Nitrat = fiskdöd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Du har inte gett en del information som verkligen skulle behövas, som hur stort akvarium du har, och vilka fiskar du har. Det är skillnad på ett 60-liters med fyra dvärggurami och ett 400-liters med fyra koi.

    Men, lite allmänna råd:

    1) Nitrat är mycket svagt giftigt. Det ska mycket till innan man dödar fisk med nitrat.
    2) Det är nästan helt säkert nitrit och ammoniak som dödar dina fiskar - pga att du rengjort filtret har du ett helt nystartat akvarium igen. Större och tätare vattenbyten och en tesked bordssalt till akvariet håller fisken vid liv tills akvariet hämtat sig, om cirka två veckor.
    3) Snäckor är inte dåligt och det lönar sig inte att utrota dem, framförallt inte genom metoder som riskerar fiskens liv, och ännu mer framförallt om snäckorna bara sitter och häckar i filtret. Man får så många snäckor som det finns mat för, dvs har man väldiga mängder snäckor matar man för mycket. Det spelar ingen roll om de bor i filtret, maten måste komma nånstans ifrån i alla fall, dvs övermatning. Fick du verkligen rådet att riva filter och inredning bara pga att det fanns snäckor i filtret av Akvarielagret? De som jobbar där brukar ha bättre pejl. Ignorera snäckorna, eller ännu bättre lär dig tycka de är intressanta, t.ex. genom att skaffa några Antenome helena.
    4) Test är ofta opålitliga, och är det nån form av sticka eller papper är det ännu värre. Lita på dina regelbundna vattenbyten istället, det är därför man gör dem.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • candra
      • January 2010
      • 455

      #17
      Hej! Mina växter växte dåligt ett tag, och jag började då använda gödning + näring till växterna, och sen började jag byta vatten 2 ggr i veckan, och rengjorde botten för mycket, hade då förmodligen även för mycket gödning i, bytte då 25-30%,2 ggr i veckan 29 grad i avk. och sen dog 2 fiskar...de tvar nåt som var fel.. Sen ändrade jag taktik....och struntade i gödningen, och bytte 40-50% vatten bara 1 ggn i veckan, och slammmade bara det översta lagret med skit, och lät då resten skiten vara gödning i stället...och matade mindre...ingen fisk har dött och växterna växer som bara den...Så i mitt fall gjorde jag "för mycket" med medel och sånt, i naturen så är ju skiten gödning...så även i akvariet, men med bra vb..så tänkte jag...och fiskarna mår bra..så tänkte jag iallfal... =)
      // Candra


      240l sällskap 20l Nano


      Kommentar

      • sandraengstrom
        • November 2009
        • 79

        #18
        Efter dagliga vattenbyten på ca 20% har jag nu fått bukt med akvariet och allt ser tipp topp ut igen

        Kommentar

        Arbetssätt...