Dimmigt av vilken anledning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandish
    • August 2009
    • 462

    Dimmigt av vilken anledning?

    Aloha!
    Precis startat en räkodling på 37 Liter... Finns inga räkor där just nu, utan 4 neontetror som ska få "gå in" karet

    Hur som helst så satte jag upp allting igår, tvättade sanden, pysslade med växter och roten i karet... Fyllde på med vatten, körde vattenbrednings medel och allt såg väldigt lugnt ut igår...

    Tills jag klev upp idag... Det låg som en dimma i karet... Vit dimma och fiskarna var uppe vid ytan och kippade efter luft (typ)..
    Jag vet att fiskar kan kippa efter luft när syrehalten är för låg, men de känns inte som att det är där skon klämmer, eftersom jag fyllde på med nytt vatten igår ....

    Jag tog saken i egna händer och bytte 20-30% vatten... Och genast så slutade fiskarna hänga vid ytan...
    Pumpen som finns i karet följde med när man köpte ett "paket"

    Aldrig stött på sånt här förr och därför står jag lite handfallen just nu
    500L Monster Tank
    1st Paroon haj
    3st Påfågelciklider (Oscar)
    1st Gibbicep

    1 st Redtail Catfish
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    det blir dimmigt ibland i ett par dagar. vad är det för typ av sand o hur tvättade du den?

    det lägger sig tilllut. när jag inredde min kub så var det dimmigt i en vecka ungefär.

    Kommentar

    • andersfiskar
      • March 2007
      • 384

      #3
      Det dimmiga kan vara infusorier också. Detta inträder ofta när det är lite obalans i karet innan alla goda bakterier kommit igång. När fiskarna flämtar vid ytan (eller botten) kan det bero på att man fått en nitritspik. Detta låter iofs osannolikt i ditt fall efter så kort tid, men det kan inträffa i väntan på de goda bakterierna och brukar inträffa efter ngn veckas drift. Köp nitrivec och häll i enl. doseringsanvisning i en 10-dar eller nåt. Det är goda bakterier på flaska. När dom kommer i gång blir vattnet ofta också klart om det skulle bero på infusorier. Filtret i pumpen behöver ca en månad på sig att mogna. Detta kan påskyndas med t.ex. nitrivec.
      //
      Mvh
      Anders

      Kommentar

      Arbetssätt...