Nitrivec - hur ska jag fortsätta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • backlight22
    • July 2007
    • 81

    Nitrivec - hur ska jag fortsätta?

    Hej, vi startade vårt akvarium i torsdags och hade i Nitrivec första gången i fredags (full dos för 60 liters akv). Vi satte i första fiskarna i lördags, och har sedan dess inte använt mer Nitrivec. Grumligheten som blir av Nitrivec stannade kvar i ca 30 timmar, på omslaget stod det att det skulle försvinna efter 4-24 timmar. Bör jag fortsätta behandla och i så fall hur mycket och hur länge?

    MVH Joseph
  • Kapten Kirk
    • August 2008
    • 90

    #2
    du lär inte ha fått nån nitrit ännu så varför har du i nitrivec?
    Ja, jag är dum

    Kommentar

    • backlight22
      • July 2007
      • 81

      #3
      Ursprungligen postat av Kapten Kirk
      du lär inte ha fått nån nitrit ännu så varför har du i nitrivec?
      Fick det rådet av vår akviarist där vi handlar akvariesaker

      Kommentar

      • Kapten Kirk
        • August 2008
        • 90

        #4
        Nitrivec tar man om man misstänker att man har nitrit och det kommer inte på nån dag.
        Köp hellre Nitrittest (dropptest inget sticktest) och kolla det varje dag, du får nån nitrittopp förr eller senare och då är det bra att ha nitrivec till hands + att göra ett extra vattenbyte varje dag till nitriten är noll.

        Köp inga fler firrar, mata sparsamt varannan dag så kanske du inte drabbas så hårt när väl nitriten slår till.
        Senast redigerad av Kapten Kirk; 21 March 2010, 22:14.
        Ja, jag är dum

        Kommentar

        • backlight22
          • July 2007
          • 81

          #5
          Ursprungligen postat av Kapten Kirk
          Nitrivec tar man om man misstänker att man har nitrit och det kommer inte på nån dag.
          Köp hellre Nitrittest (dropptest inget sticktest) och kolla det varje dag, du får nån nitrittopp förr eller senare och då är det bra att ha nitrivec till hands + att göra ett extra vattenbyte varje dag till nitriten är noll.

          Köp inga fler firrar, mata sparsamt varannan dag så kanske du inte drabbas så hårt när väl nitriten slår till.
          Okej, kanske det bästa är helt enkelt att skaffa nitrittest och hålla nära koll på det och använda Nitrivec endast om det blir nödvändigt helt enkelt?

          Och hur länge tycker du man ska vänta med att köpa fiskar?

          Kommentar

          • Kapten Kirk
            • August 2008
            • 90

            #6
            Hur många har du nu?
            Ja, jag är dum

            Kommentar

            • backlight22
              • July 2007
              • 81

              #7
              Ursprungligen postat av Kapten Kirk
              Hur många har du nu?
              Två st Fjärilsciklider.

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #8
                Nitrivec använder man för att slippa få så hög nitrit. Det är goda bakterier på burk, typ.

                Så JA, du ska använda det från dag ett då de första fiskarna hoppar i. Använd i ett par veckor.

                Kommentar

                • backlight22
                  • July 2007
                  • 81

                  #9
                  Ursprungligen postat av Johanski
                  Nitrivec använder man för att slippa få så hög nitrit. Det är goda bakterier på burk, typ.

                  Så JA, du ska använda det från dag ett då de första fiskarna hoppar i. Använd i ett par veckor.
                  Okej, vadå, ska man behandla alla 60 liter varje gång? Det blir ju helt dimmigt i akvariet då och man ser knappt in?
                  Så ska det väl ändå inte va i två veckor?

                  Kommentar

                  • Kapten Kirk
                    • August 2008
                    • 90

                    #10
                    Jag hade nog väntat i ca 2 månader men jag är jäkligt försiktig av mig
                    Då kan du även hinna fundera ut i godan ro vilka övriga fiskar du vill ha i.
                    Det är svårt att veta exakt hur man ska göra som nybörjare (för man gör en hel del fel) men att skynda långsamt när det gäller hur många fiskar man ska ha i karet är aldrig fel.
                    Ja, jag är dum

                    Kommentar

                    • backlight22
                      • July 2007
                      • 81

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kapten Kirk
                      Jag hade nog väntat i ca 2 månader men jag är jäkligt försiktig av mig
                      Då kan du även hinna fundera ut i godan ro vilka övriga fiskar du vill ha i.
                      Det är svårt att veta exakt hur man ska göra som nybörjare (för man gör en hel del fel) men att skynda långsamt när det gäller hur många fiskar man ska ha i karet är aldrig fel.
                      Jo^^ vi ska ju inte ha fler fiskar just nu lixom, men två månader tycker jag låter lite överdrivet då vi bara har två fiskar i just nu Och vi har tänkt att ha ett akvarie med endast Fjärilsciklider i och någon mal

                      Kommentar

                      • Kapten Kirk
                        • August 2008
                        • 90

                        #12
                        Ursprungligen postat av Johanski
                        Nitrivec använder man för att slippa få så hög nitrit. Det är goda bakterier på burk, typ.

                        Så JA, du ska använda det från dag ett då de första fiskarna hoppar i. Använd i ett par veckor.
                        jag har aldrig använt mig av nitrivec den första tiden, det är bättre att hålla koll på nitriten med tester och att först när den visar något använda medel + dagliga vattenbyten
                        Ja, jag är dum

                        Kommentar

                        • Johanski
                          • February 2007
                          • 3044

                          #13
                          Nitrivec ska i INNAN nitriten om man får välja, inte då nitriten kommit, då det främjar tillväxten av goda bakterier som bryter ned nitrit.

                          Kommentar

                          • backlight22
                            • July 2007
                            • 81

                            #14
                            Ursprungligen postat av Johanski
                            Nitrivec ska i INNAN nitriten om man får välja, inte då nitriten kommit, då det främjar tillväxten av goda bakterier som bryter ned nitrit.
                            Okej, vadå, ska man behandla alla 60 liter varje gång? Det blir ju helt dimmigt i akvariet då och man ser knappt in?
                            Så ska det väl ändå inte va i två veckor?

                            Kommentar

                            • Johanski
                              • February 2007
                              • 3044

                              #15
                              Ursprungligen postat av backlight22
                              Okej, vadå, ska man behandla alla 60 liter varje gång? Det blir ju helt dimmigt i akvariet då och man ser knappt in?
                              Så ska det väl ändå inte va i två veckor?
                              Har aldrig upplevt att det blivit dimmigt av nitrivec? Det är inte Easy Life's Flytande Filtermedium du har?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...