Högt KH och tillsätta CO2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bosseva
    • January 2006
    • 17

    Högt KH och tillsätta CO2?

    Hepp.

    Hittade en tråd här på zoopet att om man tog sitt vattens alkinalitet och delade detta med 21.5 så får man sitt KH värde om värdet gavs i HCO3, detta ger mig då ett KH värde på 12 (HCO3 258 mg/l) Ph 8 i kranen.

    Nu har jag inte mätt kh värdet i mitt kar utan bara Ph i karet, 7,75 innan lyset tändes,ska mäta imorgon igen strax innan ljuset släcks för kvällen Ph't är mätt med en Ph mätare på jobbet (Kemi industri).

    Kommer detta göra att jag får köra CO2 utav he***te för att CO2'n skall verka?

    Har idag inge CO2 anläggning igång, fattas dock bara en flaska från brandförsvaret så är jag igång.

    Min uppsättning idag är som följer.

    Juwel Vision 450
    Eheim 2080 filter
    45 Kardinaler
    4 Mosaik Gurami
    4 Praktbotior
    4 Khuli ålar
    2 Elefantnosar
    1 Vanlig Ancistrus
    1 Gibbieceps
    2 Filterräkor
    3 Äppelsniglar
    & 4 platys från vårt gammla numera karantän kar.

    Hornsäv som växer som attsingens 2 sammlingar med Hygrophila difformis som oxå växer mycket, Windelöv, valesneria och nått annat smått jag inte kan säga vad det är.

    Eller ska jag bara vara nöjd med att det växer och frodas och strunta i CO2?
    Har ju tänkt att byta lite växter senare då jag räknar karet som hyffsat nystartat fortfarande.

    En som hoppas på kreativa förslag........

    /Bosse
    Om du vill att dina drömar skall gå i uppfyllelse,
    så måste du vakna först. (Av min gamle mor)
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ta reda på akvariets KH-värde och tillsätt sedan koldioxid efter denna CO2-tabell. Börja med att justera ned pH-värdet genom CO2-tillsats till tex 10 eller 15ppm CO2 och öka sedan långsamt under flera dagar medans du kollar att fiskarna fortfarande mår bra till önskvärd målnivå, typ 20-30 ppm. Avbryt genast om fiskarna blir stressade eller kippar vid ytan.
    Senast redigerad av petnym; 16 March 2010, 17:46.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Bosseva
      • January 2006
      • 17

      #3
      Blir till att fixa ett KH dropp test då
      Om du vill att dina drömar skall gå i uppfyllelse,
      så måste du vakna först. (Av min gamle mor)

      Kommentar

      Arbetssätt...