Att vattenbereda eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    #16
    Jag använder inte något somhelst vattenberedningsmedel vid vattenbyten. Välmående fiskar och växter hos mig med original-Kalmarvatten : )

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      #17
      Själv ser jag det som en oerhört billig försäkring för att mina fiskar ska må bra.

      Jag kör på Easylifes FFM och jag har nog haft en 500ml flaska till 300 liter vatten i snart 5 månader, fortfarande nästan halva kvar och den kostade runt 150kr.

      Varför chansa när det knappt kostar något?
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2887

        #18
        Ursprungligen postat av Marnat
        Själv ser jag det som en oerhört billig försäkring för att mina fiskar ska må bra.

        Jag kör på Easylifes FFM och jag har nog haft en 500ml flaska till 300 liter vatten i snart 5 månader, fortfarande nästan halva kvar och den kostade runt 150kr.

        Varför chansa när det knappt kostar något?
        Har inte haft några problem med användande av det kommunala vattnet till akvarier i över 30år, så att skippa vattenberedningsmedel känns ju inte direkt som att chansa. Snarare som att försäkra sig mot en terroristattack. Kan ju hända, men även den risken känns avlägsen i Gbg.

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          #19
          Ursprungligen postat av Sleaper
          Har inte haft några problem med användande av det kommunala vattnet till akvarier i över 30år, så att skippa vattenberedningsmedel känns ju inte direkt som att chansa. Snarare som att försäkra sig mot en terroristattack. Kan ju hända, men även den risken känns avlägsen i Gbg.
          Och när du sen står där och terroristerna bombat hela stan så ångrar man sig

          som ett citat jag minns. Id rather have a gun and not have to use it than not have a gun and need to
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • Rickard p
            • November 2009
            • 115

            #20
            Vad är den kemiska förkortningen och hur mycket per liter ?.
            Jag har en komplett förtäkning på örebro kommun var i kontakt med vatten-verket och dom maila mig jan.feb.mars resultat .

            Kommentar

            • Vandal
              • January 2006
              • 1655

              #21
              http://sv.wikipedia.org/wiki/Kloramin förklarar lite...
              over and out /Petter
              Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

              http://saltvattenvandal.blogspot.com/

              Kommentar

              • SimonSaysBaka
                • August 2009
                • 788

                #22
                Jag använder inte berednings medel, och mina fiskar mår toppen. Vi har en egen brunn som är borrad 130m ner i berggrunden, och då har jag kontroll på vad det innehåller, så jag tror inte att mina fiskar tar skada av det, men jag kanske har fel?
                Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2887

                  #23
                  Ursprungligen postat av Marnat
                  Och när du sen står där och terroristerna bombat hela stan så ångrar man sig

                  som ett citat jag minns. Id rather have a gun and not have to use it than not have a gun and need to
                  Rackarns, nu blir det mycket att försäkra sig mot .

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #24
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    Jag använder inte berednings medel, och mina fiskar mår toppen. Vi har en egen brunn som är borrad 130m ner i berggrunden, och då har jag kontroll på vad det innehåller, så jag tror inte att mina fiskar tar skada av det, men jag kanske har fel?
                    Man får väl då göra en krass avvägning över vad det kostar med vattenberedningsmedel och vad fiskarna i akvariet är värda. Sedan OM man nu har ett bra kranvatten utan t.ex. kloramintillskott, om man har tåliga fiskar, om man sköter sina vattenbyten bra (byter rätt ofta, men då relativt lite (absolut aldrig mer än 1/3), har ett bra biologiskt filter så är risken rätt liten att det skall gå åt skogen.

                    Jag hör väl till dom som alltid har haft ett bra kranvatten och sköter mina akvarium bra (enligt ovan) och jag t.ex. självklart inte bytt vatten nu de senaste veckorna pga vattenstrulet här i Göteborgstrakten och jag använder inte heller vattenberedningspreparat och har kanske "bara" råkat ut för 4-5 smällar genom åren pga kranvattnet, varav bara en fick katastrofala följder.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • SimonSaysBaka
                      • August 2009
                      • 788

                      #25
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Man får väl då göra en krass avvägning över vad det kostar med vattenberedningsmedel och vad fiskarna i akvariet är värda. Sedan OM man nu har ett bra kranvatten utan t.ex. kloramintillskott, om man har tåliga fiskar, om man sköter sina vattenbyten bra (byter rätt ofta, men då relativt lite (absolut aldrig mer än 1/3), har ett bra biologiskt filter så är risken rätt liten att det skall gå åt skogen.

                      Jag hör väl till dom som alltid har haft ett bra kranvatten och sköter mina akvarium bra (enligt ovan) och jag t.ex. självklart inte bytt vatten nu de senaste veckorna pga vattenstrulet här i Göteborgstrakten och jag använder inte heller vattenberedningspreparat och har kanske "bara" råkat ut för 4-5 smällar genom åren pga kranvattnet, varav bara en fick katastrofala följder.
                      4-5 smällar är väldigt lite med tänka på hur länge du hållit på, riktigt bra.
                      Jo vi har väldigt bra vatten inga tungmetaller eller ovanlig heter, och kloramin, som tur är så finns det inget i naturliga källor som ligger 130 meter ner i berget, det finns dock lite radon, kan det skada fisken?

                      Jag har inte hållit på så länge med akvarium, men under de 11 år så har det bara dött 1 metall pansar mal, och då efter jag köpt den av sjukdom som jag botade hos alla de andra pansarmalarna som jag köpte samma dag, så jag tror att vattnet är bra. jag byter vatten 1 gång i veckan, och tillsätter pmdd.

                      Om jag säger så här, jag siktar alltid på att alla fiskarna ska leva så länge som möjligt, så jag tror inte jag kan värdera dem i pengar, men om jag behövde berednings medel så skulle jag köpa det för fiskarnas skull.

                      Tack för svar
                      Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                      Kommentar

                      • Torreador
                        • April 2010
                        • 523

                        #26
                        Men vi som har egen brunn??? Behöver vi vattenberedningsmedel?? Jag har alltid hällt i "sådant där blått" (vet inte vad det heter) som tar bort kloramin och minskar stress enligt burken. Men det kanske inte behövs då??
                        Jag häller dessutom alltid i biokultur vid varje byte. Men det behövs väl?
                        Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                        www.bondmoran.nu

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #27
                          Att sätt en hyfsad kolfilter patron på slangen man fyller med borde vara en bra försäkring! Inte bara mot kloramin.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          Arbetssätt...