Fråga om kalksten från Kinnekulle

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jooohhan
    • August 2009
    • 14

    Fråga om kalksten från Kinnekulle

    Hej!

    Har lite tanke på att försöka höja mitt KH värde i akvariet som idag ligger under eller nära 3 genom att använda mig av krossad kalksten i ett av facken på innerfiltret.
    Har rotat runt lite hemma och hittat både "röd"kalksten och "grå"kalksten från Kinnekulle. Någon som har erfarenhet av Kinnekullesten? Är den röda färgad av järnoxid eller vet någon vad som gör den röd?
  • Skägget
    • July 2009
    • 96

    #2
    Det går nog görsketabra! Vet inte vad den röda färgen kommer sig av, hade gissat att det är något pigment som fanns i det som bildade stenen men vet ej. Har bott i Hällekis så jag har själv Kinnekulle-sten i ett av mina akvarium och det har aldrig varit några problem.
    200 liter SA
    180 liter sällskap
    54 liter viejita med vänner
    mp eheim 60 54 liter

    Kommentar

    • jooohhan
      • August 2009
      • 14

      #3
      Tack för info Skägget! Skönt att höra från någon som verligen har provat med Kinnekullesten i akvariet. Nu blir det till att krossa lite sten i garaget...

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Den är rödfärgad av järnoxid, och inte av något biologiskt pigment. Kinnekullekalkstenen är från ordovicium-silur och så länge överlever inga biologiska substanser i oförändrad form. Fossil är inga rester av levande organismer utan mineraliserade avbildningar av dem.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • jooohhan
          • August 2009
          • 14

          #5
          Ok då är det alltså järnoxid som färgar de röda. Känner att min okunskap angående stenars kemiska innehåll är ganska begränsad men jag antar att samtidigt som de avger karbonater eller kalk så borde de ju även då avge järn. Skulle detta kunna vara skadligt för akvariet (fiskar el. växter) eller kan man se det som vanlig gödning (ferro)?

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Torde vara alldeles ofarligt.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Den röda kalkstenen är säkert OK, men det finns orsten och om jag inte minns fel oljeskiffer på kinnekulle också, de är dels svagt radioaktiva dels innehåller de olja. Bägge har tydlig lukt av petroleum om man skrapar lite på dem. Killarna som jobbar i kalkstensbrottet berättade att det kan finnas små hålrum med olja i kalkstenen också, men tar du sten som legat exponerad ett tag är det nog ingen risk.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • jooohhan
                • August 2009
                • 14

                #8
                Har för mig att det är Alunskiffern som innehåller olja samt en del uran. Men skall absolut tänka på att ta bitar som har legat exponerat ett tag för att minimera risken...

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Man ska inte ta någon skiffer på Kinnekulle, de kan innehålla olja/uran så där är det dumt att chansa. Orsten är kalkstenskonkretioner som också kallas "stinkstone", men de är inte röda utan mörkgrå/svarta och stinker svavel/olja om man slår på dem med hammare.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mumin
                    Man ska inte ta någon skiffer på Kinnekulle, de kan innehålla olja/uran så där är det dumt att chansa. Orsten är kalkstenskonkretioner som också kallas "stinkstone", men de är inte röda utan mörkgrå/svarta och stinker svavel/olja om man slår på dem med hammare.
                    Du är helt grym på sten Mumin, har en polare som är geovetare , har fått höra rätt mycket om Bohuslänklippor under fisketurer riktigt intressangt många gånger.=)
                    hurkommer det sig att kalkstene den sk. stinksotne innehåller olja?

                    Ja just skulle bara tillägga att många växter gillar järn i vattnet i småmängder.
                    In vino veritas, in aqua sanitas

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Dessutom tror jag inte att det räcker att köra med kalksten i filtret. Det är en så pass liten yta så det blir snart en hinna på stenarna så att inte kalken kan lösa sig. Så om man vill använda så lite - använd istället kalkgranulat eller liknande då blir "kalkytan" mycket större.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...