Nitrat = fiskdöd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandraengstrom
    • November 2009
    • 79

    Nitrat = fiskdöd?

    Jag börjar få lite små panik när det kommer till mitt akvarium, jag har i ca 1 månad nu förlorat en fisk i veckan. Jag fick rådet att pga den återkommande fiskdöden göra ett större vattenbyte på minst 50% vilket jag gjorde i förra veckan, upptäckte dock i samband med denna stor städning att jag även har drabbats av snäckattack i filtret och fick därav rådet att göra rent alla filter för att få bort så mycket snäckor som möjligt (vet om att man rubbar bakteriefloran i samband med detta och tillsatte bakterier efter rengöringen av filtret).

    Idag hittade jag ytterligare en död fisk och bestämde mig då för att kolla vattnet som i förra veckan hade bra värden men nu visade det på sky höga halter Nitrat.

    Kan den höga nitrat halten ha att göra med de stora vattenbytet + filter rengöringen och hur kan jag (mer än att mata sparsamt) försöka sänka nitratet.

    Alla fiskar verkar må bra och beter sig som vanligt och det är konstigt nog bara honor som dött hitintills men vill helst slippa hitta fler döda fiskar

    Tack på förhand!!
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    det var inte Nitrit som var skyhögt`?

    när jag fick Nitrit så bytte jag 50% varje dag i en vecka! problem löst.

    Kommentar

    • sandraengstrom
      • November 2009
      • 79

      #3
      Nej det är Nitrat (No3) som ligger jätte högt

      Kommentar

      • Danne_85
        • September 2009
        • 667

        #4
        Kollade mina nitrat värden häromdagen då ja har övergött växterna en tid lite klantigt o jag hade då också höga världen 50 mg/L gjorde då ett 50% vattenbyte o inga fiskar har dött för mig tror mer det e växterna som kan må lite dåligt av för höga värden deremot algerna verkar frodas.
        Mvh: Danne

        Foton:
        http://www.blackroomphotos.com

        Kommentar

        • sandraengstrom
          • November 2009
          • 79

          #5
          Jag blir bara mer och mer knäpp över det här, mina växter ser lika fina ut som dom alltid gjort, inga alger så långt ögat kan nå.. Jag får väl göra ett till stort vattenbyte och hoppas på att halterna sjunker.. Halterna ligger närmare 100mg/L

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            men gör massa byten istället. gör 50% i ett par dagar o se om du får nån ändring.

            Kommentar

            • Hörnsten
              • January 2010
              • 123

              #7
              Det skulle kunna vara något fel med testet. En annan orsak skulle kunna vara att du har använt alldeles för mycket växtgödning. Annars verkar det skumt...

              Bakterierna bryter hur som helst inte ned nitrat, utan nitratet försvinner genom att det tas upp av växter och genom vattenbyten. Ifall du har så höga halter nitrat men ingen nitrit så verkar det som att nedbrytningsbakterierna gör sitt jobb.
              Senast redigerad av Hörnsten; 31 March 2010, 16:17. Anledning: stavfel

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #8
                Nitrattest är väldigt opålitliga, och har läst att de kan reagera med annat i vattnet, t.ex. nitrit, vilket är mer logiskt då du rengjorde filtret. Sluta mata, skaffa någon bakteriekultur (nitrivec).

                Snäckor är INTE dåligt. Får du tokmånga på kort tid finns det en ständig tillgång på mat för snäckorna...

                Kommentar

                • sandraengstrom
                  • November 2009
                  • 79

                  #9
                  Testen har funkat bra tidigare så antar att dom visar rätt även denna gång. Jag tillsätter 2,5 ml Easy Carbo varje dag i mitt 120 L kar och det är rekomenderad mängd, ska jag sluta/minska på de tills jag fått bukt med Nitratet?

                  Johanski: Jag fick svaret av akvarielagret att sniglarna självklart alltid har tillgång till mat då dom bosatt sig i filtervadden och inte i själva akvariet, så dom lär ju fortsätta frodas..
                  Sluta mata? Hur länge törs man låta dom gå utan mat undrar jag då..

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Innan du gör nåt mer så tar du och testar nitrat i vattnet du byter med, kranvattnet. På en del håll kan det finnas ganska höga halter av nitrat i vattnet och skulle det vara så hjälper det ju inte hur mycket vatten du än byter.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • sandraengstrom
                      • November 2009
                      • 79

                      #11
                      Bygert: Det har jag gjort och då ligger de på strax över 10

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #12
                        Ok, det hade väl inte gjort nåt om det legat lägre men då är det ju inte där du har problemet i a f. Du pratar om skyhöga halter, hur höga då?
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • DaRe

                          • June 2009
                          • 2227

                          #13
                          Tålamod tålamod. 1 månad är inget. Särskilt med e förändringar du gjort. Om du har högt nitrat tycker inte jag du ska dra i med 50% vattenbyte utan istället varje dag 20-30 under en vecka. Sluta också helt att mata. Plantera in några snabbväxande växter. Börja sedan mata efter 5 dagar men ytterst lite, ytterst- Fiskar äter så fort de får mat så man tror lätt de ständigt är hungriga, men det går åt minimalt med energi och de klarar sig mycket väl lång tid utan mat och behöver yttertst lite för att må bra.

                          Om du gör detta och väntar med att introducera nya fiskar närmaste 2-3 veckorna så bör du fåkontroll på läget.

                          Annat som kan vara bra att veta är hur många fiskar du har samt hur mycket och vilka växter du har.
                          Checking out...

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            #14
                            Du har helt fel dig angående högt NO3 det tar inte ihjäl dina fiskar som jag ser det,om du granskar vidare så får du nog ett svar,som jag ser det om det visar så högt som du säger så är det pågrund av alla mat som du ger dem som försurar vattnet...MAT=HÖGT NO3=MEN INNAN OM MAN INTE FIXAR DETTA HÖGT NO2..där har du problemet skulle jag tro,men det är bara min åsikt andra kanske har andra åsikter
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • Jens A.
                              • March 2007
                              • 5026

                              #15
                              Kolla datumet på nitrattestet. Ett för gammalt test visar ofta fel. Kör du med de där stickorna kan du lika gärna spela tärning. Själv kör jag Tropical Marines nitrit-nitrattest...bäst på marknaden enligt mej, iaf.
                              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                              Kommentar

                              Arbetssätt...