Nitrit, syrebrist eller bara knäppa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mollsan
    • March 2010
    • 228

    Nitrit, syrebrist eller bara knäppa?

    Vet inte om det är rätt avdelning, men gör ett försök.
    Har haft akvariet igång ca 1 vecka sen släppte jag i fiskar, körde Sera Aquatan och senare florena.
    Första dagarna var det full rulle men igår la jag märke till att enguppy stod vid ytan nästan hela tiden.
    Framåt kvällen stod nästan alla 9 vid ytan.
    Läste runt lite här och ändrade flödet och utblåsets placering på pumpen.
    De fick glädjefnatt och for runt överallt (gjorde de även när de fick lite mat)
    Sen stod de allihop vid ytan igen efter ett tag.
    Simmade runt lite när lampan släckts men mest vid ytan.
    Tände innan jag åkte till jobbet för att kolla, och några av fiskarna betede sig som sjunkbomber.
    Bara la sig på botten istället...

    Är det Nitrit? Är det inte lite tidigt med det, brukar det inte dröja nån månad?
    Tempen är runt 24-25 är ett 70 liters med 9 guppy och gott om växter.
    Vill ju gärna att de ska må bra.
    Borde jag tillsätta nåt annat i vattnet? Lite salt har jag haft i.
    www.guppys.se
    Svenska GuppySällskapet
    Forum-Nybörjarinfo-Genetik
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    #2
    Inte roligt att inte vara säker men det bör inte vara nitrit efter en vecka utan den bör komma vecka 2-4..

    Om du är osäker skulle jag göra följande..

    1. Byt 30 % av vattnet denna vecka (detta håller ner ammoniumhalter, ikörningen tar några dagar längre men nitrittoppen blir lite mindre när den väl kommer), dessutom om det finns något annat i vattnet så späds det ut.

    2. Håll upp matningen 3 dagar och mata sedan sparsamt var annan dag för en vecka eller två.

    Men jag skulle faktiskt tro att de bara är lite knäppa ändock

    eller ger du för mycket flingfoder så att de får gaser? men håller du upp en dag eller två dagar så lär du få reda på det.

    Kommentar

    • mollsan
      • March 2010
      • 228

      #3
      Knäppa låter som minst jobb...
      Byter lite extra vatten då.
      Kanske nåt med maten, men jag matar lite men ganska ofta.
      Ska köpa hem cyclops och mygglarver till dem också...
      Ligger lågt med maten byter vatten och avvaktar!
      www.guppys.se
      Svenska GuppySällskapet
      Forum-Nybörjarinfo-Genetik

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Fiskar sover också, och gärna på botten så det behöver inte betyda nåt.
        Det är bra att du matar lite, men det är bättre att mata sällan OCKSÅ! Lite och sällan alltså.
        Nitrit kan komma i stort sett när som helst, även om det är vanligast efter ett par veckor.
        9 guppy i 70 liter är nog max vad man ska ha vid uppstart så dina marginaler är inte så stora.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          Står fiskarna vid ytan så gör ett stort vattenbyte, oavsett orsak så räddar det liv, skulle nog tro du fått nitrit iaf, mata gärna med flingor i början och aldrig så mycket att en enda flinga når ner till botten och max en gång per dag första månaderna.
          Skaffa sen nån form av bakteriekultur, gratis är att gräva upp lite jord i skogen, slamma upp den i en liter vatten som får stå över natten och sen filtrerar du bort jorden och tillsätter sen en halv deciliter per dag tills det är slut (förvaras i kylskåp).

          Kommentar

          • mollsan
            • March 2010
            • 228

            #6
            När jag kom hem från jobbet idag så var allt frid och fröjd, de far runt i hela akvariet igen...

            De som for tillbotten var vid ytan när jag tände lampan, när jag tände så lekte de sjukbomber, typ?!
            Ska byta mer vatten i dagarna.
            Nu verkar allt lugnt igen iallafall!
            www.guppys.se
            Svenska GuppySällskapet
            Forum-Nybörjarinfo-Genetik

            Kommentar

            • Xul
              • January 2007
              • 709

              #7
              Nej

              30 % i veckan är bra i början, mer kan ge svängningar i kemin och det blir mer svårinkört, byt inte mer på en vecka eller åtminstone 3 dagar.
              Senast redigerad av Xul; 07 April 2010, 15:27.

              Kommentar

              • mollsan
                • March 2010
                • 228

                #8
                Ursprungligen postat av Xul
                Nej

                30 % i veckan är bra i början, mer kan ge svängningar i kemin och det blir mer svårinkört, byt inte mer på en vecka eller åtminstone 3 dagar.

                Jag har inte bytt denna vecka ännu, och då det verkar ok nu så tänkte jag byta lite vatten imorrn, och så lite till i helgen.
                Annars byter jag ca 30% i helgen, så ska inte byta för mycket!
                www.guppys.se
                Svenska GuppySällskapet
                Forum-Nybörjarinfo-Genetik

                Kommentar

                • Lineli
                  • February 2010
                  • 565

                  #9
                  Jag skulle nog göra ett 30% byte nu i veckan. Om det är syrefattigt kan man rikta utblåset mot vattenytan för att få mer.

                  Mata bara varannan dag den första månaden och tillsätt inte fler fiskar.
                  Du kan köpa teststickor på din djuraffär så har du koll på vattenkvaliten.

                  Hoppas dina Guppy börjar aggera normalt snart så de inte är sjuka.
                  Lycka till!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...