Illa luktande vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Illa luktande vatten

    I ett av mina kar har jag illaluktande vatten det luktar nästan som om där ligger något dött däri men varje gång jag sökt efter döda djur så hittar jag inga
    Fiskarna verkar må bra
    Jag har försökt med att byta lite vatten då och då och tagit den mesta delen av vatten från ett annat kar med bra balans och hällt i karet vid vattenbyte men lukten kommer tillbaks dagen efter ändå, har även provat att hälla i filtermedium.
    Vattnet började bli lite ljust dimmigt för någon vecka sen med.
    Har någon en aning om vad detta kan vara
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • Vandal
    • January 2006
    • 1655

    #2
    sänk temperaturen, slamsug botten och byt hälften till nytt vatten...
    lukten kan bero på att nåt ruttnar i botten och framställer svavelväte, som just luktar sumpgas... iom att vattnet börjar bli dimmigt så är chansen stor att nånting du inte hittat ligger och ruttnar, annars kan det bero på infusorier som trivs när det är mycket näring i vattnet...
    over and out /Petter
    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

    http://saltvattenvandal.blogspot.com/

    Kommentar

    • Faltsetas
      • June 2010
      • 96

      #3
      jag hade samma problem... jag körde rent hela akvariet men ändå var lukten kvar... så testade easy-life, då försvann lukten.... vet inte ifall de var nån bakterie lr nåt... men de försvann iaf

      Kommentar

      • platoman
        • March 2010
        • 61

        #4
        du har inte glömt någon gammal strumpa bakom akvariet då ?

        Kommentar

        • Christerhedberg
          • August 2008
          • 624

          #5
          I mitt kar var det minsann broccolin som luktade jävel, även fast jag lagt i den ett par timmar innan.

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Ursprungligen postat av Vandal
            sänk temperaturen, slamsug botten och byt hälften till nytt vatten...
            lukten kan bero på att nåt ruttnar i botten och framställer svavelväte, som just luktar sumpgas... iom att vattnet börjar bli dimmigt så är chansen stor att nånting du inte hittat ligger och ruttnar, annars kan det bero på infusorier som trivs när det är mycket näring i vattnet...
            Tempen är inte lätt att sänka för jag har ingen doppvärmare däri men slamsuga botten ska jag försöka mig på har inte slamsugit p.g.a att jag har pansarmalsyngel och räklingar där i.
            Jag har lyft all inredning i karet flera ggr i veckan men kan inte hitta något dött i karet och skulle det ligga något där som jag inte sett så är räkorna duktiga på att äta upp det.
            Orsaken kan säkert vara att det behöver slamsugas som du skriver och jag får börja med det.
            Tack för rådet.
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #7
              Ursprungligen postat av Faltsetas
              jag hade samma problem... jag körde rent hela akvariet men ändå var lukten kvar... så testade easy-life, då försvann lukten.... vet inte ifall de var nån bakterie lr nåt... men de försvann iaf
              Har provat easy life och det funkade inte, hur många ggr körde du med det?
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #8
                Ursprungligen postat av platoman
                du har inte glömt någon gammal strumpa bakom akvariet då ?
                Nope ingen strumpa bakom karet men i karet har jag enmen den var oanvänd innan
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • Faltsetas
                  • June 2010
                  • 96

                  #9
                  Ursprungligen postat av solis
                  Har provat easy life och det funkade inte, hur många ggr körde du med det?
                  regelbundet såklart... i vilket av karen e de du har problem med? vad använder du för filter? du bör även göra rent filtret, filtrena ordentligt... kan ligga saker där me.... easy life började jag me efter jag gjort rent allt... de står på förpackningen hur man skall göra de regelbundet...

                  Kommentar

                  • Grothras
                    • July 2009
                    • 401

                    #10
                    Vad är strumpan till för?:P

                    Kommentar

                    • J.Milton
                      • January 2010
                      • 674

                      #11
                      Jag gissar att strumpan är till för att räksäkra filtret?
                      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                      Blogg+Galleri

                      Kommentar

                      • solis
                        • July 2008
                        • 5064

                        #12
                        I ett av karen i min ställning och jag använder innerfilter där, jag kollade filtret i förra veckan och rengjorde men där var inget dött bara en massa räkor som städade filtret
                        Får ta en grundlig rengörning imorgon och hoppas att det löser sig annars får jag flytta fiskarna till andra kar och lägga ner detta för jag ska ändå lägga ner ställningen när alla växt till sig

                        Angående strumpan så har jag den i med en massa snäckskal för att få upp ph värdet i mitt kar för vi har så lågt phvärde i vårat vatten men där emot så har vi järnvärde i kranen som är lika med att jag skulle hällt i växtnäring på gott och ont
                        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                        Kommentar

                        • Faltsetas
                          • June 2010
                          • 96

                          #13
                          antar att du menar ett av 112 liters då? e de nåt du har i de akvariet som du inte har i dom andra?

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            #14
                            Du, när jag gjort vattenbytena idag i båda karen STANK det om hinken! Jag vet heller inte vad som luktade med något måste ha varit i ett av karen med tanken på att den tömda hinken inte luktade innan. Kan det ha med rötmånad att göra?
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av VisualDarkness
                              Du, när jag gjort vattenbytena idag i båda karen STANK det om hinken! Jag vet heller inte vad som luktade med något måste ha varit i ett av karen med tanken på att den tömda hinken inte luktade innan. Kan det ha med rötmånad att göra?
                              Jag tror mer på värmebölja! Med påföljande skifte i bakteriefloran. Speciellt i sanden/gruset
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...