KH, Nitrat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fluff
    • June 2010
    • 24

    KH, Nitrat

    Hej.

    Har precis köpt JBL Easy Test. Gjorde ett test i början av veckan och insåg då att nitrat halten var för hög, bytte hälften av vattnet och hade tidigare vecka bytt vatten minst 3 ggr med 1/3del varje gång då jag anade att något var fel då några guppy långsamt dog. Testa vattnet dagen efter och nitrat har knappt gått ner. Vad kan jag göra mer än att byta vatten ofta? Matar inte så mycket, det blir uppätet ganska snabbt men måste tänka på att alla guppy yngel ska hinna få nått också eftersom de äldre är så glupska.
    Nitrit nivån var bra. Samma med pH och GH, däremot KH som det står på burken var för låg. Det ska tydligen vara det som stabiliserar pH nivån stod det på bruksamvisningen. Hur ska jag göra med den? Vad ska jag göra för att få KH nivån till att bli bra?
  • jocke_999
    • February 2009
    • 101

    #2
    Vad hade du för Nitrat värde?

    Har du mycket växter i karet? Hur stort är det?

    Är det ett test på sticka eller ett dropptest. Stickorna är inte särskilt tillförlitliga.

    Vad har du för fiskar i förutom guppy?

    Vad har du för kH värde?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Guppy dör knappast av för hög nitrathalt utan det är något annat de dör av.

      Hur man en bättre buffringsförmåga (dvs högre KH) står angivet i Zoopets basartikel om Akvarievatten
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • fluff
        • June 2010
        • 24

        #4
        Ska kolla vad det var för KH när jag kommer hem, skrev upp det.
        54liter med 8 endlers guppy, plus 2 som dött, hade 6 vanliga guppy från början (alla döda) men endlers lever och verkar må bra. 2 siamesiska algätare och en pleco(dessa är fortfarande väldigt små). Nu har jag också guppy yngel i ett 30-tal, som en hona fick innan hon dog (som tills igår låg i yngelkasse).
        Använde sticktest, nitrat låg på mellan 50-100. Kunde inte bestämma vilken färg den låg närmast, andra provet var nog närmare 50.
        Har inte så jätte mycket växter, men 4 skott spikblad som har växt ganska ordenligt och är nog minst 30cm långa plus någon annan växt som jag inte vet vad den heter, men mindre av den än spikbladet.
        Senast redigerad av fluff; 16 July 2010, 14:01.

        Kommentar

        • fluff
          • June 2010
          • 24

          #5
          KH var 3 eller mindre när jag kollade. Det kan ju inte vara bra.

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #6
            Sticktest är ju ganska usla på att visa rätt värden, så jag skulle inte lita 100% på ett sådant. KH 3 (ibland KH 4 efter vattenbyte, kranvattnet ändras ibland) har jag i båda karen utan vare sig pH-dippar eller andra liknande problem.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            Arbetssätt...