Hjälp att tyda mätresultat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Medicinugglan
    • August 2010
    • 34

    Hjälp att tyda mätresultat

    Hejsan.

    Har haft akvarium i Enköping utan problem. Flyttat till Uppsala och bott här i drygt 1½ år. Bekymmret nu är att fiskarna typ guppy, platty etc några dör efter typ 2 dagar, resterande dör efter några månader. Pansarmalarna och pakistanbotian de lever på.

    Köpte därför idag en burk med teststickor (JBL EasyTest 5 in 1).

    NO3 = 100
    NO2 = 0
    GH > 7
    KH > 3
    pH 7,2

    Sifforna kommer från avläsningsdelen på burken.

    Avläsningsdelen visar på att KH och NO3 har inte OK gubbe.

    Vad skall jag göra för att förbättra vattenkvaliten? Jag har växter i akvariet som är på 100 liter, och växterna tar väl upp typ 30% av ytan.
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #2
    Ursprungligen postat av Medicinugglan
    Hejsan.

    Har haft akvarium i Enköping utan problem. Flyttat till Uppsala och bott här i drygt 1½ år. Bekymmret nu är att fiskarna typ guppy, platty etc några dör efter typ 2 dagar, resterande dör efter några månader. Pansarmalarna och pakistanbotian de lever på.

    Köpte därför idag en burk med teststickor (JBL EasyTest 5 in 1).

    NO3 = 100
    NO2 = 0
    GH > 7
    KH > 3
    pH 7,2

    Sifforna kommer från avläsningsdelen på burken.

    Avläsningsdelen visar på att KH och NO3 har inte OK gubbe.

    Vad skall jag göra för att förbättra vattenkvaliten? Jag har växter i akvariet som är på 100 liter, och växterna tar väl upp typ 30% av ytan.
    Om mätstickorna är korrekta, de brukar vara opålitliga, är det enda avvikande värdet högt nitrat. Det orsakas av mycket mat och/eller slarv med vattenbyten. PH är lägre än kranvattnet och det tyder också på för lite vattenbyten.
    Om Uppsalavatten innehåller kloraminer har jag ingen aning om, om det är så bör man använda vattenberedningsmedel.

    Tobbe

    Kommentar

    • Medicinugglan
      • August 2010
      • 34

      #3
      Brukar byta vatten ungefär mellan var 3 - 4 vecka. Har nu på eftermiddagen iallafall bytt ut runt 90% av vattnet i akvariet, därefter hade jag i TetraAeua SafeStart för det rekommenderade zooaffären.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        försök göra tätare vatenbyten, 30% 1 gång i veckan rekomnderas.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Medicinugglan
          Brukar byta vatten ungefär mellan var 3 - 4 vecka. Har nu på eftermiddagen iallafall bytt ut runt 90% av vattnet i akvariet, därefter hade jag i TetraAeua SafeStart för det rekommenderade zooaffären.
          Att byta så sällan och SÅ MYCKET är en dålig idé. Täta och regelbundna vattenbyten är det bästa. Om ditt vatten inte innehåller kloramin så är det ofta lagom att byta 1/3 minst varannan vecka eller varje vecka som hannesc skriver.
          Om kranvattnet innehåller kloramin så bytr mindre men oftare och använd alltid ett preparat som neutraliserar kloramin.

          Hur mycket man skall byta varierar mycker beroende på faktorer som hur ofta/hur mycket man matar och med vilket foder, hur bra filter man har, hur mycket och vilka växter man har etc.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Medicinugglan
            • August 2010
            • 34

            #6
            När jag bodde i Enköping så fungerade det med vattenbyte var 3-4 vecka. Men nu i Uppsala så fungerar det tydligen inte för mig. I vanliga fall så byter jag inte 90% av vattnet. Det gjorde jag nu bara som en engångsgrej eftersom det var så högt värde på NO3.

            Kommentar

            • cavelzini
              • October 2009
              • 318

              #7
              Vet ju att Uppsala har väldigt mycket kalk i vattnet...hade inte akvarium när jag bodde där men det har säkert påverkan på filtrets funktion osv. efter ett tag.

              Sen ang. stickorna så kör jag samma variant själv och har har testat att köra flera efter varann och det kan ju variera en del på resultatet så nu använder jag dom mer som "ungefärliga indikationer"

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av cavelzini
                Vet ju att Uppsala har väldigt mycket kalk i vattnet...hade inte akvarium när jag bodde där men det har säkert påverkan på filtrets funktion osv. efter ett tag.
                Men är det så idag? Har för mig att dom bytte vatten för en tid sedan - mätresultaten i det första inlägget visar ju definitivt inte att det är mycket kalk i vattnet
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • cavelzini
                  • October 2009
                  • 318

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Men är det så idag? Har för mig att dom bytte vatten för en tid sedan - mätresultaten i det första inlägget visar ju definitivt inte att det är mycket kalk i vattnet
                  Inte säker på hur det är nu, men jobbade fram tills för ett par år sedan med kaffeautomater och då hade vi ruggiga problem med kalket...stämmer ju som du säger att mätresultaten inte tyder på det men då jag har kört samma stickor själv och de är ju inte så pålitliga

                  kollade på kommunens sida och det skiljer ju ruggit mycket inom området.

                  Kommentar

                  • Medicinugglan
                    • August 2010
                    • 34

                    #10
                    Nu har det blivit två vattenbyten totalt.
                    Nu är värdena så här.

                    NO3 tidigare 100, nu 25
                    NO2 tidigare 0, nu 0
                    GH tidigare 7, nu 7
                    KH tidigare 3, nu 3
                    pH tidigare 7,2 nu 7,2

                    Är det då safe att börja ge mat igen?

                    Sedan i fredags så har 3 fiskar dött, men det sa de i akvarieaffären att det var förväntat.

                    Hur länge bör man vänta innan det är safe att fylla på med nya fiskar?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...