Vattenbyten, PMDD och nya fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathce
    • April 2009
    • 239

    Vattenbyten, PMDD och nya fiskar

    Jag fick ju pricksjuka i mitt kar. Behandlade med Exit och det har nu gått X-antal veckor sedan ja slutade med Exit. Sjukdomen tog dock alla fiskar.
    Jag har gjort vattenbyten med 25% i var sjuende dag. Undrar om detta är för mycket/för lite.
    Jag har läst runt, men blir inte klok på allla råd. Alla verkar göra olika.
    Ska ja frotsätta med 25% per vecka, jag har tillsatt lite växter då och då, och nu har ja en hel del alger, trådalger och alger på botten och på rutan.
    Vad ska man börja med för fiskar, som äter alger men som ändå är riktigt tåliga.
    Sen undrar ja om ja ska börja med PMDD, är de bra ifall man har mycket alger, bör inte det sätta fart på algväxten också ?
    Vart köper man PMDD och vad kostar det ?
  • Danne_85
    • September 2009
    • 667

    #2
    Hmm....Pmdd är det mest prisvärda billigaste gödningsmedlet du kan köpa och det är helt outstanding enligt min mening iaf.... Sen om det e bra eller dåligt om du har mkt alger borde väll bero på hur mkt du doserar.

    20-25% vattenbyten i veckan funkar bra iallafall för mig jag skulle nog kanske satsat på starta upp med nåra ancistrus eller kanske siamesiska algätare fiskar som jag tycker verkar tåliga dom har iaf överlevt alla nybörjarmistag som jag har gjort.
    Algerna på rutan brukar sitta ganska bra bästa sättet att få bort do är nog att ta ett rakblad o skrapa bort dem.

    Mvh: Daniel
    Mvh: Danne

    Foton:
    http://www.blackroomphotos.com

    Kommentar

    • sehkn0
      • March 2009
      • 131

      #3
      Om jag haft sjukdommar i karet och alla fiskar dött så skulle jag tömt karet på vatten.

      Gör rent rent karet med tex klorin, skölj NOGA efter.

      Låt torka ordentligt, även sand/grus.

      Därefter hade jag börjat om med ett rent kar utan sjukdommar.

      PMDD köper jag hos Peter Haak med det finns fler som säljer.


      Algätare:
      Har du trådalger så fungerar siamesiksa algätare riktigt bra.
      Kan även rekommendera äpppelsnäckor, har du tur/otur förökar de sig rejält. Jag har just nu över 400 i mitt 600 liters. Jag behöver aldrig oroa mig för att slamsuga eller få alger på växterna.


      Lycka till
      /Hasse

      Kommentar

      • Mathce
        • April 2009
        • 239

        #4
        Jag har lite små snäckor, men de har inte förökat sig så mycket och är inte så jätte många kvar.

        Kommentar

        • Mathce
          • April 2009
          • 239

          #5
          Inhandlade ett par fiskar igår. 6st Svärdbärare-Gröna och tre stycken algätare/siameser. De verkar som de trivs bra och jag tycker att karet har blivit mhycket fint nu, mycket finare än innan.
          Har även PMDD på ingång.
          EN fråga som ja inte lyckats få svar på när ja sökt runt här.
          Hur ofta ska man tillföra PMDD, vad ja fattat det som så kan man gör de lite när som om man inte kör med CO2 eller ? Jag kör inte med CO2.
          Ska man tillföra pmdd tillsammans med vattenbytena eller kan man ögöra de utan att byta vatten.

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Du tillsätter pmdd efter delvattenbytet för att på så sätt nollställa näringsnivån i akvariet, växter konkurrerar med alger och iom att du inför en bra gödningsregim så kommer algernas förutsättningar att minska med resultatet att när akvariet väl har stabiliserat sig så kommer algerna att retirera, långa trådalger får du ta bort manuellt och då enklast genom att rulla upp dom på bambugrillpinnar som du ruggat upp ytan på.
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              #7
              Ursprungligen postat av Mathce
              Inhandlade ett par fiskar igår. 6st Svärdbärare-Gröna och tre stycken algätare/siameser. De verkar som de trivs bra och jag tycker att karet har blivit mhycket fint nu, mycket finare än innan.
              Har även PMDD på ingång.
              EN fråga som ja inte lyckats få svar på när ja sökt runt här.
              Hur ofta ska man tillföra PMDD, vad ja fattat det som så kan man gör de lite när som om man inte kör med CO2 eller ? Jag kör inte med CO2.
              Ska man tillföra pmdd tillsammans med vattenbytena eller kan man ögöra de utan att byta vatten.

              Ett tips är att också tillsätta någon slags kolkälla. Vill du inte köra CO2 så funkar det bra med EasyCarbo. EC är också bra mot vissa alger.

              Ordentligt med ljus, PMDD och kolkälla så kommer dina växter att frodas.

              //Roger
              Discus for life

              Kommentar

              • Mathce
                • April 2009
                • 239

                #8
                Gaffel: Hur menar du med bambupinnar, jag plockar bort det när jag ädå rensar gamla växter och så där.

                Iofstrog: Hur vet man om man har tillräckligt med ljus, jag har bytt från 12-8timmar ljustid nu. Jag använder andmat så de stjäl väl en del ljus antar jag, bör ja inte använda andmat ?
                Hur kör man med aktivit kol, jag har ett vanligt innerfilter, kan ja köra de i mitt innerfilter ?

                Kommentar

                • lofstrog
                  • November 2009
                  • 989

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mathce
                  Gaffel: Hur menar du med bambupinnar, jag plockar bort det när jag ädå rensar gamla växter och så där.

                  Iofstrog: Hur vet man om man har tillräckligt med ljus, jag har bytt från 12-8timmar ljustid nu. Jag använder andmat så de stjäl väl en del ljus antar jag, bör ja inte använda andmat ?
                  Hur kör man med aktivit kol, jag har ett vanligt innerfilter, kan ja köra de i mitt innerfilter ?
                  En grov regel som man tar till när man inte gar något annat att luta sig mot är att lagom med ljus är ca 0,5W/L.

                  Om du vill ha mycket andmat så har du det. Upptill dig vad du vill ha för växter. Låter du andmaten bre ut sig så lär den skugga alla andra växter så att deessa inte mår bra.

                  Aktivt kol kan man köra i innerfilter för att tex ta bort medicinrester. Har du aktivt kol i lösvikt så kan du lägga det i en strumpa eller nylonpåse i innerfiltret. Oftast finns det filterpatroner med aktivt kol som orginaltillbehör till innerfiter.

                  //Roger
                  Discus for life

                  Kommentar

                  • Mathce
                    • April 2009
                    • 239

                    #10
                    Okej tack så mycket. Ska rensa lite andmat då, hehe..
                    Men hur vet man hur mycket 0.5w/liter är då ?
                    Sorry för mina korkade frågor.
                    Jag har två stora ljusrör som satt i rampen när ja köpte karet.
                    På mina står det L36W77
                    Om de nu är 77W så skulle de innebära 154W till karet. Jag har 375Liter
                    om ja inte är helt ute och cyklar är de drygt 0.4 per liter.
                    Så de borde väl funka bra eller ?

                    Kommentar

                    • pello
                      • May 2008
                      • 109

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mathce
                      Okej tack så mycket. Ska rensa lite andmat då, hehe..
                      Men hur vet man hur mycket 0.5w/liter är då ?
                      Sorry för mina korkade frågor.
                      Jag har två stora ljusrör som satt i rampen när ja köpte karet.
                      På mina står det L36W77
                      Om de nu är 77W så skulle de innebära 154W till karet. Jag har 375Liter
                      om ja inte är helt ute och cyklar är de drygt 0.4 per liter.
                      Så de borde väl funka bra eller ?
                      Är rören 120cm långa?
                      I så fall är det nog 36W per styck.

                      Kommentar

                      • Mathce
                        • April 2009
                        • 239

                        #12
                        Japp de är 120, eller ja karet är ju 150 så de borde väl vara runt där nånstans.
                        Varför är de 36W, vad står 77för i så fall.

                        Kommentar

                        • Marnat
                          • November 2009
                          • 2012

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mathce
                          Japp de är 120, eller ja karet är ju 150 så de borde väl vara runt där nånstans.
                          Varför är de 36W, vad står 77för i så fall.
                          77 står väl för hur nära de är naturligt solljus som då ska vara 100..

                          rätta mig gärna om jag har fel
                          \\54L Apistos//
                          \\234L SA//
                          MVH Marcus

                          Kommentar

                          • lofstrog
                            • November 2009
                            • 989

                            #14
                            Ursprungligen postat av Marnat
                            77 står väl för hur nära de är naturligt solljus som då ska vara 100..

                            rätta mig gärna om jag har fel

                            Rätt! 36W och nästa siffra är ett mått på ljuskvaliten.

                            //Roger
                            Discus for life

                            Kommentar

                            • Mathce
                              • April 2009
                              • 239

                              #15
                              Då har jag ganska dåliga rör då ?
                              Och med tanke på att de inte är helt fräsha heller.
                              Får åka och köpa nya helt enkelt.
                              Vart köper man billigast rör, måste man köpa i djuraffären, de verkar vara så dyra där.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...