Hälla i vattenberedare när man har haft akvariet igång ca 2 år...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #16
    Ser ut som en "kaka" av något. Har aldrig sett något liknande. Den ser ju dessutom ganska hård ut? Att det kan bildas alger i sanden vid glaset känner man ju igen, och är inget alarmerande. Vad är det för typ av grus eller sand?

    Kommentar

    • oscardvine
      • March 2010
      • 16

      #17
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Ser ut som en "kaka" av något. Har aldrig sett något liknande. Den ser ju dessutom ganska hård ut? Att det kan bildas alger i sanden vid glaset känner man ju igen, och är inget alarmerande. Vad är det för typ av grus eller sand?
      Det är inte alls hårt, tvärtom så är det ganska mjukt. som silikon ungefär.
      det är väl standard sand skulle jag tro, 3-4 mm sand.. (jag kan ta en bild eftersom jag inte är så kunnig inom akvarier så att du kan se och avgöra själv?)
      Lyssna på min musik här!: www.myspace.com/oscardvine

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #18
        Död cyano?
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • oscardvine
          • March 2010
          • 16

          #19
          Gaffel: Jag googlade på det, men kunde inte riktigt få grepp om vad det var... är det farligt?
          Lyssna på min musik här!: www.myspace.com/oscardvine

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2883

            #20
            Har du sånt svart (ev. död/gammal cyano) i sanden och inte bara just mot glaset? Hur var det med växternas rötter? Var dom svarta eller är dom "vita" och friska. Utvecklas det ordentliga rötter överhuvudtaget ? Skulle vara bra med ett par bilder på karet.

            Kommentar

            • oscardvine
              • March 2010
              • 16

              #21
              sleaper: det svarta är bara mot glaset! finns inte i den övriga sanden.

              inga rötter är svart, vissa kan vara lite grön-bruna men de flesta är vita! jag kan återkomma med lite bilder
              Lyssna på min musik här!: www.myspace.com/oscardvine

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2883

                #22
                Ursprungligen postat av oscardvine
                sleaper: det svarta är bara mot glaset! finns inte i den övriga sanden.

                inga rötter är svart, vissa kan vara lite grön-bruna men de flesta är vita! jag kan återkomma med lite bilder
                Det verkar alltså inte vara nåt större fel på bottenmatrialet. Sköter du bara delvattenbyten, veckovisa alt. var fjortonde dag så tror jag att det kommer att bli bra vad gäller fiskarna. Några preparat skulle jag inte satsa på förutom växtnäring. Men vad gäller växterna så betyder det mycket med rätt och tillräckligt med ljus. Kan ju behövas en del i ett 550l. För få och för gamla lysrör brukar inte ge något vidare resultat.

                Kommentar

                • oscardvine
                  • March 2010
                  • 16

                  #23
                  Ursprungligen postat av Sleaper
                  Det verkar alltså inte vara nåt större fel på bottenmatrialet. Sköter du bara delvattenbyten, veckovisa alt. var fjortonde dag så tror jag att det kommer att bli bra vad gäller fiskarna. Några preparat skulle jag inte satsa på förutom växtnäring. Men vad gäller växterna så betyder det mycket med rätt och tillräckligt med ljus. Kan ju behövas en del i ett 550l. För få och för gamla lysrör brukar inte ge något vidare resultat.
                  Okej så skönt att höra! lysrören lär det inte vara några problem med för dom har vi just bytt! kan för övrigt tillägga att fiskarna verkar mycket piggare och gladare än dom gjort på länge!

                  återigen, tack för alla superbra tips!

                  Kommer ni på något mer som skulle kunna göra mitt akvarium ännu trevligare så får ni gärna posta det!
                  Lyssna på min musik här!: www.myspace.com/oscardvine

                  Kommentar

                  Arbetssätt...