döda sniglar förorenar vattnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fluff
    • June 2010
    • 24

    döda sniglar förorenar vattnet

    Hej.

    Jag har precis tömt ett av mina akvarium för att starta om det igen rent o snyggt. Hade malaysiska sandsnäckor som jag var trött på så jag tömde ut allt grus och tog lite i taget och tog bort alla snäckor jag hitta. Sen lät jag det stå torrt några dagar. Nu när jag har hällt tillbaka hälften av gruset och ca 30-40 liter vatten stinker det! Var grumligt först men nu har det försvunnit, nu är det en tunn yta på vattenytan som bara syns underifrån.

    Nu undrar jag om detta går att bli av mer och om det är farligt för fiskarna. Det är bara grus och vatten i karet än så länge.

    Tacksam för svar. Vill helst inte behöva slänga allt grus.
  • Faltsetas
    • June 2010
    • 96

    #2
    gjorde du rent allting ordentligt? du beh göra allt rent.... sen låter du de stå torrt.... sen kan du börjar om...

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13119

      #3
      Ursprungligen postat av fluff
      Hej.

      Jag har precis tömt ett av mina akvarium för att starta om det igen rent o snyggt. Hade malaysiska sandsnäckor som jag var trött på så jag tömde ut allt grus och tog lite i taget och tog bort alla snäckor jag hitta. Sen lät jag det stå torrt några dagar. Nu när jag har hällt tillbaka hälften av gruset och ca 30-40 liter vatten stinker det! Var grumligt först men nu har det försvunnit, nu är det en tunn yta på vattenytan som bara syns underifrån.

      Nu undrar jag om detta går att bli av mer och om det är farligt för fiskarna. Det är bara grus och vatten i karet än så länge.

      Tacksam för svar. Vill helst inte behöva slänga allt grus.
      Det ska inte lukta illa! rör runt i gruset och töm sen ur vattnet och fyll igen och upprepa proceduren några ggr!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • fluff
        • June 2010
        • 24

        #4
        spola rent ordentligt och koka och lät stå tort ett par dagar

        Kommentar

        • fluff
          • June 2010
          • 24

          #5
          men det är väl inte skadligt för fiskarna om det skulle va nån död snigel kvar. 120liters kar är det och tänkte bara börja med att ha ett 10tal guppys i några veckor..

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13119

            #6
            Ursprungligen postat av fluff
            men det är väl inte skadligt för fiskarna om det skulle va nån död snigel kvar. 120liters kar är det och tänkte bara börja med att ha ett 10tal guppys i några veckor..
            Nån enstaka död snigel i ett inkört kar är inget problem!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • fluff
              • June 2010
              • 24

              #7
              ok.
              men jag har ju gjort rent allt och startat om karet. tänkte ta en del vatten från ett annat kar däremot som vart igång i 4-5 månader. men det är ju inte så kul att det luktar illa.. går det bort efter ett tag eller kommer det fortsätta lukta illa. Rörde runt ordentligt och hitta ett litet snigelskal, men bara 1 o det borde inte kuna lukta så mycket tycker jag.

              Kommentar

              Arbetssätt...