Nitrivec - hur ska jag fortsätta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • backlight22
    • July 2007
    • 81

    #16
    Ursprungligen postat av Johanski
    Har aldrig upplevt att det blivit dimmigt av nitrivec? Det är inte Easy Life's Flytande Filtermedium du har?
    Sera Bio Nitrivec Filtermedium heter den han i affären sålde mig.
    Är det någon skillnad alltså?:o
    Senast redigerad av backlight22; 21 March 2010, 23:11.

    Kommentar

    • Zenthar
      • February 2010
      • 129

      #17
      Sera Bio Nitrivec är förebyggande och skall tillsättas enligt bruksanvisningen som normalt står på förpackningen... Altså vid uppstart och sedan en gång i veckan
      60 Liter SA Sällskap
      325 Liter Malawi

      Kommentar

      • backlight22
        • July 2007
        • 81

        #18
        Ursprungligen postat av Zenthar
        Sera Bio Nitrivec är förebyggande och skall tillsättas enligt bruksanvisningen som normalt står på förpackningen... Altså vid uppstart och sedan en gång i veckan
        Ja, det var det jag trodde jag med, blev bara förvirrad av att min akvarist sa att jag skulle ha i det tre dagar i rad, men då skulle det ju bli helt dimmigt i akvariet och man inte skulle sett in knappt, så det kan ju inte vara rätt. Men en gång i veckan har jag läst här och var nu så jag kör nog på det

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13126

          #19
          Ursprungligen postat av backlight22
          Fick det rådet av vår akviarist där vi handlar akvariesaker
          Ja det är helt riktigt och glöm allt du fått till svar här (utom johanski)!! Du doserar nitrivec varje dag i ca 14dgr! Detta för att hjälpa till att etablera kvävecyceln och minska risken för höga nitrithalter!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • backlight22
            • July 2007
            • 81

            #20
            Ursprungligen postat av åheim
            Ja det är helt riktigt och glöm allt du fått till svar här (utom johanski)!! Du doserar nitrivec varje dag i ca 14dgr! Detta för att hjälpa till att etablera kvävecyceln och minska risken för höga nitrithalter!
            Okej, så det ska alltså vara helt dimmigt i akvariet i två veckor?
            Har förstått att det här är en ny version och inte som den gamla nitrivec som vattnen inte blev grumligt av.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13126

              #21
              Ursprungligen postat av backlight22
              Okej, så det ska alltså vara helt dimmigt i akvariet i två veckor?
              Har förstått att det här är en ny version och inte som den gamla nitrivec som vattnen inte blev grumligt av.
              Om det är nån uppdaterad variant av nitrivec så gör som det står i beskrivningen...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • backlight22
                • July 2007
                • 81

                #22
                Ursprungligen postat av åheim
                Om det är nån uppdaterad variant av nitrivec så gör som det står i beskrivningen...
                Okej, det står bara att man ska behandla allt vatten en gång vid uppstart, sedan en gång i veckan på akvarium som är igång, står inget specifikt om hur man fortsätter efter första behandling, men antar att det är en gång i veckan som gäller då?

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13126

                  #23
                  Ursprungligen postat av backlight22
                  Okej, det står bara att man ska behandla allt vatten en gång vid uppstart, sedan en gång i veckan på akvarium som är igång, står inget specifikt om hur man fortsätter efter första behandling, men antar att det är en gång i veckan som gäller då?
                  Ja det kan nog vara bra att hålla på ca 4 veckor sen borde filtret och bottensubstratet husera tillräckligt med nitrifieringsbakterier för att klara sig på egen hand!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  Arbetssätt...