Nytt vatten eller ej?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mattiasmillberg
    • February 2010
    • 165

    Nytt vatten eller ej?

    Har för tillfället fått sjukdomen vita prickar o behandlar. Prickarna börjar försvinna bara någon enstaka kvar. ( En krabba strök med. )
    Skall jag behålla mitt " gamla vatten" eller flytta över mina fiskar till ett mindre o börja om från början med mitt stora akvarie? När fiskarna frisknat till.

    Mitt 240 l är ca 1 1/2 månad. ( har ett 60 l som står tomt.. )
    Tacksam för svar..

    Mvh Mattias
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Stressa inte fisken i detta skede så låt de gå kvar i sitt akvarie! När behandlingen är avslutad är det väl vattenbyte och filtrering med kolfilter som gäller -tror jag, jag har själv aldrig behövt använda medicin!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • mattiasmillberg
      • February 2010
      • 165

      #3
      Ja imorgon har det gått 5 dagar då är det vatten byte o filtrering med kol.
      Får avakta ett tag efter det. Är dock otroligt missnöjd med mitt val av sand/bottenmatrial. men det får väl bli ett senare problem.

      Kommentar

      • Mathce
        • April 2009
        • 239

        #4
        Är du ändå missnöjd med bottenmaterialet så kan du ju slå två flugor på smällen.
        Jag hade pricksjuka för ett tag. Alla fiskar dog dock. Jag gjorde vattenbyten och medicinerade med EXIT, tror karet stog utan fiskar i två-.tre veckor medan jag behandlade och gjorde vatten byten, tillsatte lite nya växter också. Gjorde ett stort vatten byte (50%) dagarna innan ja satte ii nya fiskar. Och de verkar må förtträffligt.

        Kommentar

        • mattiasmillberg
          • February 2010
          • 165

          #5
          Tror nog att jag skall göra ett byte av botten matrial. så fiskarna får nog bo i mitt 60l kar så länge när dem tillfrisknat.
          Sedan byta 50% vatten o bottenmatrial sedan stå i 2-3 veckor med normal skötsel.
          Och ett stort vattenbyte innan jag sätter i fiskarna igen..

          Vad tror ni om det?

          Kommentar

          • Mathce
            • April 2009
            • 239

            #6
            Jag vet absolut inte om mitt tips är det smartaste men det har funkat för mig i alla fall.
            Vad har du för fiskar ?
            Mitt kar var väldigt nystartat när ja fick pricksjuka, och jag tror att de var min egen tabbe att jag inte lät de stå utan fiskar först som gjorde att ja fick pricksjukan.

            Kommentar

            • Enola
              • November 2007
              • 660

              #7
              Vad jag förstår så kan ju vita pricken bland annat upstå av stress så att flytta omkring dom nu skulle inte jag rekomendera. Men jag har inte råkat ut för det själv någon gång.
              Nytt 375 liters mix
              Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

              Kommentar

              • mattiasmillberg
                • February 2010
                • 165

                #8
                Mitt kar är oxå nystartat. ca 1 1/2 månad bara. fick nog i för många fisk på för kort tid. otålig som man är
                Mitt mål är att någon dag ha malawi ciklider och flytta över mina andra fiskar till mitt 60 l. Nu har jag lite malar o några scalarer och ett par krabbor. 2st dog under behandlingen..

                Jag får vänta ett par veckor o se så dem tillfrisknar. Den fisken som fick vita pricksjukan först var den som jag släppte i sist o den klarade sej inte. Ingen av dem andra fiskarna har någon sett stressade ut. Det gjorde dock den som inte klara sej.

                Kommentar

                Arbetssätt...