En liten Bakteriefråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    En liten Bakteriefråga

    Har en liten fråga angående nitrifikationsbakterierna,hur långt ner i graderna klarar dem innan dem dör eller annan formulering, till dem inte gör nån nytta i ett filter tex som står utomhus under vintern som är endast lätt isolerad kan bli lätt isbildning i den men flödet är konstant igenom det,eller i en icke uppvärmd damm tex.

    Någon som kan svara på detta skulle jag vara tacksam för
    Mvh.Patrik
  • Yollis
    • February 2010
    • 479

    #2
    vad jag vet så sover bakterier om de fryses, måste torka eller kokas för att dö.
    Men jag är absolut ingen expert. (däremot har jag jobbat på krogen och islådan är det mest bakteriefulla stället där...)
    /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

    "Happy Wife - Happy Life"

    Kommentar

    • hawkse
      • December 2009
      • 781

      #3
      Ursprungligen postat av Patrik Steen
      Har en liten fråga angående nitrifikationsbakterierna,hur långt ner i graderna klarar dem innan dem dör eller annan formulering, till dem inte gör nån nytta i ett filter tex som står utomhus under vintern som är endast lätt isolerad kan bli lätt isbildning i den men flödet är konstant igenom det,eller i en icke uppvärmd damm tex.

      Någon som kan svara på detta skulle jag vara tacksam för
      Intressant fråga! Den vanligaste dödsorsaken som diskuteras brukar ju annars vara kvävning vid längre filterstopp men med konstant, om än kallt, flöde.

      Hittade denna länk som ger svar.

      Under fyra grader funkar det alltså inget bra och vid noll dör de.

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Men om det inte är isbildning på filterna eller på Bio-Bollarna då det är konstant flöde igenom detta så det kan inte frysa,gör dem nån nytta då?
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • hawkse
          • December 2009
          • 781

          #5
          Ursprungligen postat av Patrik Steen
          Men om det inte är isbildning på filterna eller på Bio-Bollarna då det är konstant flöde igenom detta så det kan inte frysa,gör dem nån nytta då?
          Enligt den länkade sidan upphör de med sin aktivitet vid 4°C så det låter inte som om de gör någon nytta. Den länkade sidan uppger också att man därför behöver hålla ordentlig koll på nitrithalten i kalla dammar och akvarier.

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Ursprungligen postat av hawkse
            Intressant fråga! Den vanligaste dödsorsaken som diskuteras brukar ju annars vara kvävning vid längre filterstopp men med konstant, om än kallt, flöde.

            Hittade denna länk som ger svar.

            Under fyra grader funkar det alltså inget bra och vid noll dör de.
            Men då går det imot allt som heter hålla fiskar i en damm på vintern,fast man inte tillför mat så nån spillning i den grad som hade gjort så att vissa värden inte hade stiget,så måste det ändå finnas nåt som bryter ner NO2 etc etc eller jag har helt fel för mig
            Tack för länken och svaret annars
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • hawkse
              • December 2009
              • 781

              #7
              Ursprungligen postat av Patrik Steen
              Men då går det imot allt som heter hålla fiskar i en damm på vintern,fast man inte tillför mat så nån spillning i den grad som hade gjort så att vissa värden inte hade stiget,så måste det ändå finnas nåt som bryter ner NO2 etc etc eller jag har helt fel för mig
              Tack för länken och svaret annars
              Jag har ingen tidigare kunskap i ämnet men vad jag kan utläsa ur den länkade sidan är att bakterierna som bryter ned nitriten till nitrat är känsligare för låga temperaturer än de som bryter ned ammonium till nitrit.

              Dvs, nedbrytningen av nitrit stannar innan produktionen av densamma.

              Lösningen kanske är att hålla dammen under 4C men över noll så att det som tillförs inte bearbetas överhuvudtaget av bakterierna. Jag antar att man då får en rejäl explosion när temperaturen stiger igen men det hör väl till dammhållningens utmaningar

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Det är märkligt då dem som sysslar med Koi i stor Grad,uppmanar dammägare att ha igång sina filtersystem inne som ute för att hålla igång Bakterierna tills vår/sommar säsongen börjar på allvar.Och den linjen har jag kört med i år utomhus i tron att nitrifikationsbakterierna ska lättare komma igång i filtert när jag börjar mata.Och sen när man läser länken på det lilla Engelskan man kan så står där beskrivet som hawkse säger..
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • hawkse
                  • December 2009
                  • 781

                  #9
                  Ursprungligen postat av Patrik Steen
                  Det är märkligt då dem som sysslar med Koi i stor Grad,uppmanar dammägare att ha igång sina filtersystem inne som ute för att hålla igång Bakterierna tills vår/sommar säsongen börjar på allvar.Och den linjen har jag kört med i år utomhus i tron att nitrifikationsbakterierna ska lättare komma igång i filtert när jag börjar mata.Och sen när man läser länken på det lilla Engelskan man kan så står där beskrivet som hawkse säger..
                  Vete katten om länken säger så mycket om just bakteriernas bearbetningsförmåga i olika temperaturer men snarare att deras förökningsförmåga avstannar vid lägre temperaturer. Möjligen fortsätter de befintliga bakterierna alltså att bearbeta avfallet ända ned till nollpunkten men hur länge lever de? Kan ju knappast vara livstider som mäts i mer än några dagar?

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Nån mer som vågar på sig ett svar
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Eftersom vatten är som tyngst vid 4 grader så är det bottentemperaturen. Om nitrifikationsbakterierna ska dö i så måste alltså dammen bottenfrysa,vilket gör problemet till etthelt annat. Eller så måste filtret helt isa igen, vilket ett konstant flöde som bekant ofta hindrar. Frågan är också om inte fiskarnas matsmältning går ner på sparlåga vid högre temperaturer än bakterierna. Då borde ju bakterierna fortsätta att bryta ner den avföring som finns, efter att fiskarna inte längre producerar mer. Dessutom finns ju bakterierna kvar och kan sätta igång sin trista(!) könlösa förökning innan/samtidigt som fiskarna vaknar och slänger täcket åt sidan.
                      Bevisligen fungerar ju denna modell i naturliga sjöar och vattendrag.
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • hawkse
                        • December 2009
                        • 781

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mumin
                        Eftersom vatten är som tyngst vid 4 grader så är det bottentemperaturen. Om nitrifikationsbakterierna ska dö i så måste alltså dammen bottenfrysa,vilket gör problemet till etthelt annat. ... Bevisligen fungerar ju denna modell i naturliga sjöar och vattendrag.
                        Ungefär så måste det ju vara men eftersom de slutar föröka sig vid 4°C så undrar man ju hur länge enskilda bakterier lever. Små encelliga organismer lär väl inte leva många dagar i sträck?

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mumin
                          Eftersom vatten är som tyngst vid 4 grader så är det bottentemperaturen. Om nitrifikationsbakterierna ska dö i så måste alltså dammen bottenfrysa,vilket gör problemet till etthelt annat. Eller så måste filtret helt isa igen, vilket ett konstant flöde som bekant ofta hindrar. Frågan är också om inte fiskarnas matsmältning går ner på sparlåga vid högre temperaturer än bakterierna. Då borde ju bakterierna fortsätta att bryta ner den avföring som finns, efter att fiskarna inte längre producerar mer. Dessutom finns ju bakterierna kvar och kan sätta igång sin trista(!) könlösa förökning innan/samtidigt som fiskarna vaknar och slänger täcket åt sidan.
                          Bevisligen fungerar ju denna modell i naturliga sjöar och vattendrag.
                          Mycket intressant svar
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • Mumin
                            • October 2007
                            • 3837

                            #14
                            Ursprungligen postat av hawkse
                            Ungefär så måste det ju vara men eftersom de slutar föröka sig vid 4°C så undrar man ju hur länge enskilda bakterier lever. Små encelliga organismer lär väl inte leva många dagar i sträck?
                            Jodå ,det kan de, och särskilt om det är kallt. Man har ju hittat virus från spanska sjukan i nedfrysna lik i Alaska/Grönland.
                            Nu är det ju skillnad på virus och bakterier, men nitrifikationsbakterierna i exemplet bildar vilosporer om temperaturen sjunker under den nivå där de har ämnesomsättning.
                            Bakterier är ju som bekant en mycket gammal livsform och de finns ju överallt, alltså har de bra strategier för att överleva.
                            För mycket är inte nog!
                            Jag VILL ha en Elefantofon!!

                            Kommentar

                            • Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

                              #15
                              Är det nån annat som har en Teori så är det bara att skriva
                              Mvh.Patrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...