Att använda "medel" när man fyller med slang

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Att använda "medel" när man fyller med slang

    Hej på er
    Jag har alltid tidigare hällt ur och i vatten i mina kar med hinkar när jag gjort vattenbyte (med mycket söl som följd...) Men nu fick jag ändan ur vagnen och åkte och köpte mig en slang och en koppling så jag kan tömma och fylla med den istället. MYCKET enklare och mindre söl!!!

    Men hur gör man då med vattenberedningsmedel och biokultur?

    Jag häller alltid i sådant där blått som tar bort kloramin och minskar stress. Men man ska ha i 10 ml till 40 liter och tidigare har jag ju fyllt i spänner som jag sedan hällt beredning i, men nu när jag fyller med slang så går ju vattnet direkt i karet. Ska jag ändå bara ha i 10 ml per 40 liter?? Tar det bort kloraminet ändå trots att vattenvolymen helt plötsligt är på hela karet, dvs 240 liter....

    Förstår ni vad jag menar??

    Samma sak med biokulturen. Ska jag ha i motsvarande mängden vatten jag fyller på eller så det räcker till hela karet???

    Tänker jag helt knas eller förstår ni alls vad jag menar, det var svårt att förklara...
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    #2
    Det gammla vattnet kan du räkna bort... det är redan OK

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      jag anväder aldrig vattenberdningsmedel vid vattenbyte...bara vid ny/ om start o då räknar jag på hela volymen. bara häller i karet när det är uppfyllt.

      Kommentar

      • J.Milton
        • January 2010
        • 674

        #4
        Som sagt, vattnet som redan är i karet har ju redan blivit "avklorat" så att säga.
        Så räkna bara på mängden vatten du häller i.
        240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
        Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
        Blogg+Galleri

        Kommentar

        • GlasMarie
          • February 2006
          • 22

          #5
          Bra fråga Torreador.

          Jag undrar precis det samma.

          Köra utan medel låter fel på något sätt.
          Om man ska ha i vid vattenbyte med slang. Före eller efter man fyllt på med nytt. Före verkar mest logiskt.

          Men läst i flera liknande trådar att det är "många" som inte använder medel.

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            Ursprungligen postat av GlasMarie
            Bra fråga Torreador.

            Jag undrar precis det samma.

            Köra utan medel låter fel på något sätt.
            Om man ska ha i vid vattenbyte med slang. Före eller efter man fyllt på med nytt. Före verkar mest logiskt.

            Men läst i flera liknande trådar att det är "många" som inte använder medel.
            Köra utan medel är absolut inte fel....vissa medel är till och med inga riktiga medel, Man blir alltså lurad att köpa dyrt vatten på burk.

            Medel har man i vattnet när man te x startar upp ett kar, då använder jag något som heter Prime.
            Men när akvariet har varit igång i några månader så tycker jag inte att man behöver medel.
            Fiskarna blir nog så glada av det nya vattnet

            ett medel man dock kan använda är easylife, Detta är en speciell lera som har förmågan att neutralisera vissa ämnen
            (som i långa loppet kan vara en utlösande faktor för sjukdom)
            Men detta funkar nog bäst i akvarium som är igångkörda...

            det spelar ingen roll Om du häller före eller efter nytt vatten tillkommit.
            Men ska man vara petig så är det att hälla på efter nytt vatten har tillkommit
            Senast redigerad av karrokaja; 19 July 2010, 12:15.
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            Arbetssätt...