-grönaalger i folkmun du har då? Är det som en kletig svagt sammanhängande film i en mörkare grön nyans? Detta är inte an egentlig alg utan bakterier som fungerar på liknande sätt och är heller inte skadlig såvitt jag vet. Finns många sätt att kontrollera detta på. Jag väntar ut mina (tålamod!), har snabbväxande växter, okej ljus och gödning. Andra använder medel så som General Tonic och/eller uv-c filter för att verkligen eliminera den.

        Igår då ja kom hem, var ett parti av stenarna helt gröna, inga enstaka här o där, utan som du säger ser mer ut som en "film"
        Och detta började förra veckan efter att jag la i en weekend tablett..(mat för 3 dagar) kan de vara den som gjort det hela?? För i onsdags la jag i en till o nu igår ännu mera massa grönt!

        Blev mest rädd att det skulle vara skadligt för fiskarna.. Hjälper inte att köpa en till mal?

        Kommentar

        • DarkAngel_83
          • April 2010
          • 244

          #5
          Ursprungligen postat av Pontusosd
          Enligt mina erfarenheter så måste man skrapa stenarna med en kniv i varmvatten för att få bort alger.
          Ja algtabletter skyndar på algproduktionen har jag märkt.
          FArligt för fiskarna vet jag inte direkt om det är men det är bra att slamsuga botten och försöka få bort den större delen av algerna för annars blir det jätte mkt rätt så snabbt.
          Mvh Pontus

          Algtabeltter?? är det samma sak som weekend tabletter (mat för 3 dagar) började ju när jag använde dom!

          Kommentar

          • Pontusosd
            • March 2010
            • 124

            #6
            Aha jag trodde du menade algtabletter det är en tablett gjord av alger som man ger till malarna.
            45liters fisksoppa
            30liters kar.

            Kommentar

            • DarkAngel_83
              • April 2010
              • 244

              #7
              Ursprungligen postat av Pontusosd
              Aha jag trodde du menade algtabletter det är en tablett gjord av alger som man ger till malarna.

              mmm förstog det..sitter o tvättar snäckorna nu, så får jag se om de blir lika dant igen!

              Kommentar

              • Miliimli
                • March 2010
                • 2457

                #8
                De där weekend-tabletterna har i alla fall inte jag några goda erfarenheter av...
                Eftersom jag studerar och bor inne i stan så brukar jag åka "hem" och träffa familjen och vänner på helgerna och i början satte jag i en weekend tablett varje gång. Fiskarna rörde dem dock aldrig, utan de låg bara och möglade och skitade ner vattnet, så jag slutade ganska snabbt med dem. Eftersom fiskarna får mat på fredagen innan jag far hem och på söndagen när jag kommer tillbaka så är det ju ändå bara en dag i vecka de är utan mat och de ska de klara utan problem
                Nu vet jag ju inte hur du har det, men enligt min åsikt är det ändå bättre att låta fiskarna vara utan mat en dag eller två istället för att plumsa i något som bara förstör vattenkvalitén

                Kommentar

                • DarkAngel_83
                  • April 2010
                  • 244

                  #9
                  Ursprungligen postat av Miliimli
                  De där weekend-tabletterna har i alla fall inte jag några goda erfarenheter av...
                  Eftersom jag studerar och bor inne i stan så brukar jag åka "hem" och träffa familjen och vänner på helgerna och i början satte jag i en weekend tablett varje gång. Fiskarna rörde dem dock aldrig, utan de låg bara och möglade och skitade ner vattnet, så jag slutade ganska snabbt med dem. Eftersom fiskarna får mat på fredagen innan jag far hem och på söndagen när jag kommer tillbaka så är det ju ändå bara en dag i vecka de är utan mat och de ska de klara utan problem
                  Nu vet jag ju inte hur du har det, men enligt min åsikt är det ändå bättre att låta fiskarna vara utan mat en dag eller två istället för att plumsa i något som bara förstör vattenkvalitén
                  oki, fick du grönt på stenarna? för jag tror faxtist att de beror på tabletterna då jag aldrig sätt detta gröna innan!
                  Hållt på nu o tagit bort de ja kan, o sen kommer jag inte lägga i denna tablett nästa gång o då se hur de ser ut..

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    #10
                    Hmm... jag fick faktist en cyanoinvasion en gång, men jag minns inte längre om det var i samand med tabletterna eller om det var efter jag slutat med dem... Är det cyano du har kan det vara svårt att bli av med.. Jag höll länge på med att tvätta alla stenar och dra loss "hinnan" från växternas blad och så.. Sedan läste jag att man kunde mörklägga karet i 3 dagar och göra vattenbyte, både före och efter, och det funkade faktist.

                    Är det bara vanliga gröna alger kan det ändå bero på tabletterna, om inte fiskarna äter upp dem blir det lite övergödning i karet och det kan trigga algtillväxten.

                    Men som sagt, vuxna, friska fiskar klarar sig bra utan mat några dagar

                    Kommentar

                    • DarkAngel_83
                      • April 2010
                      • 244

                      #11
                      Ursprungligen postat av Miliimli
                      Hmm... jag fick faktist en cyanoinvasion en gång, men jag minns inte längre om det var i samand med tabletterna eller om det var efter jag slutat med dem... Är det cyano du har kan det vara svårt att bli av med.. Jag höll länge på med att tvätta alla stenar och dra loss "hinnan" från växternas blad och så.. Sedan läste jag att man kunde mörklägga karet i 3 dagar och göra vattenbyte, både före och efter, och det funkade faktist.

                      Är det bara vanliga gröna alger kan det ändå bero på tabletterna, om inte fiskarna äter upp dem blir det lite övergödning i karet och det kan trigga algtillväxten.

                      Men som sagt, vuxna, friska fiskar klarar sig bra utan mat några dagar
                      detta är inte lite grönt här o där utan man kan tro att man har färgat stenarna gröna =P
                      men tack för tipset, ska se om de blir nåt mer, eller vad som händer!

                      Kommentar

                      • Miliimli
                        • March 2010
                        • 2457

                        #12
                        Ja, i mitt kar såg det ut som en tjock mörk grön matta som täckte rötter, stenar och växter :P inte så trevligt alltså :P Men lycka till med karet och algerna!

                        Kommentar

                        • DarkAngel_83
                          • April 2010
                          • 244

                          #13
                          Ursprungligen postat av Miliimli
                          Ja, i mitt kar såg det ut som en tjock mörk grön matta som täckte rötter, stenar och växter :P inte så trevligt alltså :P Men lycka till med karet och algerna!
                          föresten, med mörkläggning så menar du att man ska bara låta karet vara utan sin belysning i 3 dagar?

                          Kommentar

                          • Miliimli
                            • March 2010
                            • 2457

                            #14
                            Ja, och mer än så! :P Helst ska inget ljus alls komma in i karet, jag hade av lampan och i brist på någon stor tjock filt att svepa in det i, så täckte jag det med handdukar så att det blev så mörkt som möjligt.

                            Kommentar

                            • DarkAngel_83
                              • April 2010
                              • 244

                              #15
                              haha okiii, ska försöka med detta då =) men man ska öppna o ge mat varjedag?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...