Vattenkvalité vs filtermassa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Vattenkvalité vs filtermassa

    Ja, jag ville egentligen bara meddela att min förändring från Eheim-pumpens originalfiltermassa till att fylla utrymmet där pumpen är belägen med filtermassa, tycks vara en bra och mer effektiv lösning.

    Jag byter vatten med samma mängd o samma intervall som tidigare
    (ca 30% var 10:e dag) och har bättre värden nu än tidigare, även om de var godkända redan då. Fiskar o växter frodas...och i viss mån tofsalgerna, som dock fått smaka på Siameshunger och är på tillbakamarsch.

    Vore intressant att höra från fler med "hemmabyggen" vad gäller filtermassa, och om det renderat i färre byten, mindre vattenmängd, eller "bara" bättre värden totalt?
  • hult87
    • February 2010
    • 1287

    #2
    låter bra jag har ett eheim innerfilter som jag behöver byta matreal i, ska jag köpa orginal eller ska jag fylla utrymmet med filtermatta jag klipper till själv? hur gjorde du? bilder?

    Kommentar

    • Svetsaren
      • July 2009
      • 193

      #3
      Ja, vad var det för pump?
      Och vad är det för filtermassa/matta du bytt till?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ett bra biologiskt filter gör att man kan byta mindre med vatten. Det är ju därför man inte behöver yta så mycket vatten i ett akvarie med växter.

        En större filtervolym innebär ju också ett bättre biologist filter, men ännu mer betyder också vilket filtermaterial man använder.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          Vad är då bra filter material? Många kör med 10ppi filtermattakuber, men vad jag läst mig till så är det mycket bättre med "biostenar" eller makaroner som kan husera väsentligt fler bakterier. Men vad stämmer egentligen?
          Checking out...

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            nu är jag ju långt från en såndär experimenterande expert... men detta med filtermaterial är väl en massa faktorer eller?

            Jag tänker på pris, livslängd, storlek osv...

            Filtermatta är ju stor och luftig och har förhållandesvis mkt plats för bakterier
            Och den är billigare än andra materail (vad jag sett)
            Sen tar det också ganska lång tid för detta material att sätta igen.
            Och man kan forma det lite hur man vill för att få bästa resultat.

            Typ makaroner är lite dyrare, dom har en väldigt stor yta samtidigt som man kan ha mkt av dessa. dessa, vad jag har erfarit, sätter aldrig igen.
            Men i inköp är dom dyrare, men livslängden är längre vilket gör dom billigare...

            Men jag skulle inte vilja fylla min btn med makaroner:O

            Vet inte om detta gav nåt
            Mina hjärceller började fungera lite och det måste jag utnytja i ett inlägg där jag försöker låta smart
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Dre
              Vad är då bra filter material? Många kör med 10ppi filtermattakuber, men vad jag läst mig till så är det mycket bättre med "biostenar" eller makaroner som kan husera väsentligt fler bakterier. Men vad stämmer egentligen?
              Jag tycker filtermattekuber är suveränt bra, men har inte testat nyare filtermaterial så jag kan inte uttala mig om dem. Dock vet jag att kuberna i alla fall slår makaroner med hästlängder.

              Många filtermaterial har väldigt små hål och dessa täpps snabbt igen så även om den typen av filtermaterial har en större filteryta så är de inte speciellt bra.
              Detta är anledningen till att filtermattekuber med PPI 10 är bättre än de med PPI 30
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...