Rimligt pris vattenberedningspreparat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    Rimligt pris vattenberedningspreparat?

    Tänkte beställa en 5 litersdunk EasyLife FFM vattenberedningsmedel idag men fick hicka när jag såg att priset gått upp till 798kr för dunken!

    Detta alltså för några dl lera och resten vatten!

    Vad är det mest ekonomiska vattenpreparatet ni rekommenderar?
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers
  • hawkse
    • December 2009
    • 781

    #2
    Ursprungligen postat av TinaM
    Vad är det mest ekonomiska vattenpreparatet ni rekommenderar?
    Inget alls - men det beror ju lite på kranvattnet du har.

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Det mest ekonomiska är väl att inte använda nåt alls
      Vill man verkligen gör skillnad så tycker jag att det är osmos som gäller, sen behöver man någon form av spårämnesmix som är lämpligt för invånarna.

      Till sötvatten har jag dock alldrig själv kört nåt, det har fungerat helt bra även med odling av diskus och att få lek på glasmalar.

      //NiXoN

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        kejsarens nya kläder..
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #5
          Mina CR räklingar dör tvärt vid vattenbyte om jag inte förbereder vattnet med vattenberedningsmedel så det är INTE bara humbug, dock känns det ofta onödigt att köra om man inte märker av att man verkligen behöver det. Kör det i räkburkarna och endast i räkburkarna. Men det kostar, men det har dock effekt som sagt var.
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • endymion
            • October 2006
            • 680

            #6
            Nutrafin Aquaplus brukar vara billigast och sedan Aquarium Munsters vattenberedning.

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Har själv körsbär, amano och WP och kör utan beredningsmedel, vet du om dina problem kan bero på kloramin eller kanske kopparutfällningar?

              Enl Borås stad tillsätts endast klor vid Sjöbo vattenverk då detta är en sjövattentäkt, det finns sedan 2006 tydligen planer på att ersätta detta med UVC filtrering och en slutdesinfektion med kloramin.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                #8
                Själv använder man 2 liters dunkar av Nutrafins Aqua+ och det är sjukt drygt och förhållandevis prisvärt.
                Brukar ge runt en 200:- för en dunk och till mina 7-9 kar räcker en sån dunk över ett år.
                Finns en pump till dunken och man tar ett pumptryck till 70 liter.
                Senast redigerad av drd; 02 March 2010, 06:25.
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • Sultanen
                  • January 2008
                  • 2457

                  #9
                  Ursprungligen postat av Gaffel
                  Har själv körsbär, amano och WP och kör utan beredningsmedel, vet du om dina problem kan bero på kloramin eller kanske kopparutfällningar?

                  Enl Borås stad tillsätts endast klor vid Sjöbo vattenverk då detta är en sjövattentäkt, det finns sedan 2006 tydligen planer på att ersätta detta med UVC filtrering och en slutdesinfektion med kloramin.
                  Neocaridina arter förökar sig utan några problem här, tillsätter tom. PMDD i deras kar men CR räklingarna är mångfalt mycket känsligare för antingen kloraminer eller någon kopparutfällning som du nämner.

                  Dock har jag vatten ifrån Dalsjöfors vattenverk och de skall inte tillsätta kloraminer under reningsprocessen vad jag lyckats läsa mig till iaf.
                  300L Räkkar
                  400L Växtakvarium
                  220L Saltvatten - Under uppstart
                  Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                  Kommentar

                  • NiXoN
                    • December 2003
                    • 2068

                    #10
                    Det finns nåt som heter Polyfilter, används mest i staterna men går att beställa.
                    Filtermaterialet skall skifta färg efter den förorening den absorberar. Inte för att de löser problemet men man kan eventuellt få fram vad som ställer till de.

                    //NiXoN

                    Kommentar

                    • Sultanen
                      • January 2008
                      • 2457

                      #11
                      Det hade nästan varit värt att göra, känns väldigt olustigt att pytsa i vatten till räkor värda allt för mycket pengar utan att veta vad det är i det, funderar på att köra uppblandat RO vatten eller liknande istället för att slippa oroa mig.
                      300L Räkkar
                      400L Växtakvarium
                      220L Saltvatten - Under uppstart
                      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...