ph

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bettaman
    • June 2008
    • 127

    ph

    hej. jag har ett 100l kar och min pappa har ett 720l kar vi har bara kalksten i akvariet för att höja ph. vi har 8,1 i ph i kranvattnet men vi har runt 6->7 i akvariet. hur kommer det sig? tack på förhand bettaman
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Ursprungligen postat av bettaman
    hej. jag har ett 100l kar och min pappa har ett 720l kar vi har bara kalksten i akvariet för att höja ph. vi har 8,1 i ph i kranvattnet men vi har runt 6->7 i akvariet. hur kommer det sig? tack på förhand bettaman
    Vad är "runt 6->7" för värde?
    Vad har du för KH?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • tulle89
      • March 2006
      • 1183

      #3
      Ni har inte rötter i akvariet? Eller torv eller liknande? Det sänker pH:t.

      KH = KarbonatHårdhet
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

      Kommentar

      • Christerhedberg
        • August 2008
        • 624

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Vad är "runt 6->7" för värde?
        Vad har du för KH?
        "->" skulle kunna vara en pil som betyder "till". Alltså 6-7pH. Vad vet jag :P

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av Christerhedberg
          "->" skulle kunna vara en pil som betyder "till". Alltså 6-7pH. Vad vet jag :P
          Fast det verkar vara extremt märkligt att pH skulle falla så mycket om man har en massa kalksten i akvariet ens om buffringsförmågan (dvs KH) är extremt låg.
          Dessutom finns det väl ingen pH som bara kan ge ett så oprecist besked om att pH ligger "runt 6-7"
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Skulle tro att deras pH är mätt med sticka eller pappersremsa....därav pH 6-7.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Skulle tro att deras pH är mätt med sticka eller pappersremsa....därav pH 6-7.
              OK - möjligt. Men de mätremsor/stickor som jag har ger intervall på 0,4. Har aldrig talas om någon test som har ett större mätintervall än 1,0 - det är ju dessutom "runt 6->7". Dessutom är ju kranvattnet tydligen exakt 8,1 ???? - så jag antar att det är vad kommunen har angett. Vore bättre att mäta bägge vattnen med samma test - har en känsla av att akvarievattentestet nog inte är så tillförlitligt

              Men vi får se vad bettaman säger - han har ju "facit"
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Jepp, det låter som en bra idé.

                Jag kommer ihåg för en del år sedan så fanns det en pappersremsa man rev av en bit av, och mätte pH med. Där var skalan i hela siffror och detta tyckte man var skitbra. Det fanns två olika mätremsor, över eller under 8...bara som en liten parantes.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • bettaman
                  • June 2008
                  • 127

                  #9
                  jag menar att det ligger mer åt 7 hållet än 6 hållet därav pilen-> ^^
                  Senast redigerad av bettaman; 13 August 2010, 21:24.

                  Kommentar

                  • bettaman
                    • June 2008
                    • 127

                    #10
                    ja jag såg det på kommunens hemsida och då stog det 8,1. vi använder som ni har sagt pappersremsa som bara mäter ph. och jag har inga rötter i för att jag ska ha tanganyika och pappa har malawi. finns det något som man kan hälla i för att höja ph:t för det känns ju konstigt att det faller så mycket

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av bettaman
                      ja jag såg det på kommunens hemsida och då stog det 8,1. vi använder som ni har sagt pappersremsa som bara mäter ph. och jag har inga rötter i för att jag ska ha tanganyika och pappa har malawi. finns det något som man kan hälla i för att höja ph:t för det känns ju konstigt att det faller så mycket
                      Mät kranvattnet med samma test som du mäter akvarievattnet. Och kolla också bägge värdena lite noggrannare
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Om du vill veta lite mer exakt är det inte dumt att köpa ett dropptest i akvarieaffären. Kostar lite mer än papperstestet, men kommer troligen at ge dig ett helt annat mätvärde.
                        Se till att det inte är stickor, utan dropptest...sedan kan vi börja snacka
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • tulle89
                          • March 2006
                          • 1183

                          #13
                          Japp dropptestet ger ett mer korrekt resultat.

                          Men skulle vattnet fortfarande vara mjukt så går det att buffra med bikarbonat. Glöm inte göra detta i samband med vattenbyte!

                          Sök på forumet efter bikarbonat så hittar du mycket
                          Med Vänliga Hälsningar Tulle

                          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                          Kommentar

                          • bettaman
                            • June 2008
                            • 127

                            #14
                            ok då köper jag dropptest och bikarbonat. tack så mycket för hjälpen allihopa XD /bettaman

                            Kommentar

                            Arbetssätt...