PMDD vid små vattenbyten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    PMDD vid små vattenbyten

    Jag vill på grund av diskusar i karet inte göra 50% vattenbyten såsom man brukar när man kör med PMDD. Det blir snarare att jag byter 10-15% varje eller varannan dag.

    1. Någon som vet hur man bör dosera PMDD vid vattenbyte på 10%?
    2. Någon som vet om det nitrat som PMDD bidrar med kan skada diskus?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag körde med dubbeldos PMDD var dag med 50% vattenbyte när jag hade växtkar med diskus utan problem.
    I ditt fall skulle jag dela upp dosen till ca hälften och dosera 2 ggr/ vecka istället. Kanske även utöka dosen ifall du ser näringsbrister på växterna, då den ändå är lågt ställd, till halv fulldos var annan dag...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      #3
      det är ju mest om man kör EI som man gör 50% byten varje vecka. jag själv byter 25% varje vecka ungefär och doserar 8krm pmdd torrmix vid varje VB, ändå måste jag likt förbannat dosera mer pmdd på onsdagar ty annars får växterna näringsbrist och det inkluderar nitrat.

      Hade jag varit dig så hade jag doserat typ 1/4 av normaldos vid varje VB. Sen får du hålla ögonen på värdena och finslipa efterhand så att du inte får ackumulerat för höga värden av nitrat eller någon annan makronutrient.

      Kan inte tänka mig att det skulle vara farligt för diskus vid normaldos.
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • Oskar Ahlner
        • August 2010
        • 90

        #4
        Måste man byta 50% varje vecka om man kör PMDD? Kan man inte bara göra vanliga vattenbyten om 20-30% var 7-14 dag?

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          #5
          Ursprungligen postat av Oskar Ahlner
          Måste man byta 50% varje vecka om man kör PMDD? Kan man inte bara göra vanliga vattenbyten om 20-30% var 7-14 dag?
          det var precis det jag skrev att man inte borde behöva beroende på hur mkt växterna tar

          50% är för att mer eller mindre nollställa systemet varje vecka

          Jag kör bara 25% VB i veckan och måste köra nästan dubbeldos pmdd för att växterna inte ska käka upp all näring innan nästa VB.
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • Pixter
            • July 2010
            • 52

            #6
            PMDD tog död på våra fiskar...

            Alla fiskar började hänga vid ytan några timmar efter att vi hällt i det. Sedan dog fyra prakt botia under ett dygn. Våra dvärggurami fick vita utslag och tappade helt färgen. Våra gula malar dog. Bestämde oss för att göra vattenbyte och flyttade fiskarna. Men då dog de för att de var så sjuka redan och inte orkade med flytten.

            Snubben i affären trodde det var svampinfektion. Sa att det inte skulle sätta sig på växter och inredning. Så vi städade akvariet noga, utan rengöringsmedel så klart, och städade all inredning och satte växterna i vatten i några dygn. Startade upp igen. Nya prakt botia samt chokladgurami som bott i ett något för litet akvarie innan. Prakt botia kom dit i lördags. Chokladen i måndags. Alla fyra chokladgurami är döda. Prakt botia snart också.

            Har vi fått nån bakterie av PMDD? Vad sjutton har hänt och hur blir vi av med det?

            Kommentar

            • Klotte
              • February 2007
              • 621

              #7
              Börjar med att beklaga Men tycker det låter väldigt lustigt att det skulle vara PMDD som orsakat dödsfallen. T o m räkor som är väldigt känsliga klarar små doser av PMDD.

              Hur doserade ni PMDD och hur mycket? Om ni körde uppblandat i flaskor, var flaskorna helt rena? Låter som något annat orsakat er fiskdöd... PMDD är ju rena kemikalier. De första dödsfallen låter ju som syrebrist, de senare som någon form av infektion...
              540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
              100 liter blandat...

              Kommentar

              • Pixter
                • July 2010
                • 52

                #8
                Flaskorna va rena, tvättade dem noga. Jag doserade 10 ml per 100 liter, som det stod på flaskan. Kastade tom i syretabletter i akvariet då vi misstänkte syrebrist.

                Låter som vi får kasta ut allt och börja om igen... ?

                (förlåt om jag skriver offtopic, såg bara att tråden handlade om PMDD)

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #9
                  tror inte på att det är pmdd...
                  Antagligen nåt annat.
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  Arbetssätt...