Pulverliknande korn som flyger omkring i vattnet????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • askungen
    • June 2010
    • 107

    Pulverliknande korn som flyger omkring i vattnet????

    Hej!
    Ska försöka korta ner detta problem så mycket som möjligt, har ett 220l som gått helt utan problem el missöden sedan jan-10, ja byter 45-50 % av vattnet varje v och använder då PMDD, har haft stabila värden enligt dropptest hela tiden, ingen fiskdöd alls hittills, växterna växer så de knackar, har inte för mycket fiskar, ja övermatar absolut inte. Nu de senaste 2 v har ja haft nåt som ser ut som små pulverkorn som far omkring o gör så det typ snöar lite. Har ett ytterfilter eheim 2231(tror ja nr va?), o ett innerfilter fluval 4+, dessa rengör ja när fluvalknappen säger till o ytterfiltret när trycket minskar=väldigt sällan hitills. Har kollar men pulvret kommer inte från något av utblåsen, men vart sjutton kan de komma ifrån, kan liknas om man matar me en algtablett som löses upp o det blir lite flygit i vattnet men det lägger sig ju snabbt, ibland vid behov gör ja en slamsugning av botten, då tar ja en 1/4 per v bara. Nu e det pulveraktigt som flyger omkring hela tiden o ja fattar bara inte vart det kan vara. E de någon som har nån ide??
    Anki
    220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
    60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.
  • Faltsetas
    • June 2010
    • 96

    #2
    jag hade samma problem en vecka med mitt akvarium.... jag kollade allt tills det helt plötsligt bara försvann... jag kom fram till att de bara kunde vara ytterfiltret lr sanden i bottnen som kunde orsakat de då jag lagt i nytt material i filtret å när ja slänger på nytt vatten åker sanden runt lite, jag brukar inte byta i den så ofta men just denna gången gjorde jag det...

    Kommentar

    • Faltsetas
      • June 2010
      • 96

      #3
      å just de... vad har du i akvariet? de kan vara relevant me :P

      Kommentar

      • askungen
        • June 2010
        • 107

        #4
        De har faktiskt börjat lägga sig de värsta pulverstormarna, ser ialf betydligt bättre ut nu, vete fasiken va de va men huvudsaken e att det försvinner, sakta men säkert.
        Anki
        220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
        60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          annars e de rätt vanligt att biofilmen i slangarna blåser ut som en liten mjällstorm emellanåt..
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          Arbetssätt...