Marina Aqua Vac och Billiefilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lellel2
    • September 2009
    • 199

    Marina Aqua Vac och Billiefilter

    http://www.guldfisken.se/beta/catalo...ee62c8b315bc18Erfarenheter av ett sånt där kitt? Jag skulle behöva underlätta vattenbyten lite, nu kör jag med silikon-slang och hinkar på vägen tillbaka men det blir ganska mycket springande när det handlar om runt 100 liter vatten så jag behöver något att koppla direkt på kranen åt ena håller och lägga direkt i duschen åt andra. antingen vill jag koppla på duschslangen eller på handfatskranen, följer det med saker för att göra det i ett sådant kitt? Har sökt på hemsidan dom länkar till men hittade inte

    Funderar även på att bättre på men ett billie filter i mitt räk/snigel akvarium och funderar lite på vad jag behöver för prylar till det,
    http://www.guldfisken.se/beta/catalo...ee62c8b315bc18 funderar jag på, men vad behöver jag mer? följer väl med en filterpatron kallar dom väl det för men den får man väl byta ut någon gång om året men det ska väl vara någon form av luftpump? har sökt här på forumet men blev inte riktigt slug på hur det fungerade. Någon som kan säga precis vilka delar som är aktuella (gärna länka till sidor som säljer också), akvariet är på 54 liter.

    (Jag gör jobbar inte för guldfisken, jag lovar, blir det för mycket "reklam" är det väl bara att ta bort inlägget och slå mig på nosen med en tidning )
    "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
    Work smart, not hard
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #2
    PWSS har en billigare variant på vattenbytes system, där behöver du bara en slang, kopplingen som sitter på vaskens blandare har du bara öppen tills det är tömt lagom, sen stänger du den och automatiskt flödar vattnet istället ner i karet, när du är klar så stängger du bara kranen och du har inte spillt en droppe på golvet eller för den delen behövt flytta koppla om slangar.
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • Lellel2
      • September 2009
      • 199

      #3
      Har du någon länk till den (seek and you shall find fungerade inte i detta fall ? det är ganska långt till avloppet, det är nog 7 faktiskta meter och kanske 10 om man ska gräva runt i karet och ha lite till godo. var nog inte riktigt med på din beskrivning, förstår inte hur vattnet tar sig från karet till avloppet fast det kanske den inte gör?

      Har även insett att jag nog lagt detta i fel del av forumet men det är försent för mig att åtgärna nu
      "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
      Work smart, not hard

      Kommentar

      • Marnat
        • November 2009
        • 2012

        #4
        Ursprungligen postat av Lellel2
        Har du någon länk till den (seek and you shall find fungerade inte i detta fall ? det är ganska långt till avloppet, det är nog 7 faktiskta meter och kanske 10 om man ska gräva runt i karet och ha lite till godo. var nog inte riktigt med på din beskrivning, förstår inte hur vattnet tar sig från karet till avloppet fast det kanske den inte gör?

        Har även insett att jag nog lagt detta i fel del av forumet men det är försent för mig att åtgärna nu

        du får med 7 meter slang original men går att köpa till förlängning på ytterligare 7 tror jag det är. 15 meter bör du ju klara dig på :P

        spillvattnet går ner i avloppet genom vasken så att säga



        jag kan svära på ovanstående femton gånger, det har troligen halverat min VB tid i veckan
        \\54L Apistos//
        \\234L SA//
        MVH Marcus

        Kommentar

        • Lellel2
          • September 2009
          • 199

          #5
          ser ju lite ut som ett knarkar kitt

          nu blev det plötsligt jättejobbigt, dom verkar inte ha förlängingen på pwss men på guldfisken har dom men är ordentligt dyrare 900 kr tror jag för alles Vad är det som driver den? är det 15 meter slang och fallhöjden är akvarium - vask så får man väl inte särskillt bra sug där om man inte har sitt akvarium på en pedistal?
          "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
          Work smart, not hard

          Kommentar

          • Lellel2
            • September 2009
            • 199

            #6
            http://yfrog.com/jdcimg0166cj Sådär ser min kran ut, fungerar det på en sådan kran? hoppas att länken fungerar, ni får ursäkta om det ser lite skitit ut, min maid har åkt på semester hem till pourto rico

            har mätt och med 7 meter slang når man ganska precis, får nog göra ett försök med den du rekomenderade och se om det går, annars får jag väl krypa till korset och köpa en förlängning. fast förstå måste jag ju få höra om den fungerar på min badrumskran över huvud taget, annars är det lite meningslöst.
            "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
            Work smart, not hard

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              #7
              Ursprungligen postat av Lellel2
              http://yfrog.com/jdcimg0166cj Sådär ser min kran ut, fungerar det på en sådan kran? hoppas att länken fungerar, ni får ursäkta om det ser lite skitit ut, min maid har åkt på semester hem till pourto rico

              har mätt och med 7 meter slang når man ganska precis, får nog göra ett försök med den du rekomenderade och se om det går, annars får jag väl krypa till korset och köpa en förlängning. fast förstå måste jag ju få höra om den fungerar på min badrumskran över huvud taget, annars är det lite meningslöst.
              när du spolar i kranen så skapar du ett baksug, det gör att vattnet sugs ur akvariet Jag har mitt lilla kar en halvmeter lägre än vasken och det fungerar lika bra där

              EDIT: På den vasken du har så kan du köpa en nippel/förlängning eller vad fasiken det heter med universalfäste så du kan skruva på gravel cleanern Kan ta några foton på det sen.
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              Arbetssätt...