Mäsk - inte ett blubb? Hur lyckades jag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JeanM
    • June 2008
    • 227

    Mäsk - inte ett blubb? Hur lyckades jag?

    Jag har försökt sätta igång en mäsk enligt recept jag hittat här, på flera ställen, dvs

    4 dl strösocker
    1 tsk bakpulver
    1 msk välling
    2 kdm torrjäst, den röda
    4 l fingerljummet vatten.

    Tredje försöket nu och inget händer. Jag misstänkte jästen efter två försök så i det tredje är det ur den andra förpackningen (sitter ju ihop två och två).

    Stendött. När jag tömmer dunken pyser det en aning och doftar syrligt. Men inte tillräckligt för att det ska komma ut något i bubbelräknaren. Jag brukar ge dem tre dygn.

    Ja, backventilerna är rättvända.

    Vattentempen tänker man då, men "fingerljummet" indikerar ju att det finns rätt stor tolerans. Det har varit varmt men inte hett. Schysst badkarstemp ungefär.

    Hur har jag lyckats misslyckas? Jag trodde det var svårare att hålla tillbaka en sån här process än att få igång den.

    Någon som har tillräckligt stora erfarenheter av att misslyckas för att kunna gissa vad som är fel?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    När jag körde med mäsk hade jag ungefär den blandningen du har men i bara 0,9 liter vatten och 1 dl socker...så i det stora hela tror jag du har för lite jäst.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Hörnsten
      • January 2010
      • 123

      #3
      Instämmer angående jästmängden, den kan du dubblera. Men jag tror att det kan vara läckage någonstans som gör att det aldrig bygger upp tillräckligt med tryck.

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Dessutom kan du höja temperaturen på vattnet rejält när du kör torrjäst, kör du dunk>backventil>tvättflaska>reaktor kan det krävas rätt högt tryck för att få igång systemet!
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • _vinkelslip_
          • June 2009
          • 242

          #5
          Starta jästen i ett glas med 40gr vatten. När du ser att ytan börjar resa sig/bubbla så häller du i det i socker/vatten blandningen.

          Kör detta recept: (Det gör jag och det funkar kanon!)
          5L vatten
          2krm torrjäst(spelar ingen roll vilken du tar)
          2matskedar vällingpulver
          4dl socker
          ¨
          Och nej, Inte mer jäst, helt onödigt..

          Ge det 24H, då har mäsken startat. Om du inte får bubblor så garanterar jag läckage på systemet.Hela mitt system står alltid enbart i rumstemp!.

          Kommentar

          • hult87
            • February 2010
            • 1287

            #6
            vad har man mäsk till?

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Det ger koldioxid i akvariet som växterna behöver.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • JeanM
                • June 2008
                • 227

                #8
                Tack alla.

                Jag slängde i 2 kryddmått jäst till och då drog det ingång nästan omgående.

                Med tanke på jästpriserna tror jag att jag nöjer mig med den lösningen.

                En ovana jag har som gör mina vänner gråhåriga är att fråga "varför" hela tiden. Men som sagt, jag bryr mig inte i att fatta den här gången, jag nöjer mig med att det funkar.

                Tack igen alla.

                Nu blir nästa grej att hålla koll på pH. Tycks ha sjunkit från runt 7,5 till 6,5. Min mätmetod suger så det kan vara på ett annat sätt, men det här verkar lite väl drastiskt väl?
                Senast redigerad av JeanM; 04 April 2010, 13:18.

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  jag kör med två 1,5L PET-flaskor. I den första är det bara 1L ljummet vatten där ett halft paket vanlig jäst är upplöst o sen två dl socker. den andra är bara 1L vanlig vatten.

                  funkar utmärkt för mig

                  Kommentar

                  • hult87
                    • February 2010
                    • 1287

                    #10
                    har ni bilder på era hemmabyggen? vore intressant att se

                    Kommentar

                    • nils_sverker
                      • June 2007
                      • 395

                      #11
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      jag kör med två 1,5L PET-flaskor. I den första är det bara 1L ljummet vatten där ett halft paket vanlig jäst är upplöst o sen två dl socker. den andra är bara 1L vanlig vatten.

                      funkar utmärkt för mig
                      Vad har du flaskan med bara vatten till?

                      Kommentar

                      • Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

                        #12
                        Ursprungligen postat av JeanM
                        Tack alla.

                        Jag slängde i 2 kryddmått jäst till och då drog det ingång nästan omgående.

                        Med tanke på jästpriserna tror jag att jag nöjer mig med den lösningen.

                        En ovana jag har som gör mina vänner gråhåriga är att fråga "varför" hela tiden. Men som sagt, jag bryr mig inte i att fatta den här gången, jag nöjer mig med att det funkar.

                        Tack igen alla.

                        Nu blir nästa grej att hålla koll på pH. Tycks ha sjunkit från runt 7,5 till 6,5. Min mätmetod suger så det kan vara på ett annat sätt, men det här verkar lite väl drastiskt väl?
                        extra jäst ska inte spela nån roll för du hade ju bakpulver och det gör att det börjar bubbla direkt helt utan jäst (jag kör dessutom halva den mängden), tror nog mera att du kanske hade nåt minimalt läckage som gjorde att det pyste ut och med extra jäst så får du snabbjäsning så det bubblar även med pyspunka så kolla över din rigg istället

                        sen torrjäst ska du väl helst blanda upp i riktigt varmt vatten, färsk jäst blandas med fingervarmt vatten så prova en 2-3mm skiva färsk jäst för söta degar i nästa blandning om du vill.
                        Senast redigerad av Fuzzop; 04 April 2010, 20:02.

                        Kommentar

                        • fesoj
                          • November 2007
                          • 250

                          #13
                          Antagligen har jag fel, men jästsvamparna behöver väll bara socker? Inte en massa välling o stuff? Bakpulvret gör lösningen svagt basiskt vilket inte borde vara bra?
                          112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

                          Kommentar

                          • _vinkelslip_
                            • June 2009
                            • 242

                            #14
                            välling innehåller protein, vilket gör att svamparna int enbat käkar socker.

                            Bakpulver/bikarbonat håller PH i schack så svamparna inte dör i förtid pga felaktigt PH.
                            Dessutom hjälper det till att få dunken att avge koldioxid direkt, innan kulturen har startat. Du slipper MaO en dags stillestånd.

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              Ursprungligen postat av nils_sverker
                              Vad har du flaskan med bara vatten till?
                              renar gasen. byggde efter någon DIY på internet. gasen går från mäsken ner i den rena o sen i akvariet. funkar la som bubbelräknare också men jag räknar ju inte ändå

                              Kommentar

                              Arbetssätt...