En liten klorvarning i göteborg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lellel2
    • September 2009
    • 199

    En liten klorvarning i göteborg



    Kanske dags att ligga lite lågt med vb till slutet av nästa vecka? eller är det där inget att oroa sig om man kör med vattenberedningsmedel? Och om man inte har det och byter 30 % direkt från kranen (brukar ta en dusch, ställa in 24 grader och dra slang direkt från kranen), är det någon fara då?
    "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
    Work smart, not hard
  • MVN
    • September 2009
    • 181

    #2
    vattenberedningsmedel är ett måste vid vattenbyte när sånt sker. Man vet aldrig vad för föroreningar som kommer med i vattnet. Har läst om folk som dödat sina fiskar vid vattenbyte när de har grejat med rören i kommunen. Bäst är att låta bli om man kan.

    Kommentar

    • DjTommy
      • October 2008
      • 321

      #3
      Tusen tack Lellel2 för informationen!
      54 liter BB
      96 liter Dagis
      375 liter Malawi

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Skulle nog vilja rekommendera att alltid använda vattenberedningsmedel i Götet. De behandlar allt sitt vatten med klorföreningar, och även om det inte är kloramin de pytsar i, så kan kloret senare reagera med annat i vattenledningarna och bilda just kloramin. :/
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • cirs
          • May 2009
          • 48

          #5
          Tack för tipset!

          Kommentar

          • Nilsrolf
            • November 2006
            • 549

            #6
            Skulle göra vattenbyte i mina två stora i dag var tänkt, men avvaktar till nästa vecka. Tillsätter i och för sig alltid vattenberedning, vilken betydelse det nu har. Samtidigt sägs det att det också beror var i stan man bor, jag befinner mig i andra ändan av stan, norra. D v s långt från där det skickas ut, kloret skall minska med sträckan, vissa säger att det kan "samreagera" med annat om det blir mkt och bilda t ex kloramin som Gbg inte tillsätter.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Nilsrolf
              Skulle göra vattenbyte i mina två stora i dag var tänkt, men avvaktar till nästa vecka. Tillsätter i och för sig alltid vattenberedning, vilken betydelse det nu har. Samtidigt sägs det att det också beror var i stan man bor, jag befinner mig i andra ändan av stan, norra. D v s långt från där det skickas ut, kloret skall minska med sträckan, vissa säger att det kan "samreagera" med annat om det blir mkt och bilda t ex kloramin som Gbg inte tillsätter.
              Nja, klor och kloramin är helt olika saker. Tillsätts klor så kan det luftas bort och mycket försvinner säkert "efter vägen".
              Tillsätts ammoniumsulfat som i akvarium bildar kloramin så kan det inte luftas bort och inget försvinner efter vägen. Alla vattenberedningspreparat hjälper inte heller mot kloramin - utan det skall stå på flaskan att det hjälper också mot det.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #8
                Aha då funkar alltså inte sera aquatan mot kloramin som jag hela tiden trodde...
                #har inte hittad något annat vattenberedningsmedel som tar kloraminer heller
                Senast redigerad av åheim; 20 March 2010, 10:02.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Aha då funkar alltså inte sera aquatan mot kloramin som jag hela tiden trodde...
                  #har inte hittad något annat vattenberedningsmedel som tar kloraminer heller
                  Vet inte vilka medel som funkar, mern tror nog att det idag är rätt många som också tar kloraminet. T.ex. lär väl Esay Life ta det
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • endymion
                    • October 2006
                    • 680

                    #10
                    De flesta vattenberedningsmedel tar kloramin men det kräver att man använder dubbelt så mycket. Aquarium Munster vattenberedning tar iaf kloramin trots att det inte står på det.

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2891

                      #11
                      Nu kanske lite försiktighet kan vara bra med tanke på högre klorhalt i vattnet. Men i vanliga fall har jag aldrig använt vattenberdningsmedel pga. kommunalt Gbg-vatten. Har heller aldrig sett några negativa konsekvenser av detta. Inte ens vid 100% vattenbyte.

                      Kommentar

                      • Nilsrolf
                        • November 2006
                        • 549

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Nja, klor och kloramin är helt olika saker. Tillsätts klor så kan det luftas bort och mycket försvinner säkert "efter vägen".
                        Tillsätts ammoniumsulfat som i akvarium bildar kloramin så kan det inte luftas bort och inget försvinner efter vägen. Alla vattenberedningspreparat hjälper inte heller mot kloramin - utan det skall stå på flaskan att det hjälper också mot det.
                        Bra, då är det klarlagt!! Kemi har aldrig varit mitt ämne, men jag lär mig så sakta.

                        Kommentar

                        • karinfredholm
                          • September 2008
                          • 290

                          #13
                          När jag bytte 70% av vattnet för ca 1 år sedan utan beredningsmedel la sig fiskarna direkt platt på botten & mådde illa. Så hällde jag i aquatan och på mindre än 20 sekunder hade det blandats ut & fiskarna uppförde sig normalt igen. Bor i Majorna. Uselt vatten.
                          Hade tänkt byta vatten idag men avvaktar några dagar. Många av mina kar har på sista tiden mått lite kass så det är synd att utsätta fiskarna för mer skit direkt efter medicinering.
                          Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...