bräckvatten akvarium omg.hjälp behövs

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • rolnor
    svarade
    Behöver man proteinavskiljare till bräckvatten akvarium?

    Lämna en kommentar:


  • Annika
    svarade
    Jag håller med Cecilia. Flytta inte Kulfisken från sötvatten till bräckt 0,5% utan börja med en svagare koncentration salt och öka upp till 0,5% över minst ett par/tre dagars tid.

    //Annika

    Lämna en kommentar:


  • cecilia
    svarade
    Jag tror inte att du ska "salta in" din fisk hur snabbt som helst. Höj salthalten successivt. Speciellt marinsalt är buffrat och är förmodligen det bästa i längden, det blir inte särskilt dyrt eftersom man använder så lite. Saltmätare finns i butiker som säljer saltvattensfisk, bra att ha eftersom ½ dl salt innehåller mindre salt ju fuktigare innehållet i paketet blir!. Lycka till/Cecilia

    Lästips:
    http://www.wetwebmedia.com/BrackishSubWebIndex/BrackishSubWebIndex.htm

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Ta inte vanligt salt, det gjorde jag en gång, viket resulterade i att PH-värdet sjönk = ledsen kulfisk.
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Hemligheten heter bikarbonat. Nån matsked bikarbonat gör underverk för att hålla pH stabilt och på en lämplig nivå i ett nyuppsatt bräckvattensakvarium.

    Lämna en kommentar:


  • Puffbin
    svarade
    Jag köpte helt sonika jozo´s blå saltpaket med grov salt utan jod, blandade så att det blev ungefär samma saltkoncentrat som i butiken jag köpte fiskarna i. Dock har jag inte riktigt så salt som B-ianca har i sitt, men å andra sidan är nog fig 8 något mer tålig för sötvatten vad jag har hört än den gröna kulfisken. Jag kör på en ca 0.3 % lösning, (1,5 dl salt på 50 l vatten). Mina fiskar trivs utmärkt vad det verkar. Hoppas allt ordnar sig för dig och din lilla fisk. Ge inte upp, kulfiskaskar i form är det absolut mest överlägsna man kan ha i ett akvarium.

    MVH/ Albin

    Lämna en kommentar:


  • B-ianca
    svarade
    Sånt salt jag har, grovt havssalt, hittar du i en välsorterad matvaruaffär, typ Konsum. Mätare behöver du inte än, bara ett decilitermått ;-)

    Är det förresten nån som vet var man kan få tag på en salthaltsmätare som kan mäta så låga nivåer? I Luleå finns det i alla fall INTE.

    -----------------------
    B-ianca/www.frogpage.se
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=71680

    Lämna en kommentar:


  • bitte
    svarade
    tack för hjälpen det var jättesnällt. var kan man köpa salt och en mätare den här tiden eller ska jag flytta den nu och fixa det imorgon? Kan man köpa salt på vilken djuraffär som helst. tack


    :-) happy :-)

    Lämna en kommentar:


  • B-ianca
    svarade
    Det enda du behöver göra är egentligen att blanda i salt INNAN du lägger i fisken. Ta inte vatten från sötvattensakvarium, ta hellre kranvatten. Jag använder grovkornigt havssalt, förmodligen är det bättre att ta salt anpassat för saltvattensakvarier. Ta inte vanligt salt, det gjorde jag en gång, viket resulterade i att PH-värdet sjönk = ledsen kulfisk.

    Jag har 0,5 dl salt per 10 liter vatten, det tycks vara en lagom nivå. Då klarar sig en del växter också ;-)

    -----------------------
    B-ianca/www.frogpage.se
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=71680

    Lämna en kommentar:


  • bitte
    startade ett ämne bräckvatten akvarium omg.hjälp behövs

    bräckvatten akvarium omg.hjälp behövs

    undrar omnågon vet hur man får igång ett bräckvatten akvarium har en grön kulfisk som måste flytta han är för tillfället ihop med mina sötvatten fiskar och han mår inte helt hundra. hur gör jag och vad behöver jag. jag har försökt ´leta både här och på andra sidor men hittar ingen utförlig beskrivning utan föresätter att man vet. snälla hjälp mig är lite akut

    :-) happy :-)
Arbetssätt...