högt KH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hult87
    • February 2010
    • 1287

    högt KH

    hej

    jag har för högt KH hur åtgärdar jag det? hört att man kan använda bikarbonat? hur doserar man det?
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Grattis får jag säga, högt KH är en ynnest för en akvarist Bikarbonat kan man tillsätta om man har lågt KH och vill höja det!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Hur högt KH har du och hur mättes det upp?
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • hult87
        • February 2010
        • 1287

        #4
        okej, tack för svaren jag har mätt upp till 7-10, svårt att säga, mätt med stickor. jag vet att jag ska ha dropptest, och tänker skaffa det när jag hinner. men enligt tabellen jag fick med stickorna så är det för högt, stämmer det? hur får jag ner det isf?

        Kommentar

        • lofstrog
          • November 2009
          • 989

          #5
          Ursprungligen postat av hult87
          okej, tack för svaren jag har mätt upp till 7-10, svårt att säga, mätt med stickor. jag vet att jag ska ha dropptest, och tänker skaffa det när jag hinner. men enligt tabellen jag fick med stickorna så är det för högt, stämmer det? hur får jag ner det isf?
          Verkar väl inte fruktansvärt högt? Beror på vad man tänker ha för fiskar.

          //Roger
          Discus for life

          Kommentar

          • hult87
            • February 2010
            • 1287

            #6
            okej då kanske jag inte behöver göra nått åt det då? jag har neontetror, pansarmalar, guppys och blå fjärilciklider i det.

            Kommentar

            • Constantine
              • September 2009
              • 431

              #7
              Ursprungligen postat av hult87
              okej då kanske jag inte behöver göra nått åt det då? jag har neontetror, pansarmalar, guppys och blå fjärilciklider i det.

              Nope, om du nu inte vill ha yngel av vissa fiskar men kolla på din kommuns hemsida så får du veta exakt vilket KH du har, mättstickorna kan du inte lita på.
              450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
              170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Förlita dig inte på mätresultat av stickor utan vänta tills du gjort ett dropptest.
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Enligt din kommuns hemsida så ligger totalhåtdheten i din kommun på 8-10 och ditt vatten har ett pH på 7,5-8,5. Så en karbonathårdhet på 7 är absolut inte osannolikt.

                  Ett pH på 8 är nog i längden lite väl högt för de fiskar du har så jag hade nog använt något preparat som sännker pH lite grann
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Matnil
                    • October 2003
                    • 464

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Enligt din kommuns hemsida så ligger totalhåtdheten i din kommun på 8-10 och ditt vatten har ett pH på 7,5-8,5. Så en karbonathårdhet på 7 är absolut inte osannolikt.

                    Ett pH på 8 är nog i längden lite väl högt för de fiskar du har så jag hade nog använt något preparat som sännker pH lite grann
                    problemet är ju att det är i stort sett omöjligt att sänka ph och hålla det nere med så högt kh.... Har provat en del och det enda jag kan tänka mig är Co2 med controller. Alternativt att blanda ut med osmosvatten för att först sänka kh och sen sänka ph, men det är inte helt enkelt att hålla ph stabilt med denna metod, har provat....

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Matnil
                      problemet är ju att det är i stort sett omöjligt att sänka ph och hålla det nere med så högt kh.... Har provat en del och det enda jag kan tänka mig är Co2 med controller. Alternativt att blanda ut med osmosvatten för att först sänka kh och sen sänka ph, men det är inte helt enkelt att hålla ph stabilt med denna metod, har provat....
                      Jag har sänkt det ner till strax över 7 med olika vätskor och det räcker nästan alltid.
                      Håller dock med dig om att om man vill ha ner pH en bit under 7 så är det bäst med en CO2 med kontroller. Man kan också blanda ut kranvattnet med osmosvatten vid vattenbyte
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Matnil
                        • October 2003
                        • 464

                        #12
                        vilken typ av vätskor tänker du på? Amtra ekbarksextrakt funkar inte, ph sjunker jättefint men studsar upp till i stort sett utgångsvärdet på 1-2 dygn....
                        Jag har kh 8-9 och det är i stort sett omöjligt att hålla nere ph utan att ha ett ph som åker berg och dalbana upp och ner genom ekbarksextrakt. Kruxet med osmos är att det är så attans meckigt att inför varje vb tappa upp osmosvatten och blanda ihop med kranvatten och sen måsta man ju tömma ut precis samma mängd som man förberett.....

                        Och ska man ha lite marginal så kan man knappt komma under ph 7 med Co2 heller om kh ligger på 7-8. Vid kh 7 så kommer Co2 upp i 30ppm vid 6,8.... Men runt ph 7 kan man ligga med lite marginal. Finns en bra tabell här http://www.pny.se/akvarium/co2/co2tabell.php
                        Så ska man gå under ph7 så måste man nästan ändå hålla på och slabba med osmos, även om man kör med Co2
                        Hade varit väldigt mycket enklare med Göteborgsvatten!

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #13
                          Jag har ett nästan identiskt vatten som trådskaparen,jag har då aldrig lyckas hålla en jämn nivå på ett lägre Ph och har testat det mesta utom Osmos,du nämner något du kör med Kjell vad är det då för mirakel medel du använder?
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Patrik Steen
                            Jag har ett nästan identiskt vatten som trådskaparen,jag har då aldrig lyckas hålla en jämn nivå på ett lägre Ph och har testat det mesta utom Osmos,du nämner något du kör med Kjell vad är det då för mirakel medel du använder?
                            I Sverige har jag använt Amtra Oak och Amtra Trop, men här har jag inte haft över 4 i KH. Dock måste man sköta vattenbytena varje vecka för att det skall funka.
                            Minns jäklar imig inte vilken vätska jag använde i Tysklandsvattnet när jag hade ett företag där, men där var ju vattnet väldigt mycket hårdare än 8 (låg på ungefär 30-50) och jag fick ändå survattensarter att leka i det vattnet.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Matnil
                              • October 2003
                              • 464

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              I Sverige har jag använt Amtra Oak och Amtra Trop, men här har jag inte haft över 4 i KH. Dock måste man sköta vattenbytena varje vecka för att det skall funka.
                              Minns jäklar imig inte vilken vätska jag använde i Tysklandsvattnet när jag hade ett företag där, men där var ju vattnet väldigt mycket hårdare än 8 (låg på ungefär 30-50) och jag fick ändå survattensarter att leka i det vattnet.
                              som jag skriver Amtra Oak funkar inte, ph studsar upp igen inom två dygn. Helt omöjligt att hålla stabila värde på det viset, spelar ingen roll hur bra du sköter vattenbytena.
                              Amtra Trop har jag inte provat, men det är väl i stort sett som Oak men med lite säkerhet att man inte kan överdosera så ph rasar?
                              Hade varit väldigt intressant om du kunde minnas hur du gjorde i tyskland!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...