Är lite osäker hur jag ska göra....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Är lite osäker hur jag ska göra....

    Hej där ute...behöver lite råd och hjälp.

    Jag var tvungen att flytta på filtret i akvariumet, en av malarna hade fastnat mellan filtret och filterkammaren....OJ vad skitigt filtret var, jag skulle nog behöva skölja ur det och få bättre fart på utblåset också...Det är ganska bra fart på det änn, och det är rörelse på vattenytan, men med tanke på hur filtret såg ut, så bör jag nog göra något ganska snart.....

    Nu har jag ett smärre problem....Jag fick hem en fiskleverans idag som nu går i akvariumet....törs jag spola ur filtret iaf..?? Kollade nitritvärdet senast i morse, och det låg på under 0,3.....Men eftersom jag har fått hem nya fiskar idag, så blev jag väldigt osäker hur jag ska göra......

    Fiskarna som kom idag är: 2st. Redtailmalar 8-10 cm. 2st. Skednosmalar 8-10cm. 3st. Väderålar 10-12cm. Och 2st. Channa bleheri 12-15cm.

    Akvariumet har annars varit i gång sedan i höstas....september tror jag det blev startat.....och det är på 720 liter. Det finns två innerfilter i det, den ena är Eheims största och det andra, det som behöver spolas ur, är en stor filtermatta 30X60 och ett kraftigt pumphuvud, är osäker på märket, som är fäst i ett rör med borrade hål i......

    Hur tycker ni jag ska göra....ska jag vänta med filtret, eller bör jag spola ur det, innan flödet stannar.....
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Eftersom du har två filter igång samtidigt är det inga problem att rengöra det ena, men spola inte ur det superrent utan krama bara ur patronen några gånger bara.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Jag tänkte bara spola ur det, så det som syns på ytan försvinner, ska jag använda akvarievatten, eller ska jag ta rent vatten från kranen.....Vill helst inte ta vatten från stora akvariumet, där gjorde jag vattenbyte i söndags...brukar göra det en gång i veckan......Och eftersom det är nya fiskar där nu, och jag vet att Channan är väldigt känslig mot nitrir, så vill jag helst låta vattnet i stora karet vara....det enda jag måste göra där, är att suga upp slammet i filterkammaren, men det handlar kanske om att det försvinner 2-3 liter vatten.....
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ta du vanligt ljummet rinnande kranvatten bara, det där med att man måste använda akvarievatten till filtertvätt är i mitt tycke bara en gammal skröna...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Johan0201
          • June 2007
          • 708

          #5
          Håller med Ansjo här, ta en spann med vatten och bara doppa filter ett par gånger så kommer det "stora" skitet att trilla av.
          1* 540 liter med SA/CA ciklider
          9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

          www.tvspel.ifokus.se

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #6
            Jättetack för snabba svar...då blir det filtertvätt efter middan då.....
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            • Peter Luths
              • November 2008
              • 32

              #7
              Måste ställa en fråga angånde skölja filtret under rinnade kranvatten. Tar inte klor död på bakterierna i filtret, du säger att det är en gammal skröna.
              Jag har alltid varit försiktig med att få in klor i filtret.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Bra fråga, men jag är tveksam att det skulle samlas skadliga mängder klor i en filterpatron som du sköljer under rinnande vatten, du sätter troligen tillbaka den i karet urkramad med.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13124

                  #9
                  Ursprungligen postat av Peter Luths
                  Måste ställa en fråga angånde skölja filtret under rinnade kranvatten. Tar inte klor död på bakterierna i filtret, du säger att det är en gammal skröna.
                  Jag har alltid varit försiktig med att få in klor i filtret.
                  Jo klor/kloramin tillsätts ju just för att döda bakterier så nån skröna är fel att säga tycker jag, men sen kan man ju spekulera om hur mycket skada det åsamkar filterbakterierna och det kommer vi aldrig komma fram till här på zoopet utan det stannar nog vid spekulationer och jag kommer fortsätta att skölja filtermassan i en hink med akvarievatten!
                  Senast redigerad av åheim; 11 March 2010, 21:45.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  Arbetssätt...