hjälp med vattenbyte!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gurranr37
    • February 2010
    • 54

    hjälp med vattenbyte!!!

    Jag behöver hjälp med vattenbyte, hur mkt man ska byta och hur ofta och om man ska stänga av pumpar och doppvärmare??Akvariet har en volym på 300 liter.
  • Mella
    • September 2007
    • 154

    #2
    Ursprungligen postat av gurranr37
    Jag behöver hjälp med vattenbyte, hur mkt man ska byta och hur ofta och om man ska stänga av pumpar och doppvärmare??Akvariet har en volym på 300 liter.

    Här finns allt du behöver.
    lycka till
    Sagt är sagt,.....

    Kommentar

    • Mathce
      • April 2009
      • 239

      #3
      Jag byten 25% i veckan på¨mitt 375liters
      de är tydligen väldigt olika hur mycket man byter.
      Jag bryter strömmen eftersom vatten ytan går under utblåset på pumpen och värmaren
      annars hade ja nog inte gjor de.
      Filter bör inte vara avstängt längre tid då det lätt bildas bakterier där.

      Kommentar

      • Andrém
        • October 2009
        • 1247

        #4
        Ursprungligen postat av gurranr37
        Jag behöver hjälp med vattenbyte, hur mkt man ska byta och hur ofta och om man ska stänga av pumpar och doppvärmare??Akvariet har en volym på 300 liter.
        Beror på fisklast etc men byt 30-50% varje vecka. Pumpar ska inte stängas av vad jag vet men om doppvärmarna är långa och är ovanför vattenytan när man tömmer så ska man stänga av dom, blir otroligt varma och glaset kan spricka på vissa modeller.

        så du kan väl byta runt 100-150L varje vecka, något däremellan tycker jag.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Ursprungligen postat av gurranr37
          Jag behöver hjälp med vattenbyte, hur mkt man ska byta och hur ofta och om man ska stänga av pumpar och doppvärmare??Akvariet har en volym på 300 liter.
          Hur ofta och mycket vatten du ska byta beror på hur många och stora fiskar du har, hur mycket växter du har, hur mycket du matar och med vad! Har du en ganska låg belastning bör det räcka med 20-30% vattenbyte varannan vecka, varje vecka vid ganska hög belastning! Pumpar ska gå hela tiden men kan stängas av tillfälligt vid matning eller vattenbyte om det behövs!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • gurranr37
            • February 2010
            • 54

            #6
            okej tack så mkt nu har jag lite bättre koll!!

            Kommentar

            • danne0301
              • July 2009
              • 1128

              #7
              Lämplig avstängninstid för pumpar skiljer ju väldigt mycket mellan inner och ytterfilter..
              Ett innerfilter är ofarlig att ha avstängt ett tag, bakterierna har ändå kontakt med såpass mycket vatten och därigenom syre. Ett ytterfilter däremot utvecklar väl nästan rent gift inom en timme? Obs någon får gärna hålla med eller rätta, jag har inget ytterfilter så jag är inte 110% på det..
              Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

              2 gånger 54L odlingsprojekt
              540L Ormhuvudfisk som blev CA

              Kommentar

              • Xul
                • January 2007
                • 709

                #8
                Att rekommenera någon att byta mer än 30 % varje eller varannan vecka skulle jag inte göra rent generellt. Det krävs enligt min mening ett skäl att göra det tex hög fiskbelastning, litet filter och eller inga växter.. Vid 50 % byten kan du få problem med vattnet (jag säger inte att du får det men tex om du måste köra kallvatten pga koppar i varmvattnet, relativ hög klorhalt och gud förbjude kloramin).. dessutom får du svängningar i vattenkemin.

                Nej håll dig på 20-30 % varje eller varannan vecka så går det i mer än 95 % av fallen alldeles utmärkt. Behöver du verkligen (vilket jag inte tror) byta mer, byt då 30% två ggr i veckan istället för 50 % på en gång.
                Senast redigerad av Xul; 05 March 2010, 09:19.

                Kommentar

                • Mrs Peel
                  • October 2009
                  • 115

                  #9
                  Jag tror att de som byter 50% varje vecka göder växterna med det där PPM (nu har jag hjärnsläpp så jag kommer inte ihåg vad det heter, haha). Själv byter jag ca 20% en gång i veckan på ett kar med 240 liter vatten, mest pga att jag har hög belastning och matar ganska friskt.
                  Tillsättning av bakterikultur är alltid bra i början, speciellt om du pytsar i mer fisk än vad som vanligtvis rekommenderas.

                  PMDD!

                  Kör själv med easy carbo och profito
                  Senast redigerad av Mrs Peel; 05 March 2010, 21:25.
                  240 l blubb blubb

                  Kommentar

                  Arbetssätt...