Panik i karet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • draft
    • December 2009
    • 86

    Panik i karet!

    Japp, du läste rätt, igårkväll gjorde jag ett sånt där 6-i-1-test och det skrek nitrit o nitrat, stickan blev riktigt röd direkt. Ska tillägga att karet är ett 90-liters som startades upp för ca två veckor sedan och jag fyllde upp det med vatten från mitt stabila 350-liters. Sedan har det gått två electric blue fjärilsciklider samt fem små botior o en ansictrus. Iaf, bytte genast 50% av vattnet och har läst att man inte ska ha varmvatten så vred på kallt. Efter en liten stund, under uppfyllningen, verkade fiskarna helt paralyserade och ett par hamnade uppochned, tillsynes livlösa. Vad gör jag?!

    Hämtade en håv och hivade i alla i det stora karet. Alla överlevde och mår bra

    Efter detta hivade jag i easy life och nitrivec i det lilla karet och på stickan idag, när allt grumligt vatten försvunnit, visade det fortfarande lite rött men inte alls så klart och tydligt som igår.

    Nu till frågan? Är det bara att vänta tills stickan visar att alla värden är ok innan fiskarna åker i igen? Fjärilarna blir mobbade av ett annat par i det stora nämligen...finns det nåt man kan göra för att stabilisera vattnet snabbare? Inga vattenbyten nu när jag har haft i kemikalierna eller?
  • Asynja
    • February 2010
    • 622

    #2
    Kan de inte ha blivit chockade av kylan?

    Sen om du har nyare rör i huset funkar det med varmare vatten också fick jag lära mig här på zoopet. Nu har jag själv bara haft akvarium i knappt en månad, men jag fick också hålla på att panikbyta vatten sådär. Körde mindre byten och oftare, dessutom med ljummet vatten. Efter ca. 3 dar var värdena normala igen.

    Har du väl plockat ur fiskarna skulle jag vänta tills värdena är ok igen, det dröjer nog inte så länge.

    Hoppas det löser sig till det bästa!

    Ps. jag är helt ny på det här, så jag vet nte riktigt vad jag pratar om *s*Ds.
    /Åsa

    60L Fisksoppa, 280L kub under construction

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #3
      När du skriver kall vatten, menar du då 4 gradigt kall vatten direkt i akvariet? I så fall har du svart där varför dina fiskar vart paralyserade. De fick antagligen en kall chock.

      Att man använder vatten från ett annat stabilt akvarium räcker ibland inte vid nystart av ett akvarium. De bra bakterierna finns i filter och i grus. Så du gjorde rätt i att byta en del vatten (dock inte iskallt). Jag ställer mitt kran vatten på ca 20 grader vid vattenbyten och har inte haft problem. Man bör ju tänka på att har man gamla ledningar så kan ämnen lossa när man spolar med varmvatten. Men frågan är som Easylife filtrerar bort nitrivec's verkan. Easylife är lite som aktivt kol, filtrerar bort skadliga ämnen och rester av tex. medicin.
      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • Eidesdotter
        • December 2009
        • 219

        #4
        Ett litet tips bara: ta det lite lugnt med kallvatten vid ett så stort byte.
        Om du inte vill använda varmvatten från kranen (vill inte jag heller) kan du blanda ut kallvattnet i hinken med vatten uppvärmt i vattenkokare eller på spisen.

        Tror dina firrar blev rätt chockade av den plötsliga temperatursänkningen som lär ha uppstått när du bytte vattnet.

        Nitrit osv är jag inte så bra på som jag skulle vilja, så jag överlåter det till de som kan mer.

        ---

        Edit: oj vad långsamt jag skriver! Två hann före med kallvattnet.:-)

        Kommentar

        • lofstrog
          • November 2009
          • 989

          #5
          Forsätt med små vattenbyten dagligen tills värdena är OK.
          Kör ca 5% varje dag. Tillsätt också nitrivec varje dag. Använd vattenberedningsmedel om du brukar göra det. Mata inget eller myket lite tills värdena är bra.

          Sen när värdena är bra så kommer du att tjäna på att byta 20-25% vatten en gång i veckan. Försök att följa det slaviskt så slipper du de värsta bakslagen vad det gäller nitrit.

          Lycka till!

          //Roger
          Discus for life

          Kommentar

          • Norpis
            • November 2004
            • 305

            #6
            Du kan ju ta ett filter från det gamla akvariet och vrida ut i det nya.
            Blir skitigt som bara den men du får en massa fina bakterier med på köpet.

            Kommentar

            • draft
              • December 2009
              • 86

              #7
              Tacksam för alla svar Gillar detta forum skarpt!

              Antar att det var kylan som semiparalyserade fiskarna en stund.

              Har bytt vatten och haft i mer nitrivec och färgen på provstickorna blir ljusare och ljusare. Snart dags för fiskar i karet igen för det är väl bara att släppa i några stycken när alla värden är ok igen?

              Kommentar

              • lofstrog
                • November 2009
                • 989

                #8
                Ursprungligen postat av draft
                Tacksam för alla svar Gillar detta forum skarpt!

                Antar att det var kylan som semiparalyserade fiskarna en stund.

                Har bytt vatten och haft i mer nitrivec och färgen på provstickorna blir ljusare och ljusare. Snart dags för fiskar i karet igen för det är väl bara att släppa i några stycken när alla värden är ok igen?
                Jepp, hade jag gjort i alla fall. Börja med de tåligaste. Ta det försiktigt med matningen.

                //Roger
                Discus for life

                Kommentar

                • draft
                  • December 2009
                  • 86

                  #9
                  Ursprungligen postat av lofstrog
                  Jepp, hade jag gjort i alla fall. Börja med de tåligaste. Ta det försiktigt med matningen.

                  //Roger
                  Gott. Idag var stickan vit och fin igen Då fick två mollys och ett par fjärilar flytta in, hoppas det går bra.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...