Hälla i vattenberedare när man har haft akvariet igång ca 2 år...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oscardvine
    • March 2010
    • 16

    Hälla i vattenberedare när man har haft akvariet igång ca 2 år...

    Hej!
    Jag har sökt lite men hittade inte riktigt det jag var ute efter. Om jagh ar missat det så posta gärna en länk till tråden!

    Jag har ett akvarium på 550L ungefär. Det har varit igång i ca två år med dåliga resultat... har säkert haft 100 fiskar, nu är det 15... och har även haft gott om växter men de har dött och inte velat slå rot etc...

    Så hittade jag på den här sidan om vattenberedningsmedel, bakterieflora och växtnäring.

    Så idag var jag och köpte följande: Haloex Dechlorinator (Vattenberedningsmedel?), Ektozon (Medicin?), Easycarbo och ProFito (Växtnäring).

    Så nu har jag precis hällt i Ektozon och växtnäring efter rekomenderad dosering. ska jag hälla i vattenberedningsmedlet nu också eller ska jag vänta tills nästa gång jag byter vatten? Har jag gjort några fel såhär långt?

    Jag har aldrig använt något av detta tidigare så ursäkta om det är dumma frågor...
    Lyssna på min musik här!: www.myspace.com/oscardvine
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Vattenberedningsmedlet lägger du i direkt efter vattenbytet, det tar bort klor och kloraminer i det nya vattnet du just spolat i.
    Jag känner inte till just ditt medel men namnet antyder att det främst fokuserar på klor, andra bredningsmedel tar bort andra olämpliga ämnen i vattnet också.

    Ektozon ska du bara använda om fiskarna är sjuka inte slentrianmässigt. Jag vet inte exakt vad just detta är bra för, men är det inte bara salt?

    Profito känner jag inte till men normalt tillsätter man micronäring en gång efter vattenbyte, men inte direkt samtidigt som beredningsmedlet utan ett gäng timmar efter då beredningsmedlet annars kan neutralisera vissa ämnen i micronäringen.

    Easycarbo ska du tillsätta varje dag och det gör bara nytta då du har lyset på så på morgonen är bättre än på kvällen.

    Allt ska framgå på själva burkarna.
    Checking out...

    Kommentar

    • oscardvine
      • March 2010
      • 16

      #3
      det var främst vattenberedningsmedlet som jag undrade över... I informationen om medlet så står det att det binder metaller och liknande också... kommer inte ihåg exakt haha.

      bra tips det om att tillsätta växtnäringen på morgonen, det visste jag inte hade någon betydelse!

      Jag har läst på förpackningarna noga och så, det var bara lite frågor som kom upp... folk får gärna ge tips ifall någon är/har varit i min situation ska försöka få ordning på akvariet som har bråkat med mig i två år...
      Lyssna på min musik här!: www.myspace.com/oscardvine

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2883

        #4
        Jag skulle rekommendera att kontrollera allt som finns i karet t.ex. bottenmaterial, beskaffenhet? verkar botten frisk eller är undre grus svart eller likn. Övrig inredning? stenar rötter, ursprung? kan dom innehålla skadliga ämnen. Filter, funktion filtermatr?
        Vattenkvalitet på kranvatten, egen brunn? temperatur i akvariet? lukt?
        Preparat kan ju i den bästa av världar mildra syntom/risker men det verkar finnas ett mer grundläggande problem ifall fiskarna inte överlever längre än så.

        Kommentar

        • MVN
          • September 2009
          • 181

          #5
          Ektozon är till 99% jodfri salt vilket du kan ersätta med grov jodfri salt (ektozon är väldigt dyrt).

          instämmer med sleaper, vill däremot påpeka tre saker som kan missas utöver det sleaper sa:

          Se till att du inte har död fisk liggandes i vattnet gömd någonstans och ta bort så mycket växtdelar du kan som ligger i akvariet och skräpar. Dessa ger mycket sämre vattenkvalite om du inte har en balans i akvariet (speciellt död fisk som inte syns är mycket viktig att ta bort så snabbt som möjligt).

          Du har inte svart (blästersilikat) sand i akvariet? säljs ibland av zooaffärer omedvetna att dessa kan ge problem (förgiftar fisk för vissa, innehåller slaggprodukter). Även plastinredning kan orsaka problem även om de är från en akvarieaffär.

          Förresten hur beter sig fiskarna? de är inte vid ytan och kippar efter luft eller liknande?
          Senast redigerad av MVN; 11 March 2010, 08:56.

          Kommentar

          • J.Milton
            • January 2010
            • 674

            #6
            Ursprungligen postat av MVN
            Ektozon är till 99% jodfri salt vilket du kan ersätta med grov jodfri salt (ektozon är väldigt dyrt).
            Om jag fattat rätt så kan det även vara skadligt för vissa fiskar?
            Hört/läst att vissa malar inte gillar salt? Men kanske ute och cyklar
            240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
            Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
            Blogg+Galleri

            Kommentar

            • trast
              • August 2009
              • 45

              #7
              Enda du kan behöva av det där är nog växtnäringen. Om det inte är så att av någon anledning ditt vatten innehåller klor.

              Ektozon kan vara bra, beroende på om man vet vad man ska använda det till. Alla fiskar behöver inte salt, och om det inte är så att du har sjukdomar i vattnet så behövs det nog inte användas. Vissa fiskar är mer känsliga än andra mot detta.

              Skulle rekomendera Easy-Life som vattenberedningsmedel. Jag änvänder bara växt gödning och easy-life, samt har jag nitrivec liggandes ifall det skulle behövas. Viktigast är nog vattenbyten, se till att göra minst 1 i veckan.
              Senast redigerad av trast; 11 March 2010, 10:16.

              Kommentar

              • oscardvine
                • March 2010
                • 16

                #8
                tack för alla jättebra och informativa svar!

                Sleaper: Sanden längst ner är ganska svart och mörk, medans den i de yttre skikten är ljus och fin. Det verkar vara något slags smuts/alger eller liknande på den mörka sanden...
                Jag har i lite stenar som vi har plockat har i trädgården, men dom rengjorde vi noggrant. har haft dom i akvariet i säkert 8 år. (hade akvariet igång i 8 år men så flytta vi det för ca 2 år sedan så det stod tomt ett tag.) har en rot också och den fick vi med när vi köpte akvariet och jag har inte märkt något dåligt med den. fiskarna verkar älska roten.
                Vattnet är vanligt komunalt kranvatten och vattnet har ett stadigt ph-värde 7. Det luktar inte så farligt, lite tropiskt liksom haha. jag gillar dock den lukten :P temperaturen ligger på ungifär 25-27 grader.
                De fiskarna jag har i nu har överlevt länge (1 praktbotia, 1 Scalar, 1 glasmal, 1 neontetra, 1 Glyptoperichthys gibbiceps, 1 annan okänd mal och 4 eldstjärtar. Vi hade ju förstås många fler av varje art innan... det är bara eldstjärtarna som verkar ha mått helt bra under hela vistelsen)

                MVN: Död fisk försöker jag att alltid plocka ur. nu var det ganska längesedan någon fisk dog så jag är säker på attdet inte ligger någon som man har glömt. Döda växter brukar jag försöka suga upp när jag byter vatten och det ligger inte så himla mycket sånt i akvariet. kanske nåt blad bara.
                Någon sån sand har vi inte, vi har vanlig standard(?) sand på 3-4 mm.
                Fiskarna som vi har kvar beter sig ganska varierat. ibland verklar dom lite sömniga så att säga, dom rör sig inte så mycket och står mest bara och trycker, medans andra dagar kan dom verka hur glada och pigga som helst.

                trast: När jag pratade med gubben i Zooaffären så sa han att det är vanligt att kranvattnet innehåller klor. Så han gav mig något som skulle fixa det (vattenberedning?)
                vad är nitrivec? och vad gör det?
                innan så bytte vi aldrig vatten... nu har jag tagit tag i det lite mer så får hoppas att fiskarna börjar må bättre snart!

                Som sagt, tack för alla superbra svar, det är till stor hjälp!
                Lyssna på min musik här!: www.myspace.com/oscardvine

                Kommentar

                • trast
                  • August 2009
                  • 45

                  #9
                  Ursprungligen postat av oscardvine
                  tack för alla jättebra och informativa svar!

                  trast: När jag pratade med gubben i Zooaffären så sa han att det är vanligt att kranvattnet innehåller klor. Så han gav mig något som skulle fixa det (vattenberedning?)
                  vad är nitrivec? och vad gör det?
                  innan så bytte vi aldrig vatten... nu har jag tagit tag i det lite mer så får hoppas att fiskarna börjar må bättre snart!

                  Som sagt, tack för alla superbra svar, det är till stor hjälp!
                  Nitrivec används för att bryta ner nitrit och ammonium, den innehåller massa bakterier som hjälper till med detta. Och om det nu var så att erat kranvatten inehåller klor så är det som sagt bra att använda det medlet du fick med vid varje vattenbyte. Men om du ska köpa mer då detta är slut kan jag endå rekomendera Easy-Life, har pratat med ganska många akvarister och dem anser att det är kanon, det är även bra för fisken.

                  Men tror problemet är som du sa att ni aldrig gjorde vattenbyten, detta är väldigt viktigt att det görs. Saltet kan du nog spara på, tills du upptäcker problem med sjukdomar, kan rekomendera att du köper stick prover för vattnet, så du kan hålla kolla på nitriten, eller så köper du vattenprover. Finns nog lite allt möjligt att välja mellan på affärn.

                  Kommentar

                  • MVN
                    • September 2009
                    • 181

                    #10
                    Att inte byta vatten minst en gång per månad (helst 1 gång i veckan, typ 20-25% brukar fungera) dödar fiskar om man har otur regelbundet är mycket viktigt... filtret ska rengöras (kramas ur i en hink med akvarievatten) när den tappat effekt.
                    Att fisk står o trycker kan bero på rätt mycket, temperatur kan vara en orsak, mat, sjukdom... Vad för fiskar och hur varmt har du i akvariet?

                    Om fisk inte har dött på ett tag (2-3 månader) och ser normala ut så skulle jag vänta med vattenbehandlingsmedel för det brukar inte behövas (växtmedlena skulle jag fortsätta med, gör mycket för växterna). Alternativt använder du behandlingsmedel tills de tar slut och sen ser om det behövs (du ser på fiskarna om de blir piggare av medlena, annars är de till ingen nytta misstänker jag)
                    Senast redigerad av MVN; 11 March 2010, 14:14.

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      #11
                      Skippa salt helt och hållet, knappast troligt att det har större påverkan vare sig fisken är sjuk eller frisk. Dessutom så kan du inte fylla på salt då och då om du inte byter vatten då höjs gradvis salthalten och du har ju sötvattenfiskar och de ska inte ha salt generellt, även om de tål det bitvis. Vissa anser att salt kan vara bra mot svampsjukdomar och att sår läker snabbare, men därom tviste de lärde.

                      Allt kranvatten innehåller klor eller koramin, men i allmänhet i så små mänmgder att beredingsmedel kan skippas. Med egen brunn har du knappast klor, men troligen en hel del andra ämnen metaller som är skadliga för fiskarna där gör beredningsmedel större nytta. Finns mångas erfarenheter att läsa om kring detta och de flesta som verkligen ser skillnad är de med kloraminer eller egen brunn. Klor ventileras ut av sig självt.
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • oscardvine
                        • March 2010
                        • 16

                        #12
                        trast: Jaha, vad kan ett sånt test kosta ungifär? det är ju lika bra att testa antar jag...

                        MVN: vi har 1 praktbotia, 1 Scalar, 1 glasmal, 1 neontetra, 1 Glyptoperichthys gibbiceps, 1 annan okänd mal och 4 eldstjärtar. ca 25-27 grader i vattnet ungefär (är detta bra temperatur?)
                        Det har inte dött någon på länge nu... men det känns som att det är dom starkaste fiskarna som har överlevt så att säga.

                        Dre: Du skriver att klor ventileras ut av sig självt, behöver jag inte beredningsmedlet alls då? för så som jag har förstått det så är klor den största boven...


                        Hur funkar det med bakterieflora? tror ni att jag behöver det? vad kostar det ungefär?
                        Lyssna på min musik här!: www.myspace.com/oscardvine

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2883

                          #13
                          Använder alldrig vattenberedningsmedel vid delvattenbyten. Klorhalten i det kommunala vattnet i Gbg verkar inte påverka fiskarna vad jag kunnat se under dom 30år eller nåt som jag haft akvariefiskar.
                          Har akvariet varit i drift i ca. två år så har jag svårt att se att man skulle behöva Nitrivec eller liknande. Gör man bara veckovisa delvattenbyten och sköter filter, matning på rätt sätt så borde det inte vara risk för nitrit.
                          Att däremot sanden "svart eller mörk" i dom undre lagren låter inte bra. Kommer det även bubblor från sanden när man rör lite i den? Kan vara svavelväte ifall det luktar illa (ruttna ägg) från sanden. Man kan ju ta upp lite "mörk sand" och lukta. Även växternas rötter brukar bli svarta i sådana fall.

                          Kommentar

                          • oscardvine
                            • March 2010
                            • 16

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sleaper
                            Använder alldrig vattenberedningsmedel vid delvattenbyten. Klorhalten i det kommunala vattnet i Gbg verkar inte påverka fiskarna vad jag kunnat se under dom 30år eller nåt som jag haft akvariefiskar.
                            Har akvariet varit i drift i ca. två år så har jag svårt att se att man skulle behöva Nitrivec eller liknande. Gör man bara veckovisa delvattenbyten och sköter filter, matning på rätt sätt så borde det inte vara risk för nitrit.
                            Att däremot sanden "svart eller mörk" i dom undre lagren låter inte bra. Kommer det även bubblor från sanden när man rör lite i den? Kan vara svavelväte ifall det luktar illa (ruttna ägg) från sanden. Man kan ju ta upp lite "mörk sand" och lukta. Även växternas rötter brukar bli svarta i sådana fall.
                            Det verkar inte lukta illa, var ju dock ett tag sedan som jag tog upp och kollade vad det där svarta var... men bubblor kommer detinte från sanden iaf
                            Lyssna på min musik här!: www.myspace.com/oscardvine

                            Kommentar

                            • oscardvine
                              • March 2010
                              • 16

                              #15
                              Här har jag tagit lite bilder på det svarta som finns i sanden. detta var det som var närmast glaset.

                              Download the latest 7-Zip for Windows 11. Free、fast、secure download. Easy installation, top compression. Your go-to 7zip solution

                              Download the latest 7-Zip for Windows 11. Free、fast、secure download. Easy installation, top compression. Your go-to 7zip solution

                              Download the latest 7-Zip for Windows 11. Free、fast、secure download. Easy installation, top compression. Your go-to 7zip solution

                              Download the latest 7-Zip for Windows 11. Free、fast、secure download. Easy installation, top compression. Your go-to 7zip solution


                              har försökt att ta bilderna från olika vinklar så att ni ska se lättare. är detta något farligt?
                              Lyssna på min musik här!: www.myspace.com/oscardvine

                              Kommentar

                              Arbetssätt...