Är detta ok?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • candra
    • January 2010
    • 455

    Är detta ok?

    Hej!

    Är detta ok för mitt akvarium?

    Byter vatten 30% vatten 2 ggr i veckan, lördagar och onsdagar.
    Har i ca 5 ml happy life ("kristallklart medel") för att ta bort kemikalierna.
    Har i Happy life gödning försiktigt med 5 ml vid vattenbyte (dos. underkant)
    Se Happy life näring varje dag 3-4 ml och det är i dos underkant.
    Men kristallmedlet och gödningen har jag i vid varje vattenbyte 2 ggr i veckan!?

    Men förrförra v-bytet så bytte jag nog lite för mycket vatten, och bytte 50%. Är det obalansen som gjort att jag fått alger eller är det kanske övermatning..

    Jag gjorde rent det nu i lördags, med 25-30 % vb, och tog då även botten, men det var skitigt redan på söndagen...(tycker inte man hinner få upp skiten om man rengör så lite med hävert) kanske behöver rengöra filtret? Har inte rört filtret på ca 4 månader, vilket man inte ska behöva för bakterierna är ju bra.

    Vad rekommenderar ni? Är 30% vatten byte ok 2 ggr i veckan för detta akvarium?



    Akvarium: 240 l akvarium, juwel rio, med 7 olika filter i.

    Värme: 29.5 grader.

    Jag har följande fiskar nu:
    1 Discus (den lilla dog tyvärr av utmobbning)
    10 Black Molly
    5 Praktbotia
    Ca 25 kardinaltetror
    2 khuli ål
    4 St siamesiska algätare
    1 gibbi Mal på ca 10 cm.
    // Candra


    240l sällskap 20l Nano


  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    tror inte du behöver sätta i medel varje gång du byter vatten. det gör jag bara när jag gör någon större rengörning. jag byter ca 35% 1 gång i veckan på mina kar. sätter inte till några medel förutom i malwwkaret. pH o KH höjjare.

    så det är väl helt okej,. om fiskarna mår bra så gör du väl ett bra jobb.

    det blir inte obalans för att du råkar byta 20%extra vatten. sååå känsliga är inte akvarium.

    Kommentar

    • candra
      • January 2010
      • 455

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      tror inte du behöver sätta i medel varje gång du byter vatten. det gör jag bara när jag gör någon större rengörning. jag byter ca 35% 1 gång i veckan på mina kar. sätter inte till några medel förutom i malwwkaret. pH o KH höjjare.

      så det är väl helt okej,. om fiskarna mår bra så gör du väl ett bra jobb.

      det blir inte obalans för att du råkar byta 20%extra vatten. sååå känsliga är inte akvarium.
      Okej, då vet jag. Tyckte det kändes konstigt att sätta i medel vid varje vb.
      Men blir det för lite om jag ändrar, och gör ett vb i veckan istället??

      Är det nån som vet vad dom där gröna bollarna är för nånting??
      Har sett att det sitter i en del akvarium på zoo, eller som ligger på botten, gröna luddiga bollar är det. Vad gör dom? eller är det bara för syns skull?
      // Candra


      240l sällskap 20l Nano


      Kommentar

      • hulkjohan
        • September 2008
        • 32

        #4
        Menar du en sån här, Är nog mest dekorativ!
        Senast redigerad av hulkjohan; 09 March 2010, 13:20. Anledning: Fel länk

        Kommentar

        • hulkjohan
          • September 2008
          • 32

          #5
          Heter Cladophra aegagrophila!

          Kommentar

          • hulkjohan
            • September 2008
            • 32

            #6
            Cladophora aegagrophila så stavas det!

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              Ursprungligen postat av candra
              Okej, då vet jag. Tyckte det kändes konstigt att sätta i medel vid varje vb.
              Men blir det för lite om jag ändrar, och gör ett vb i veckan istället??

              Är det nån som vet vad dom där gröna bollarna är för nånting??
              Har sett att det sitter i en del akvarium på zoo, eller som ligger på botten, gröna luddiga bollar är det. Vad gör dom? eller är det bara för syns skull?
              Ne varför skulle det bli för lite? testa..om du är obeservant så märker du ju om fiskarna mår bättre eller sämre. jag tycker två vattenbyten i veckan är för mycket på ett så stort kar. (självklart måste man titta på vilken filterkapacitet man har osv)

              Kommentar

              • phreak
                • March 2010
                • 77

                #8
                Kanske är en dum fråga, men går det att byta för mycket vatten allså inte på engång men flera gånger i veckan låt oss säga 25% tar fiskarna illa upp då
                102l kar
                350l kar
                200l kar

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  kanske de kan. men jag komer ihåg när jag var yngre.. då rengjorde jag hela akvariet en till två ggr i månaden. dvs tvätta sand, byta allt vatten osv.. o mina fiskar dog inte.

                  Kommentar

                  • candra
                    • January 2010
                    • 455

                    #10
                    Ursprungligen postat av hulkjohan
                    Menar du en sån här, Är nog mest dekorativ!
                    Ja, det är dom jag menade, men jag fick alger dagen efter jag lagt ner en sån..men då var det inte den med andra ord. förmodligen övermatning.
                    // Candra


                    240l sällskap 20l Nano


                    Kommentar

                    • candra
                      • January 2010
                      • 455

                      #11
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      Ne varför skulle det bli för lite? testa..om du är obeservant så märker du ju om fiskarna mår bättre eller sämre. jag tycker två vattenbyten i veckan är för mycket på ett så stort kar. (självklart måste man titta på vilken filterkapacitet man har osv)
                      Ja, men då kan jag ju byta kanske 40% en gång i veckan istället. Antingen lite mängd och ofta, eller "mycket" och sällan...eller?
                      // Candra


                      240l sällskap 20l Nano


                      Kommentar

                      • Hallon82
                        • February 2010
                        • 25

                        #12
                        Alltså att byta 30-40% två gånger i veckan är en aning mycket, speciellt om man har ett schyst filter...
                        Man rubbar balansen och tar död på bra bakterier.

                        Jag byter vatten endast en gång i veckan, och då blir de 20-40% beroende på hur smutsigt det är...
                        Sen så dammsuger jag sanden 1 gång varannan månad... och ibland går det 3 månader emellan dammsugningen

                        Räcker med 1 gång i veckan, dels för att du rubbar bakterierna och sen så stressar du fiskarna onödigt mycket... (Enligt mig)
                        Och stress kan vara en utlösande faktor för att fiskarna ska utveckla diverse sjukdomar

                        Kommentar

                        • karinfredholm
                          • September 2008
                          • 290

                          #13
                          Jag tycker du ska köra på i ett tempo som du vet med dig att du kommer orka/hinna med även i framtiden. För mig fungerar 10% byte en gång i veckan utmärkt. Slamhävertar varannan gång i sanden. Suger upp synlig skit med slangen. Det går fort, fungerar och det är något jag orkar med då jag har många kar & lite tid.
                          Är det ett sk biolgiskt innerfilter med en massa fina lager tycker jag du ska tänka på att rengöra det när du ser att "flödet" avtagit för mycket. Då rengör du det grovt för att inte fördärva alla bra bakterier. Alger är ett gissel. För mycket, för lite ljus, kass placering i rummet, för dålig cirkulation, för lite snabbväxande växter? Tycker easy life ffm är ett mycket bra beredningsmedel då det (i alla fall hos mig) inte exesterar en enda alg sedan jag bytte till detta medel som ska fungera även mot alger enligt förpackningens text.
                          Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                          Kommentar

                          • DaRe

                            • June 2009
                            • 2227

                            #14
                            Jag tycker också att du byter väl mycket, inte för att jag tror det är skadligt snarare jobbigt. Jag kör 30% i veckan. Men det hänger lite på vilken fiskbelastning du har i karet. Mycket fisk tätare byten. Få växter tätare byten. Det finns flera utförda mätningar som tydligt visar på väsentligt bättre vattenvärden i kar med växter.

                            Om du vill använda beredningsmedel i vattnet så ska det ske varje gång du byter och matcha mängden nytt vatten du tillsätter. Syftet är ju att ta bort skadliga ämnen i det nya vattnet. Tänk också på att om du tillsätter näring samtidigt som beredningsmedel så kan det hända att bereddningsmedlet binder (tar bort) näringsämnen och du missar effekten. Vänta hellre några timmar efter beredningsmedlet är tillsatt innan du tillsätter näringen.

                            Vad gäller alger så finns andra som kan detta mycket bättre än jag, men du kan få alger om du tillsätter näring enligt dos eller under om du har för lite ljus. Växterna behöver näring/kol/ljus i balans med varandra om inte kan alger få ett övertag och växa snabbt.
                            Senast redigerad av DaRe; 10 March 2010, 20:41.
                            Checking out...

                            Kommentar

                            • candra
                              • January 2010
                              • 455

                              #15
                              Hej

                              Tack för alla svar, tror jag tar och byter vatten en gång i veckan istället då.
                              Vet inte varför algerna har kommit, men dom försvinner säkerligen snart.
                              // Candra


                              240l sällskap 20l Nano


                              Kommentar

                              Arbetssätt...