Är det ok. dosering av PMDD?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Är det ok. dosering av PMDD?

    Hej!

    Jag gör c:a 30% VB var fjärde dag i mitt 375-liters discuskar och är lite osäker på doseringen av PMDD.
    Som jag gör nu tillsätter jag 15ml vid varje VB, blir det fel? Ska jag hellre tillsätta hela doseringen var åttonde dag.
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det låter helt OK, men skulle du börja se näringsbrister på växterna är det bara att öka dosen. De doser som är föreskrivna är lågt ställda, och skulle du få lite för "mycket" är det absolut ingen fara på taket.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Vad du lågdoserar, har du väldigt lite växter? Dessutom så börjar du ju om på ny kula beträffande gödningen efter varje delvattenbyte varför du fyra dagar efter tillsatt pmdd då tar bort all näring och kör 'torrt' i fyra dagar om du skulle göra som du föreslår, själv har jag vant mig vid att göda med pmdd och EC varje dag vilket löst alla mina algskapande svängningar!
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Grothras
        • July 2009
        • 401

        #4
        Du kan tillsätta en maxdos vid varje vattenbyte så länge du inte har väldigt lite växter. Jag tillsatte pmdd 2-3 gånger i veckan och bytte då vatten 1 gång i veckan gick hur bra som helst och växter stormtrivdes.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av Gaffel
          Dessutom så börjar du ju om på ny kula beträffande gödningen efter varje delvattenbyte varför du fyra dagar efter tillsatt pmdd då tar bort all näring och kör 'torrt' i fyra dagar om du skulle göra som du föreslår,
          Nja, inte vid 30% vattenbyten var fjärde dag och hon göder då även efter dessa vattenbyten?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Nja, inte vid 30% vattenbyten var fjärde dag och hon göder då även efter dessa vattenbyten?
            Det skriver hon inte ett ord om, mitt svar grundar sig på frågeställningen om gödning var åttonde dag med delvatten var fjärde.
            Ursprungligen postat av gullefjun
            Hej!

            Jag gör c:a 30% VB var fjärde dag i mitt 375-liters discuskar och är lite osäker på doseringen av PMDD.
            Som jag gör nu tillsätter jag 15ml vid varje VB, blir det fel? Ska jag hellre tillsätta hela doseringen var åttonde dag.
            Ursprungligen postat av Gaffel
            varför du fyra dagar efter tillsatt pmdd då tar bort all näring och kör 'torrt' i fyra dagar om du skulle göra som du föreslår..
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av gullefjun
              Hej!

              Jag gör c:a 30% VB var fjärde dag i mitt 375-liters discuskar och är lite osäker på doseringen av PMDD.
              Som jag gör nu tillsätter jag 15ml vid varje VB, blir det fel? Ska jag hellre tillsätta hela doseringen var åttonde dag.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Ursprungligen postat av gullefjun
                Hej!

                Jag gör c:a 30% VB var fjärde dag i mitt 375-liters discuskar och är lite osäker på doseringen av PMDD.
                Som jag gör nu tillsätter jag 15ml vid varje VB, blir det fel?
                Ursprungligen postat av Gaffel
                Vad du lågdoserar, har du väldigt lite växter?
                Ursprungligen postat av gullefjun
                Ska jag hellre tillsätta hela doseringen var åttonde dag.
                Ursprungligen postat av Gaffel
                Dessutom så börjar du ju om på ny kula beträffande gödningen efter varje delvattenbyte varför du fyra dagar efter tillsatt pmdd då tar bort all näring och kör 'torrt' i fyra dagar om du skulle göra som du föreslår, själv har jag vant mig vid att göda med pmdd och EC varje dag vilket löst alla mina algskapande svängningar!
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  1-0 till kungsladugård!
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    hon kommer att flippa när hon läser det här!
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #11
                      Ursprungligen postat av Gaffel
                      hon kommer att flippa när hon läser det här!
                      = flippat. Det är ju lite speciellt när man har discus eftersom man gör ganska täta vattenbyten, så då tänkte jag att det kanske är bättre att dela up PMDD.....men så är det alltså inte.

                      Hur mycket ska jag då dosera om jag göder 3ggr./veckan? Jag har ganska mycket växter.
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Personligen skulle jag fortsätta med din gödning/vattenbytesregim och vid behov öka på dosen PMDD vid behov.
                        Det är som du skriver lite special med diskus och gödning, själv gjorde jag 50% vattenbyte en gång/vecka och körde dubbeldos PMDD var dag, men då hade jag ett 960 liters diskus-växtkar med co2 och MH-belysning samtidigt...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Personligen skulle jag fortsätta med din gödning/vattenbytesregim och vid behov öka på dosen PMDD vid behov.
                          Det är som du skriver lite special med diskus och gödning, själv gjorde jag 50% vattenbyte en gång/vecka och körde dubbeldos PMDD var dag, men då hade jag ett 960 liters diskus-växtkar med co2 och MH-belysning samtidigt...
                          Okey jag fortsätter som jag gör men pytsar i lite extra mellan varven, det verkar ju inte som man kan övergöda. Har nog varit lite för försiktig ang. doseringen och växterna ser ut som om dom behöver mer gödning.
                          Tack
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...