Nitratproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sandra87
    • March 2010
    • 79

    Nitratproblem

    Har 3 akvarium, alla 3 har högt nitratvärde.
    Jag vet inte varför...
    Jag har pratat mycket med akvariebutiken i närheten om vad man ska göra.
    JAg tror jag har testat allt för att försöka sänka nitratet.

    Har ett 100L, 52L och 550L alla har lika högt nitratvärde.
    Jag har gjort större vattnebyten för att få bukt med det, köpt fler och snabbväxande växter ( som troligen då ska använda mer nitrat)
    Matar så lite jag kan, använt olika medel/tillbehör för att få bukt med nitrat (kan inte dessa namn på rak arm)

    Jag tycker inte att jag har för många fiskr heller.
    i 100l har jag runt 20neontetror, 6 zebrafiskar, 2 kuhliiålar, en mal.

    550L har jag 6 praktbotior, en pilnäbb, 2 siamesiska algätare, 2 pansarmalar, en mal och 3 fiskar som jag inte kommer ihåg vad dom heter..

    i 52L har jag, en kampfisk, 2 platysar och 3 otocinclus. + några yngel nu då =P

    VAD ska jag göra för att sänka värdet? har aldrig haft problem med nitrit, utan det är bara nitrat, använder en teststicka som man mäter flera olika saker med, nitratet är superrött! på bara några sekunder.
    Att värdet inte ens sjunker det minsta, det är det som bekymrar mig att det ALLTID är skyhögt.

    hjälp? =/
  • Sandra87
    • March 2010
    • 79

    #2
    kan tillägga att 100L har varit igång i ett år nu i början av sommaren, 52l har varit igång sen i augusti tror jag och 550l snart ett halvår..

    Kommentar

    • Yollis
      • February 2010
      • 479

      #3
      nitrat är väl bra och nitriten som är dålig...? eller har jag snurrat till det nu?
      /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

      "Happy Wife - Happy Life"

      Kommentar

      • Yollis
        • February 2010
        • 479

        #4
        många säger att teststickorna är kass, testa med dropptest istället, det kan vara fel på stickorna :-)
        /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

        "Happy Wife - Happy Life"

        Kommentar

        • Asynja
          • February 2010
          • 622

          #5
          Rätta mig gärna om jag har fel, men är det inte så att växter ger nitrat? Flera växter mer nitrat? Sen är det väl som Yollis säger att nitrat i sig är väl inte så farligt bara det inte blir skyhöga värden, växterna mår bra av nitrat, det är nitriten som är dålig för fiskarna.

          (helt ny själv på det här så jag kan ha fel, men har för mig att jag har läst om det ngn stans, ska kolla upp det så kan jag återkomma med en länk)
          /Åsa

          60L Fisksoppa, 280L kub under construction

          Kommentar

          • Asynja
            • February 2010
            • 622

            #6


            Hittade en tråd där det diskuteras iaf...Misstänker att jag hade liiite fel

            Men läser du tråden kanske du blir lite klokare
            /Åsa

            60L Fisksoppa, 280L kub under construction

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Gör som Yollis säger och släng teststickorna!
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Sandra87
                  • March 2010
                  • 79

                  #9
                  Ursprungligen postat av Yollis
                  många säger att teststickorna är kass, testa med dropptest istället, det kan vara fel på stickorna :-)

                  Då undrar man lixom, varför sådant säljs?
                  Hade en gammal förpackning teststickor, dom visade höga värden.. köpte nyligen nya stickor, visar samma värden.. är stickor så pass dåliga? så man inte kan lita på dom?

                  Kommentar

                  • Sandra87
                    • March 2010
                    • 79

                    #10
                    Jo, läste ju att nitrat fungerar som näring till växter, så därför tycker jag att man borde ju ha nitrat i akvariet, men att det är så hög halt i mina och det försvinner ju aldrig, inte det minsta (fel av mig, det blir inte lägre!) även om jag har införskattat snabbväxande växter, gör vattenbyten regelbundet och matar mindre.

                    Tycker att det borde hamna på en lägre nivå.. (går efter stickorna nu) dom har ju gränsvärden, grönt= OK, gul/orage= lite för mycket och så rött= för mycket! och mitt hamnar ju på rött!
                    Så det är därför jag misstänker att det borde ju inte vara bra med så mycket, men att det aldrig sjunker, det är jag ju så fundersam över..

                    Gör vattenbyte varannan vecka 20%.
                    Ska jag göra vattenbyten oftare?

                    Kommentar

                    • benno
                      • August 2009
                      • 125

                      #11
                      Ta och testa rent kranvatten så får du se. Testade själv med dropptest och mitt kranvatten (kommunalt) visade 25ppm. Kom inte ner på 0 förrän jag testade batterivatten.

                      I mitt fall kunde jag byta hur mycket vatten som helst och kom aldrig under 25ppm. Det blir förvirrande då man inte vet hur mycket man ska göda om man inte är expert.

                      Kommentar

                      • Yollis
                        • February 2010
                        • 479

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sandra87
                        Då undrar man lixom, varför sådant säljs?
                        Hade en gammal förpackning teststickor, dom visade höga värden.. köpte nyligen nya stickor, visar samma värden.. är stickor så pass dåliga? så man inte kan lita på dom?
                        för att tjäna pengar?

                        det är mycket tveksamma produkter i alla olika sammanhang som säljs... (tyvärr!)
                        /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                        "Happy Wife - Happy Life"

                        Kommentar

                        • Sandra87
                          • March 2010
                          • 79

                          #13
                          Jo, pengar >_<
                          Får väl svänga förbi å köpa ett annat test då, det finns ett test som går på runt 200-300kr, vet ej vad det är för typ, men ska jag satsa på det istället?

                          kanske svårt att svra på då jag inte minns vad det är för nått, men det finns för nitrit och nitrat har jag för mig, han på akvariebutiken sa nått om att det är mer exakt..

                          Men om den nu visar samma höga värde?

                          Kommentar

                          • Yollis
                            • February 2010
                            • 479

                            #14
                            mitt nitrIt-test gick på typ 200:- men det räcker ju i en "evighet", sambon kallar det för "ditt fisk-guld"
                            /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                            "Happy Wife - Happy Life"

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #15
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...