Mäsk - vad gör ni på natten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JeanM
    • June 2008
    • 227

    Mäsk - vad gör ni på natten?

    Jag har försökt läsa på lite här om mäskningsanläggningar. Tydligen är de flesta ense om att CO2 tillförseln bör avbrytas när akvariet är mörklagt.

    Men var gör ni då av gasen som fortsätter pysa ur dunkarna? Om man bara stänger till blir det väl övertryck. Och om man släpper ut gasen i rummet luktar det väl illa?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jag låter min bubbla under natten med. har inte haft några problem.

    Kommentar

    • Olivin
      • July 2006
      • 573

      #3
      Man låter det bubbla ut genom avstängt filter på natten, luktar inget.
      Medlem i VAAF www.vaaf.se

      Kommentar

      • JeanM
        • June 2008
        • 227

        #4
        Ursprungligen postat av Olivin
        Man låter det bubbla ut genom avstängt filter på natten, luktar inget.

        Vad menar du?

        Kommentar

        • Olivin
          • July 2006
          • 573

          #5
          Många mäsk CO2 system går ut på att man leder gasen genom ett innerfilter som är kopplad till en timer som stänger av pumpen på natten. På dagen finfördelas CO2'n och blir upplöst i vattnet genom att det passerar pumpen som är igång. På nätterna bubblar gasen rakt genom filtret och upp ur ytan i akvariet utan att lösas upp. Det luktar inget.
          Medlem i VAAF www.vaaf.se

          Kommentar

          • JeanM
            • June 2008
            • 227

            #6
            Ursprungligen postat av Olivin
            Många mäsk CO2 system går ut på att man leder gasen genom ett innerfilter som är kopplad till en timer som stänger av pumpen på natten. På dagen finfördelas CO2'n och blir upplöst i vattnet genom att det passerar pumpen som är igång. På nätterna bubblar gasen rakt genom filtret och upp ur ytan i akvariet utan att lösas upp. Det luktar inget.
            OK, tack. Naturligtvis.

            Kommentar

            • nils_sverker
              • June 2007
              • 395

              #7
              ... och så skulle jag vilja påpeka att man för att vara på säkra sidan inte bör ha tättslutande täckglas eftersom CO2:n, som är tyngre än luft, då lägger sig som ett lock mellan vattenytan och glaset och inte släpper ner syre.

              Vill man försäkra sig extra mycket (men det kanske mest är teoretiskt) så kan det också vara en poäng att låta gasen bubbla upp en bit bort från den "ordinarie" pumpens utblås - annars blandas en del av den ändå ner i vattnet genom virvlarna på ytan.

              Kommentar

              • andersfiskar
                • March 2007
                • 384

                #8
                Jag har både kört hela natten och haft heltäckande lock med labyrintfiskar utan att ha några problem. Men det är väl inte o rekommendera...
                Har du tillräckligt bra lösning på gasen kan det ju bli problem även dagtid. Men då har du lyckats väldigt bra med reaktorn. Lösning genom ett ytterfilter har enl. uppgift den kapaciteten.
                //
                Mvh
                Anders

                Kommentar

                Arbetssätt...