start av svartvatten + kolgödning? hårdhet i allmänhet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • puffer
    • June 2010
    • 68

    start av svartvatten + kolgödning? hårdhet i allmänhet

    Jag har precis fyllt upp ett blivande svartvattenkar med en massa rötter, torv i filtret och ett flertal växter. Målet är ett tätt platerat svartvattenkar med en massa flytväxter. Inga fiskar i än så läge utan det får vänta tills jag fått ner pH från nuvarande 7.5 till mellan 6.5 och 6. Jag har tillsatt pmdd och håller i en flaska easycarbo som jag hade tänkt mig som halvdugligt substitut för co2 (min famlilj skulle inte uppskatta en dunk mäsk i vardagsrummet) men det slog mig plötsligt att kolgöding borde göra vattnet hårdare vilket i sin tur borde förhindra till viss del att pH sjuker.

    Visst är det så att kol gör så att KH höjs och närmar sig GH som borde höjas till viss del. Jag vill om jag förstått det rätt få er hårdheten för att få ner pH. Är kolgödning (easycarbo) en bra ide om man kör torv för att få till en svartvatten miljö? Påverkar det färgen på vattnet? Vad har jag annars för alternativ om jag vill undvika svartvattenberedning från affären utan köra naturellt?

    Mina vattenvärden just nu är GH 7, KH 6, pH 7.3
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2886

    #2
    Easy Carbo påverkar inte pH vad jag vet. Däremot är det inte heller säkert att rötter och torv sänker pH nämnvärt. Har själv aldrig lyckats något vidare med detta, trots kranvatten som är mjukt med lågt KH (KH2-3).
    Effekten från torven är ju relativt snabbt övergående ifall man t.ex. gör veckovisa delvattenbyten, och får i sådana fall bytas regelbundet.
    När det gäller rötterna beror resultatet antagligen på vilken typ av rot det är? Men även där är säkert eventuell pH sänkning övergående, allteftersom roten urlakas.
    Tyvärr är väl även rötterna färgningen av vattnet också övergående på grund av delvattenbyten och urlakning. Låter ju väldigt pessimistiskt detta, men det är mina erfarenheter när det gäller torvfiltrering och rötter.

    Kommentar

    • puffer
      • June 2010
      • 68

      #3
      pH har sjunkit till 6.9 över natten i alla fall. Får hålla tummarna på att det fortsätter ner mot 6.5 sen får jag väl byta torv när det börjar stiga igen. Det är ju hur som helst vanvettigt billigt.

      Värdena på GH ligger nog snarare mellan 4 & 7 och KH mellan 3 & 6. Mitt testkit har en alldeles för grov skala på hårdheten + att jag ofta beskylls av frugan för att vara färgblind

      Kommentar

      • Marnat
        • November 2009
        • 2012

        #4
        Satsa på boklöv och alkottar för att få ner PHt, tillsammans med torvfiltrering givetvis.
        \\54L Apistos//
        \\234L SA//
        MVH Marcus

        Kommentar

        • puffer
          • June 2010
          • 68

          #5
          Var hittar men det såhär års?

          Kommentar

          • Marnat
            • November 2009
            • 2012

            #6
            Ursprungligen postat av puffer
            Var hittar men det såhär års?
            Man köper av någon som har Du bör hitta någon som har en större samling skulle jag tro, jag får hem en hel låda boklöv om 3 veckor så då kan jag nog ordna lite sådanna till dig, alkottar har jag tyvärr intemkt kvar av själv så där får du hitta någon annan.
            \\54L Apistos//
            \\234L SA//
            MVH Marcus

            Kommentar

            • puffer
              • June 2010
              • 68

              #7
              Ursprungligen postat av Marnat
              Man köper av någon som har Du bör hitta någon som har en större samling skulle jag tro, jag får hem en hel låda boklöv om 3 veckor så då kan jag nog ordna lite sådanna till dig, alkottar har jag tyvärr intemkt kvar av själv så där får du hitta någon annan.
              Det skulla kunna vara en plan. Karet låg igårkväll på pH 6,6 och jag vill egentligen inte så mycket lägre utan ner till 6,3 som lägst. Med lite tur så kanske jag klarar mig med torvfiltrering fast jag tycker inte att jag har fått någon färg på vattnet ännu

              En annan sak jag tänkt på är att ha någonting hemma utifall KH skulle droppa och risken för en pH krash bli överhängande. Det finns något som heter waterlife 6,5 acid buffer (http://www.waterlife.co.uk/waterlife/65buffer.htm). Borde inte det kunna vara ett bra medel att ha hemma om det skulle krisa?

              Kommentar

              • Marnat
                • November 2009
                • 2012

                #8
                Ursprungligen postat av puffer
                Det skulla kunna vara en plan. Karet låg igårkväll på pH 6,6 och jag vill egentligen inte så mycket lägre utan ner till 6,3 som lägst. Med lite tur så kanske jag klarar mig med torvfiltrering fast jag tycker inte att jag har fått någon färg på vattnet ännu

                En annan sak jag tänkt på är att ha någonting hemma utifall KH skulle droppa och risken för en pH krash bli överhängande. Det finns något som heter waterlife 6,5 acid buffer (http://www.waterlife.co.uk/waterlife/65buffer.htm). Borde inte det kunna vara ett bra medel att ha hemma om det skulle krisa?
                problemet med en ph buffer är att de just buffrar vattnet till ett visst ph, som jag förstått det så ändrar de inte hårdheten på något vis och kan därför vara lite lömska.

                Själv kör jag mellan 1-2 kh och har än så länge inte haft några problem.
                \\54L Apistos//
                \\234L SA//
                MVH Marcus

                Kommentar

                • puffer
                  • June 2010
                  • 68

                  #9
                  Jag tänkte på konceptet från en länk i nån av svartvattentrådarna här på forumet där det beskrevs hur man tillsatte syra till vatten tills KH gick mot noll och pH krashade. Sedan tillsattes en annan buffer än karbonat för att höja alkaliniteten i vattnet där den nya bufferten stabiliserade pH på ett lägre värde än var karbonat gör.

                  Nu är jag ingen kemist, gick med nöd och näppe ut med godkänt i kemi på gymnasiet och har inte brytt mig sedan dess, men jag har läst nånstans att waterlife 6,5 ska vara fosfat baserad vilket då skulle funka som buffer. Därav min fundering. Man kanske får algblommning på köpet

                  Kommentar

                  Arbetssätt...