Vattentest

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tob
    • February 2010
    • 21

    Vattentest

    Hej!

    Försökte söka lite men det gick inte så bra.

    Jag har ett 375L akvarie på ingång () och undrar därför vilket vattentest man ska införskaffa? Läst mig till att kh, ph och nitrit ska vara det som är viktigast att ha koll på, men har jag missat nåt? Behöver inte ha koll på allt, utan bara det viktigaste.

    Kan ni tipsa om vilka/vilket test som är bäst? Finns det nåt litet set man kan köpa?

    Så undrar jag även vilka medel man ska starta med. Även här har jag läst och sökt, men det verkar finnas 20 000 001 olika medel. Vet inte vilken info ni behöver, men jag ska starta ett 375L, vill ha _mycket_ växter och ska ha små ciklider, vet inte vilken världsdel än.
    Kort sagt, vilka medel ska man ha i starten. (PMDD, EasyCarbo....man får lära sig många konstiga namn :P)
    Senast redigerad av Tob; 17 March 2010, 10:25.
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    #2
    startar du akvariet lungt så behöver du bara kolla att temperaturen + cirkulation är OK och att KH är tillräckligt.. KH (alkaliniteten skall titreras (dvs dropptest)) alternativt använd data från vattenverket.

    pH behöver du bara kolla för vissa fiskar såvida du inte har något skumt i akvariet (korallgrus eller torvbotten)

    Medel ? startar du lugnt behövs inte dessa...ett fåtal fiskar och väldigt lite foder räcker som "medel"

    Skall du ha växter kan dock någon slags gödning alternativt jordbotten under gruset vara till stor hjälp

    Kommentar

    • Tob
      • February 2010
      • 21

      #3
      Ursprungligen postat av Xul
      startar du akvariet lungt så behöver du bara kolla att temperaturen + cirkulation är OK och att KH är tillräckligt.. KH (alkaliniteten skall titreras (dvs dropptest)) alternativt använd data från vattenverket.

      pH behöver du bara kolla för vissa fiskar såvida du inte har något skumt i akvariet (korallgrus eller torvbotten)

      Medel ? startar du lugnt behövs inte dessa...ett fåtal fiskar och väldigt lite foder räcker som "medel"

      Skall du ha växter kan dock någon slags gödning alternativt jordbotten under gruset vara till stor hjälp
      Ok. Ska man inte ens ha PMDD+easycarbo som alla skriver är så bra?

      alkaliniteten skall titreras (dvs dropptest)
      Nu hänger jag inte med alls

      Kommentar

      • Xul
        • January 2007
        • 709

        #4
        PPMD är gödning... är som sagt vara bra för växterna rätt doserat förståss. Easycarbo är någon Koldioxid (kol) substitut sam jag inte har någon erfarenhet av men många använder det (också detta för växterna)

        KH är vattnets motståndskraft mot fallande alkalinitet (dvs pH)

        detta kan uttryckas vattnets möjlighet att ta mot syra utan att falla under ett visst pH värde..Om vattnets pH värde tex går under 5 kan inte bara fiskarna drabbas direkt av det utan även procesen som bryter ner ammonium (läs urin) till nitrat via nitrit drabbas..

        Ammonium - Nitrit - Nitrat

        Nitrat är ofarligt i måttliga halter och används av växterna som gödning.. Nitrit är därimot inte så trevligt...

        Så ett KH över 3 är att önska..


        Och det där med att KH skall titreras som jag skrev är att det finns stickor också som mäter detta men eftersom halten är såpass lågt i "vanligt" kranvatten är inte precisionen tillräcklig..
        Senast redigerad av Xul; 17 March 2010, 11:58.

        Kommentar

        • Tob
          • February 2010
          • 21

          #5
          tack för kanonsvar!
          Så jag ska alltså nöja mig med ett KH-test. Vilken sort?

          Ska man börja med pmdd+easycarbo direkt? eller ska man börja utan några medel alls

          Finns ju massa "uppstarts-medel" är det något att satsa på eller går det lika bra utan? Har tyvärr inget gammalt filter jag kan pressa ut.

          Kommentar

          • myslas
            • February 2008
            • 672

            #6
            Det är i alla fall ingen nackdel att använda medel som till exempel Nitrivec men som Xul skrev så klarar man sig säkert utan det med om man startar väldigt lugnt. Jag använder hur som helst alltid Nitrivec i nystartade kar.

            Vattenberedningsmedel är i de flesta fall onödigt men det beror lite på var man bor. För mig som bor i Växjö är det nästan ett måste eftersom vi har mycket kloraminer i vårt vatten. Det finns någon lista på orter som har mycket kloraminer i sitt vatten här på forumet. Om du gör en sökning lär du hitta den.

            Huruvida man ska använda PMDD och easy carbo från början finns det väl olika åsikter kring. En del tycker att man inte ska göra några vattenbyten första månaden och om man gör på det sättet bör man inte använda PMDD eftersom man behöver göra vattenbyten varje vecka för att nollställa näringsnivåerna. När jag startade mitt 420-liters så började jag med PMDD och easy carbo på en gång och efter tre veckor ungefär fick jag rätt mycket jobbiga trådalger. Om det berodde på min gödning eller om det bara var för att karet var nystartat vet jag inte men efter 2-3 månader så försvann de hur som helst.

            Kommentar

            • Xul
              • January 2007
              • 709

              #7
              Ursprungligen postat av Tob
              tack för kanonsvar!
              Så jag ska alltså nöja mig med ett KH-test. Vilken sort?

              Ska man börja med pmdd+easycarbo direkt? eller ska man börja utan några medel alls

              Finns ju massa "uppstarts-medel" är det något att satsa på eller går det lika bra utan? Har tyvärr inget gammalt filter jag kan pressa ut.
              Jag använder seras dropptest men alla dropptester använder samma princip.. Man tar en viss mängd akvarievatten i ett provrör / kyvett och svivlar runt den samtidigt som man tillsätter en syra droppvis (med en pH indikator i) och droppar i tills man får ett färgomslag..

              Så det spelar ingen roll direkt vilket märke du tar.

              Kommentar

              • Tob
                • February 2010
                • 21

                #8
                ojojojoj en djungel detta..
                Hmm, vad tror ni om: Kör med Nitrivec i början. Börja med pmdd och easycarbo om växterna inte växer/trivs.
                Jag bor i Jönköping - någon Jönchpingsbo som brukar ha vattenberedningsmedel?

                Kommentar

                • Tob
                  • February 2010
                  • 21

                  #9
                  bump

                  Kommentar

                  • Xul
                    • January 2007
                    • 709

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tob
                    ojojojoj en djungel detta..
                    Hmm, vad tror ni om: Kör med Nitrivec i början. Börja med pmdd och easycarbo om växterna inte växer/trivs.
                    Jag bor i Jönköping - någon Jönchpingsbo som brukar ha vattenberedningsmedel?
                    Djungel?

                    Hmm egentligen inte, kolla med en jönköpingsbo eller verket (ligger KH på 3 eller mer och ph runt 7 är allt OK så länge du byter 30 % vatten minst en gång i månaden och matar lite) är KH under 3 rekommenderas veckobyten ty KH kan "ätas" upp av växterna..

                    Allt annat är extra, egentligen behövs inga tester och andra preparat..

                    Kommentar

                    • Tob
                      • February 2010
                      • 21

                      #11
                      okok.

                      Men någon typ av växtnäring måste väl ändå vara ganska bra att ha i?

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #12
                        Allting hänger på hur mycket koll du vill ha på grejorna. Själv är jag biolog och vill ha siffror på så mycket jag kan. Därför har jag också vattentester för kH, gH, pH, NH4-NH3, NO2-NO3, PO4, CO2, Fe och Cu.

                        Jag mäter nedanstående varje vecka i mitt växtkar för att ta reda på vad för gödning jag skall ha i.
                        NO3 för att ta reda på om jag skall ösa i nitrat.
                        PO4 för att ta reda på fosfat.
                        Fe för att i någon mån ha reda på det är med mikronäringsämnen.

                        Men, man har ju en bra "mätare" i form av hur växterna ser ut också... sedan får man prova sig fram och läsa på.

                        Om man inte bryr sig så hemskt mycket om växterna, räcker det med pmdd eller annat gödningsmedel. Nitrat och fosfor brukar man inte behöva ösa i, det kommer från fiskbajset. Men det är kul att växtnörda lite också.

                        Ang vattenberedningsmedel i Jönköping, sök upp och kolla på min tråd "kloraminlistan". Finns kommunen med där, är det bäst att använda vattenberedningsmedel. Är inte inte med, kolla upp ditt vattenverk och ifall de kör klor, skriv gärna i den tråden.
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • Tob
                          • February 2010
                          • 21

                          #13
                          Ok. tack för svar!

                          En fråga till bara
                          När jag ska plantera växter, ska man då plantera många växter på en gång eller ska man, som med fiskar, fylla på efter hand?

                          Kommentar

                          • Xul
                            • January 2007
                            • 709

                            #14
                            Ursprungligen postat av Tob
                            Ok. tack för svar!

                            En fråga till bara
                            När jag ska plantera växter, ska man då plantera många växter på en gång eller ska man, som med fiskar, fylla på efter hand?
                            Du gör som du vill

                            1 Om de är de långsamtväxande kanske du skall ha lite fler

                            2 Är du osäker på växten ta bara en av den arten.. alla är inte lika lätta och kräver olika miljö (ljus osv).. Räkna med att du kan misslyckas.

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2876

                              #15
                              Mycket växter från början är en klar fördel. Vad gäller preparat som vattenberedningsmedel så är ju det endast intressant ifall man tillsätter fiskar direkt i "nytt vatten". Ifall man fyller akvariet med vatten och tillsätter vattenberedningsmedlet för flera dagar senare släppa i fisk, är värdet av medlet alltså ringa förutom möjligen Nitrivec.
                              När det gäller tester så tycker jag endast det är intressant ifall man tror att något är fel med vattnet. Alltså inget man behöver ägna sig åt ifall allting verkar ok. Viktigare är ju regelbundna delvattenbyten.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...