Ingen balans i nystartat akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lukasl
    • March 2009
    • 28

    Ingen balans i nystartat akvarium

    Hej,
    Behöver lite råd av Er kloka här inne. Är en gammal akvarist som helt klart legat av mig lite. Gav min guddotter ett av mina gamla akvarium i 7-års present för att hon skulle kunna ha lite enklara fiskar (54 liter). Vi satte upp det med gammal akvariesand som jag hade tvättat ganska noga och med lite växter jag köpte. Berättade för henne att nu kunde hon låta akvariet stå så en vecka och sedan kunde hon köpa lite fiskar.

    När hon veckan senare åkte till zoo-affären fick hon veta att de inte sålde fiskar till nya akvarium utan vattenprov (oerhört seriöst) samt att de sålde på henne ektozon salt och Nitrivec. Visst sa jag, det är ju inte skadligt, men det brukar inte behövas för lite tåliga tetror och någon svärdbärare...

    Veckan efter kommer chocken, då visar vattenprovet alldeles "rött" vilket tydligen skulle indikera för hög nitrithalt och hon skulle skicka fiskarna mot en säker död... så hon blev naturligtvis inte glad och börjar tappa sugen...

    Jag förstår ingenting, i min värld har det aldrig varit så här avancerat att komma igång med ett akvarium, någon som har någon idé?
  • Yollis
    • February 2010
    • 479

    #2
    jag stoppade i mina firrar på dag 2 efter uppstart, och de verkar därför överleva nitritchocken som är i karet sen igår.
    tyckte den här länken var bra http://www.bestfish.com/newtank3.html
    /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

    "Happy Wife - Happy Life"

    Kommentar

    • Yollis
      • February 2010
      • 479

      #3
      jag hade i nitriveck och har fått råden;
      dagliga vattenbyten (10%) har jag blivit rekommenderad,
      även vanligt salt 1 mks/100l
      /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

      "Happy Wife - Happy Life"

      Kommentar

      • Lukasl
        • March 2009
        • 28

        #4
        Så har jag alltid gjort innan också Yollis, jag har rekommenderat henne att köpa 2 platy eller liknande och testa med, känns som om det är lättare att få lite balans med ett par fiskar i.

        Kommentar

        • Yollis
          • February 2010
          • 479

          #5
          Ursprungligen postat av Lukasl
          Så har jag alltid gjort innan också Yollis, jag har rekommenderat henne att köpa 2 platy eller liknande och testa med, känns som om det är lättare att få lite balans med ett par fiskar i.
          ja, det är det som ska vara det bästa för att komma igång enligt alla experter
          /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

          "Happy Wife - Happy Life"

          Kommentar

          • hawkse
            • December 2009
            • 781

            #6
            Ursprungligen postat av Lukasl
            ... Vi satte upp det med gammal akvariesand som jag hade tvättat ganska noga och med lite växter jag köpte. Berättade för henne att nu kunde hon låta akvariet stå så en vecka och sedan kunde hon köpa lite fiskar. ... Veckan efter kommer chocken, då visar vattenprovet alldeles "rött" vilket tydligen skulle indikera för hög nitrithalt ...

            Jag förstår ingenting, i min värld har det aldrig varit så här avancerat att komma igång med ett akvarium, någon som har någon idé?
            Jag skulle nog misstänka att sanden var skitig.

            Utan fiskar i karet tillför du ju ingen skit som kan dra igång nitrifikationsprocesserna. Nu verkar det ju dock som om du haft gott om skit i karet någonstans så att första steget i processen kommit igång med följd att du nu har rejält med nitrit i karet.

            Kör som vanligt vid höga nitritnivåer, dvs, stort inledande vattenbyte och sedan dagliga, små byten tills halten sjunkit undan tillräckligt för att släppa i några tåliga fiskar.

            Om ett par veckor rullar karet säkert på utan problem.

            Kommentar

            • Darre
              • March 2008
              • 378

              #7
              Kanske är testet knas med. Är det stickor är drop test?
              Life´s a fish and then you die...
              Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

              Kommentar

              • Lukasl
                • March 2009
                • 28

                #8
                Ursprungligen postat av Darre
                Kanske är testet knas med. Är det stickor är drop test?
                Vet faktiskt inte eftersom jag inte var med i affären.

                Tycker bara det är väldigt konstigt att inte halten skulle gå ner om man kör i Nitrivec och lite salt. Men ingen av Er avråder bestämt från att kasta i ett par Platy för att testa? Så har jag ju alltid gjort och aldrig råkat ut för någon katastrof...

                Kommentar

                • Yollis
                  • February 2010
                  • 479

                  #9
                  kolla ammoniak först... det verkar jag fått.
                  /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                  "Happy Wife - Happy Life"

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Det viktiga är att man har i få fiskar i akvariet den första tiden (första månaden) och att man då matar försiktigt

                    Det finns en "Start av akvarium-artikel" på Zoopet som kan vara värd att läsa http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=70
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      saltet sänker inte nitriten utan tar bara bort skadeverkningarna hos fiskar med gälar, ektozon kan du ersätta med vanligt bordssalt.

                      Ut med vattnet och gör om och gör rätt! Lycka till!
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lukasl
                        Tycker bara det är väldigt konstigt att inte halten skulle gå ner om man kör i Nitrivec och lite salt. Men ingen av Er avråder bestämt från att kasta i ett par Platy för att testa? Så har jag ju alltid gjort och aldrig råkat ut för någon katastrof...
                        Som Gaffel skriver så försvinner inte nitriten pga saltet, däremot kan användandet av Nitrivec en längre period få bort skadeverkningar.

                        Man kan lägga i några få fiskar redan från starten, men lägg inte i dom innan nitriten varit 0 en längre period.

                        Vad hade du för vattenvärden för och vad har du nu - är du säker på att det är samma?
                        Vattenverken har under årens lopp förändrat vattnet mycket
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...