Det var bättre förr. Eller annorlunda!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexhess
    • March 2010
    • 1

    Det var bättre förr. Eller annorlunda!

    Hej allihopa
    Ni kommer säkert vilja sänka mig i ett märgelhål efter detta inlägget.

    När jag hade mitt 120L för 20 år sen så bytte jag vatten max 1 g / månad.
    Ibland gick det nog 4 månader också. Då bytte vi max hälften.
    Hade ett klassiskt bottenfilter med rör upp och pumpen släppte sin luft i röret.
    Min kompis som hade 3 akvarium bytte nog mer sällan och hade fantastiska fiskar.
    Jag hade inga problem alls.
    En himla massa yngel och nästan inga döda fiskar.
    Tror det dog 5 fiskar på 3 år ungefär.
    Jag fick ett akvarium i går och skall frächa upp mina kunskaper.
    Undrar vad har hänt. Varför behöver man slabba 2 ggr / vecka nu 20 år senare.
    För tillfället så har vi en himla massa klor i vattnet. Det luktar badhus från kranen. Med all den kloren så borde ju fiskarna bli helt bleka.
    Förstår att avföring mm ställer till det.
    Det funkade förr/?
    Jag hade klassiska fiskar Gurami, Scalarer, Svärdbärare mm.
    Min Algätare blev stor som en torsk och den var nog 15 år när den lämnade in.
    Funderar på vad åren har gått.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Var det verkligen bättre förr eller är det bara som man minns det - dvs man kommer ihåg dom trevliga sakerna men glömmer de saker som inte var så bra. Ungefär som när man pratar om lumpen så minns man bara det som var himla kul, trots att mycket i själva verket var rätt meningslöst.

    Jag har ju hållit på med akvarium nu i 35-40 år och det vete sjutton om det egentligen var så mycket bättre förr.

    Dock så har kranvattnet förändrat sig rätt mycket i och med kloreringen och framför allt att det nu levereras "buffringsfritt" vilket inte var fallet på den "gamla goda tiden". Så kranvattnet är sämre idag vilket definitivt misnakr slarvmarginalen och den verkade du behöva som du skötte ditt akvarie för 20 år sedan
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Sedan går den tekniska utvecklingen och kunskapen framåt med, kolla bara in gamla böcker som har 20 år på nacken.
      Men visst, jag håller lite med dig att det kändes lite lättare förr, glödlampor som belysning och det växte som f*n, fisk som bara förökade sig om man tillsatte vatten, växtgödning vad var det?
      Men samtidigt skulle jag inte vilja ha tillbaka den tiden då jag känner att det fungerar bättre numera i karen, inte lika mycket sjukdomar och annat otyg så något måste ju ha hänt under åren.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Men visst, jag håller lite med dig att det kändes lite lättare förr, glödlampor som belysning och det växte som f*n,
        Behagar du skämta - inte tusan växte det med glödlampor. Däremot gick de sönder efter en vecka så man fick byta hela tiden. Hade också akvarieaffär för 20 år sedan och den enda växt man sålde då som överlevde hemma hos folk var ju Anubias - men den är ju knappast ljuskrävande
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Nej, jag skämtar inte, men det beror kanske på vilka växter man hade. Vattenpest var verkligen en pest och även Hornsärv var det bra fart på, och det var med glödlampor.
          Det var mitt första riktiga egna akvarium och var på runt 50 liter som jag då hade Guppy i, och jag kommer så väl ihåg den första kullen yngel som simmade bland växterna, detta var ungefär 1978, så jag skämtar inte.
          Men man kanske var växtnörd redan då, som klarade andra växter än Anubias.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Man behöver inte byta två gånger per vecka.
            Bytet ger större felmarginal, men en erfaren akvarist kan köra helt utan byten om man har anpassad filtrering och belastning.
            För nybörjare är det däremot en väldigt bra idé, eftersom nästan alla fiskar de förlorar kommer att dö av dålig vattenkvalitet.

            Men: Vad hade man för fisk på den gamla goda tiden? Normalt sett satt alla med "skottsäkra" arter anpassade till låga syrehalter, som guldfisk, gurami, svärdbärare och guppy, medan t.ex. Malawi ansågs som svåra. Ännu tydligare var det med växter: javaormbunke, javamossa, flytormbunke. Klart de är lätta. Det är de idag också.

            EDIT: Visstja, Amazonsvärdplantan. Alla hade såna. Anubias som Kjell pratar om minns jag bara att den hela tiden var täckt med alger, hornsärv och vattenpest växte som tokiga i en månad, sen tappade de alla blad och smälte.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Man behöver inte byta två gånger per vecka.
              Bytet ger större felmarginal, men en erfaren akvarist kan köra helt utan byten om man har anpassad filtrering och belastning..
              Fast det beror väl ändå mycket på vilket vatten man har - de flesta kranvatten idag har ett KH på ca. 1, max. 2 och i sådant vatten rasar pH även med en anpassad filtrering och belastning.
              Men det klart lägger man i lite kalk så buffrar ju det upp vattnet och det blir stabilare
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Nej, jag skämtar inte, men det beror kanske på vilka växter man hade. Vattenpest var verkligen en pest och även Hornsärv var det bra fart på, och det var med glödlampor.
                Man sålde visserligen gott om vattenpest också men de brukade gå ner sig efter några månader som azur skriver.
                Men det klart - några andra växtnördar än du fast det ju knappast då
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Men det klart - några andra växtnördar än du fast det ju knappast då
                  Knappast!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Xul
                    • January 2007
                    • 709

                    #10
                    Jag gör i princip som på den gamla goda tiden i mitt 180 L

                    Slammsög du inte botten regelbundet i dina kar? Det är ju definitivt en form av vattenbyte..

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av Xul
                      Jag gör i princip som på den gamla goda tiden i mitt 180 L

                      Slammsög du inte botten regelbundet i dina kar? Det är ju definitivt en form av vattenbyte..
                      I det fallet gör jag också som förr. Dvs då berhövde jag aldrig slamsuga botten och det gör jag inte nu heller
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        I det fallet gör jag också som förr. Dvs då berhövde jag aldrig slamsuga botten och det gör jag inte nu heller
                        Nu måste du berätta om dina knep efersom du inte behöver slamsuga.
                        Jag gör det 2ggr/vecka.
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av gullefjun
                          Nu måste du berätta om dina knep efersom du inte behöver slamsuga.
                          Jag gör det 2ggr/vecka.
                          Har inga speciella knep.
                          Jag matar lagom mycket (uppätet inom några minuter) en gång om dagen och med ett foder som fiskarna kan tillgodogöra sig
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • lofstrog
                            • November 2009
                            • 989

                            #14
                            Jag brukar heller inte behöva slamsuga. Lagom matning och pansarmalar som damsuger botten.

                            //Roger
                            Discus for life

                            Kommentar

                            • Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

                              #15
                              Tycker det är bättre nu och i alla fall allt brunt är borta som klädde det mesta hahaha...Då var det mesta luftdrivet och glödlampan var inne...dem som har hållit på riktigt länge säger att dem gamla karen med plåtbotten säger att det växte bättre i dem karen än i dem med glasbotten,ligger kanske nåt i det?
                              Mvh.Patrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...