Obalans, Växter och fiskar som inte trivs.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • creature
    • August 2006
    • 46

    Obalans, Växter och fiskar som inte trivs.

    Hej!

    Jag får ingen balans i akvariumet. Problemen är att växterna trivs inte, jag blir inte av med algerna (korta vinrödbruna trådar) på växter och stenar/grus. Vattnet luktar inte så gott, svårt att förklara men det luktar inte som fräscht akvarievatten. Fiskarna är inte superpigga och matglada som dom ska vara.

    Info om akvariet:
    Guppy och ancistrus
    Ca hälften av ynglena får spetsig stjärtfena
    Inte så mycket växter (ska vara ganska snabbväxande)
    112L
    Varit igång flera månader
    Dubbla lysrör
    20% vattenbyte/vecka
    Bytt filter från inner till ytter i förrgår
    Göder ej
    Inget nitrit
    Högt ph 8 eller mer

    Vad kan vara felet, är övertygad om att några här på forumet vet eller anar vad som är fel och vad jag kan göra åt det?? ska jag byta mer/mindre vatten?

    Tack på förhand
    /Jonas
  • Lellel2
    • September 2009
    • 199

    #2
    Tycker det låter som att du är ganska rätt ute ang vattenbyte osv, filter låter det väl inte heller som att du har för litet, särskillt inte nu om du ska blåsa på med ett ytterfilter (finns väl skräp där också men det brukar flåsa fint). Skulle kunna vara nitrat kanske? Luktar det regnskog (hur man nu vet hur en sån luktar om man aldrig varit i en)?

    Jag skulle göra en hårdsatsning på växter, köpa massor av växter och sätta in, blanda mellan snabbväxande och mer långsamma. Det är inte särskillt dyrt om du kollar på blocket, tradera eller liknande, finns massor och du kan få en hel hink för några hundralappar skickat till dig. Sen skulle jag göra en satsning på pmdd, har själv varit kritisk till gödning men nu får jag vika mig, det fungerar faktiskt och allt ser mycket renare ut när växterna växter som dom ska och konkurerar ut alger osv. Skulle även fundera lite på lysrören, är dom fräscha, har du reflektorer (om inte så köp för guds skull, man kan inte få för mycket ljus sa humlan!).

    Fiskbelastningen låter inte särskillt hög, hur många av de olika har du ungefär?
    "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
    Work smart, not hard

    Kommentar

    • creature
      • August 2006
      • 46

      #3
      Det luktar nog lite åt regnskog faktiskt, mycke nitrat? Blir växterna, fiskarna dåliga av det? Några hundralappar är mycket om växterna kanske dör :/ Jag har tänkt att jag ska slippa gödning men jag måste kanske börja med det. lysrören är nog inte dom bästa, ca ett år gamla. jag tror tyvärr inte att reflektorer får plats. Jag har 2 mindre ancistrus, 6 guppy + en del yngel. Hur får man bort algerna (korta vinrödbruna trådar)?

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        Vad är det för lysrör?
        sen lite större vattenbyten 30-50%
        och börja med PMDD.
        och vad har du för bottenmaterial?

        Kommentar

        • creature
          • August 2006
          • 46

          #5
          Lysrören fick jag med när jag köpte akvariumet (aquael)
          Vad är det som gör att växterna inte trivs? tycker dom inte om nitrat?
          Ok ska börja med PMDD, har klarat mig utan förut.
          Jag har mörkt grus, nästa svart.

          Kommentar

          • andersfiskar
            • March 2007
            • 384

            #6
            Byt lysrör. Dom skall helst inte vara mer än 6 månader gamla. Efter 6 månader har 50% av effekten förbrukats. Jag köpte powerglo till mitt 112L och blev väldigt nöjda med dem. Dom har ett högt Kelvintal vilket är bra. Om du tycker ljuset blir för blått kan du blanda upp med aquaglo. Dom ligger också på 18000K men är inte lika blåa. Utan pmdd eller annan gödning har jag aldrig lyckats bra med växter. Med pmdd blir det bra. Med pmdd och ngn kolkälla blir det toppen. Kolkälla kan vara koldioxid via mäsk eller tub eller medel, t.ex. EasyCarbo eller liknande. Att det luktar jord av vattnet beror förmodligen på att växterna inte trivs och ruttnar i vattnet. Med bara pmdd och nya bra rör kommer du undan det. Om du dessutom får fast reflektorer är det ju ännu bättre. Om inte kanske du kan få ngn vit plastskiva eller nåt ovanför dem? Alu-folie kanske? Effektiviteten är: Reflektorer (bäst) Vit skiva (2:a) Alufolie på insidan rampen (3:a). Men du behöver ju inte göra allt på en gång. Börja med rör o pmdd.
            //
            Mvh
            Anders

            Kommentar

            • creature
              • August 2006
              • 46

              #7
              Ok, tack för svar. jag provar med nya lysrör och pmdd
              Jag kanske kan måla insidan av heltäckta rampen vit?

              Kommentar

              • Hörnsten
                • January 2010
                • 123

                #8
                Kanske enklare att köpa en rulle aluminiumtejp än att måla rampen, men se om det inte går att få plats med reflektorer som man klämmer fast på rören.

                Kommentar

                • creature
                  • August 2006
                  • 46

                  #9
                  Ja det får kanske bli aluminiumtejp. Reflektorer får inte plats för att lysrören sitter inuti rör som sitter någon mm ifrån rampen.

                  Kommentar

                  • andersfiskar
                    • March 2007
                    • 384

                    #10
                    Om du målar så se till att färgen är giftfri och tål ständig fukt. Dessutom kan det vara problem att måla plast...
                    //
                    Mvh
                    Anders

                    Kommentar

                    • Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

                      #11
                      Ursprungligen postat av creature
                      Ja det får kanske bli aluminiumtejp. Reflektorer får inte plats för att lysrören sitter inuti rör som sitter någon mm ifrån rampen.
                      matt vit färg är annars väldigt effektivt, och nya lysrör är nog en bra ide, power-glo är riktigt bra och dom måste inte bytas efter ett år som många andra, vad lysrören har för kelvintal bryr sig inte växterna om utan det är mest en fråga om hur du ser ljuset.
                      Sen mörk botten absorberar ljus så den hjälper inte direkt men storleken på kornen kan påverka växterna en hel del.
                      Om du gräver runt med handen i bottenmaterialet-kommer det små bubblor från botten då?
                      På vilket sätt trivs inte växterna? (växer dåligt men ser bra ut eller konstig tillväxt som snabbt tynar bort?)

                      Kommentar

                      • creature
                        • August 2006
                        • 46

                        #12
                        Det kommer inte bubblor, det är lite grövre grus 4-8mm.
                        Växtern blir ljusare, tunnare och växer lite men dör sakta så dom hinner inte växa till sig.

                        Kommentar

                        • andersfiskar
                          • March 2007
                          • 384

                          #13
                          Ursprungligen postat av Fuzzop
                          och nya lysrör är nog en bra ide, power-glo är riktigt bra och dom måste inte bytas efter ett år som många andra,
                          Jag läser innantil på förpackningen till powerglorören "For optimal performance, replace your bulb every 8 to 12 month" Det kan iofs vara ett sätt att sälja mer ...Så har du några belägg för att de håller längre än andra rör är jag den första som är tacksam. Dom är inte billiga till 480-literskaret...

                          Ursprungligen postat av Fuzzop
                          vad lysrören har för kelvintal bryr sig inte växterna om utan det är mest en fråga om hur du ser ljuset.
                          My bad... Naturligtvis har du rätt i det. Jag har lite snöat in på kelvintalet då powerglo ligger såpass högt och jag själv har så pass goda erfarenheter av dem. Jag har läst en del rön om att högre k saknar en del i spektrat som främjar vissa skadliga alger och parasiter mm. Det är väl det tillsammans med att man generellt jagar rör med vitare/blåare ljus för estetiken som gjort det.
                          //
                          Mvh
                          Anders

                          Kommentar

                          • creature
                            • August 2006
                            • 46

                            #14
                            Vilkar rör ska jag satsa på om jag bara ser till växterna? Om det finns rör som anses vara lika bra för växter, vilket gör så att vattnet ser fräschast/renast ut?
                            Läst om aquarelle och nu power-glo..
                            Senast redigerad av creature; 26 March 2010, 09:43.

                            Kommentar

                            • MechaniX
                              • February 2010
                              • 13

                              #15
                              Philips Aquarelle eller Sylvania Aquastar går bra till växter, båda ligger på 10000 K och byts ut när dom slocknar, dom tappar väl runt 10% efter ett tag men sen håller dom sig där.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...