Det var bättre förr. Eller annorlunda!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av Patrik Steen
    ..dem som har hållit på riktigt länge säger att dem gamla karen med plåtbotten säger att det växte bättre i dem karen än i dem med glasbotten,ligger kanske nåt i det?
    Nja har nog svårt att tänka mig det -däremot så la man förr ner spik i gruset för att få fina växter. Men dagens spik rostar knappast så det funkar tyvärr inte idag.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Eidesdotter
      • December 2009
      • 219

      #17
      Jag kan ibland häpna lite över ljudnivån jag tolererade förr (förr= sent 70-tal och tidigt 80-tal, för min del). 4-5 akvarier i 3 eller 4 rum, alla med luftpumpar. Vilket j-a väsen det måste ha varit!
      Som jag minns det stängde vi av pumparna om nätterna för att kunna sova (hur trevligt var det för fiskarna tro...?!), men dagtid var det ju fullt ös.

      Idag får jag spader om ett innerfilter ger ifrån sig allra minsta ljud...;-)

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #18
        Tja bortsett från lite tofsalger som nu verkar ge med sig iom införandet av lite fler snabbväxare, byter jag inte heller vatten onödigt mycket eller ofta.

        I min 375:a har jag från början bytt sådär 20% vatten en gång i veckan eller var tionde dag och alla är pigga o färgglada däri : )

        Ingen växtnäring, ingen kolsyra, inget annat än ett sorts Ciklidfoder både till vuxna djur och yngel. Så enkelt det bara kan bli.

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #19
          Minsann, skall nu gubbar (och tanter?) kverulera om att det var bättre förr så är det ju helt klart nåt för mig. Och faktiskt, jag vet inte om det var bättre förr. akvarierna lät som en tandläkarmottagning och var gång man köpt nåt så fick man vita prick på köpet, det fanns sämre tillgång på bra teknik och saker som jag håller nu som t ex koraller kunde man inte ens drömma om.

          Så visst har mycket blivit bättre men allt är inte bara positivt. Lite av glädjen i det hela har nog försvunnit när så många tror att man måste krångla till saker och ha dyr teknik och att det är den som bränt mest pengar som vinner. Det går fortfarande att göra saker enkelt, till och med saltvatten går att göra enkelt och utan att ruinera sig. Det är viktigt att komma ihåg det, tekniken skall vara en hjälp och inte ett slaveri.

          När det gäller glödlampor, de är ju helt värdelösa när det gäller energieffektivitet men nog attan kunde man få växter även med såna. enda akvariet jag hittills fått Cabomba att trivas i hade enbart glödlampor. Ljusspektrat från glödlampor verkade fungera bra med vissa växter, sen är vi ju ändå acceptera att de här till en gången tid.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            #20
            Så sent som för 12 år sen så var jag i Åre en hel säsong och under dom 6 månaderna så skötte morsan mitt 540 liters me diskus och lite malar och andra rackare hemma i lyan.
            Inte ett vattenbyte och matning med hemmalagad oxhjärta varje dag.
            Fiskarna såg väl inte ut som dom bästa när jag kom hem men ingen dog och alla gick att få i skick igen när jag väl kommit ner.
            Det enda hon gjorde med vatten var att fylla på i karet nån gång i månaden när det porlade extra mycket
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            • Allroad
              • November 2009
              • 50

              #21
              När det nu var dags att återuppta akvaristiken efter +20 års bortavaro var första reaktionen som för Alexhess, lägger man inte ner sin själ verkar allt dö med en gång enligt det man kan läsa sig till! Förr kunde man komma undan med det mesta men nu verkar det annorlunda... Efter att ha studerat en hel del på nätet kring akvaristik under de senaste 2 månaderna har åsikten ändrats. Vilka möjligheter det finns idag, otroligt! Planerar för high tech just nu, underbart!

              Kommentar

              • ciklidtok
                • March 2005
                • 1466

                #22
                Jag har haft akvarium i nära nog 20 år nu, och visst har det ändrats. Men inte så farligt tycker jag. Vad jag tror är nog att det har blivit mycket mer odling på allt möjligt skräp numera...se bara på Guppyn tex. När jag var si så där en 12-14 år, då hade jag Guppy i en glassbytta på mitt rum, de levde och frodades...och ynglade av sej som bara den......Skulle man förvara Guppy i en glassbytta nu för tiden, då vette sjutton om de skulle överleva en dag ens en gång.....

                Vad gäller slamsugning, så är det inte ofta jag gör det numera heller.....då ska det se bra djävligt ut på botten först i sånna fall.....Nej, jag tror nog att det beror på vattnet att det har ändrats kriterierna med vattenbyten, vattenberadningsmedel ol....Nu har jag en sådan tur, att jag bor i Sundsvall, vårat vatten( kommunalt) kommer från en rullstensås, så det är väl bland det renaste vattnet i Sverige.....Jag använder sällan och aldrig vattenberadningsmedel vid vattenbyten, beroende på hur mycket jag byter, så kan jag he i en skvätt Nitrivec....Nitritvärdena kollar jag regelbundet...minst 1 ggr. veckan med dropptest, och jag har inte haft problem......ända gången jag har haft en riktig nitritspik, var när jag startade upp 720 litern första gången, då var alla värden..nitrir, nitrat mm mm helt åt helsike.....Nu ligger NO2 värdet på 0,09...kan inte bli så mycket bättre.....

                Med risk för att ni halshugger mej nu, så kan jag ju säga att det vatten jag byter nu, är det som dunstar av på 2-3 veckor....då fyller jag på med ganska svalt vatten, och värdena i akvariet har ALDRIG någonsin varit så bra som de är nu...fiskarna mår alldeles utmärkt, är feta och fina......och de ynglar av sej.....Nitrat och Ph har varit lite instabilt för mej till och från, nitriten har väl legat på runt 0,3-0,5...men inte nu....720 litern som den atår nu, är nog det snyggast mest stabila akvarium jag har haft nån gång tror jag......Och jag har haft en hel del....och haft det mesta i fiskväg.....
                720L SA-/CA. Övriga
                375L Biotop, skalarer
                275L Malawi
                240L Blandat


                Kommentar

                Arbetssätt...